Fandom för 30 år sen

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Inläggav J-h:n » mån 17 dec 2007, 13:59

Jophan har alldeles rätt i allt han säger. Det där var en tragisk historia som vi kanske inte behöver fördjupa oss i här. Jag ville egentligen bara påminna om att det inte var AE ensam som fick åttiotalets fandom att gå i kvav, även om han förvisso bär en stor del av ansvaret. (Man skulle förstås kunna hävda att även ahrvidfejderna var resultat av hur det går när en person drabbas av vanföreställningar, men därom kan nog bara medicinsk sakkunskap säga något bestämt.)
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sheriffen » mån 17 dec 2007, 22:21

pinkunicorn skrev:
Sheriffen skrev:År 1980 utgavs det 612 fanzinenummer i svensk fandom; så många har aldrig utgivits under ett enskilt kalenderår vare sig förr eller senare.

Har du statistik på detta, alltså? Varifrån, i så fall? Det vore intressant att se hur fansinutgivningen har sett ut över tiden.

I något jubileumsnummer av Vheckans Ävfentyr - var det nummer 75? - som jag tror utgavs för att fira fandoms 50-årsjubileum gjorde Ahrvid Engholm en omfattande genomgång, där han för de första tio åren eller vad det var använde Skandifandoms statistik och sedan byggde på med egen för de följande åren, med hjälp av Forsgrens fanzinebibliografi och därefter med hjälp av listorna över publicerade fanzines som vi löpande tryckte i Vheckans Ävfentyr. Jag beklagar att jag inte minns det här tydligare, men den som har det här VÄ-numret kan liksom inte missa den sektionen - den är enorm. Jag har det inte lättillgängligt, eftersom min fanzinesamling - som du vet - ligger helt osorterad i ett femtiotal kassar i källaren.

Sedan gjorde alltså jag den där genomgången för 1980 och statistiken publicerades som sagt i något nummer under våren 1981. Jag tror att det var det avslutande nummer 101, men jag kan ha fel - det är ju trots allt 27 år sedan!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 17 dec 2007, 22:28

Bara för att visa hur oklar jag är på den här punkten redigerar jag inte mitt inlägg ovan, utan tillägger i stället att jag tror att vad Ahrvid Engholm i själva verket gjorde var en genomgång av hur många fandoms (man räknade fandoms på den tiden, det vill säga perioder i fanhistorien, och väntade på att Roscoe skulle nedstiga när den 200:e fandom var inne) vi genomlevt i svensk fandom, med utgångspunkt i Bo Stenfors' "Tre fandoms - och en fjärde" för den första tiden i svensk fandom, men att hans genomgång också presenterade en kurva över fanzineutgivningen från år till år baserad på Forsgrens bibliografi och, möjligen, Skandifandom.

Kan ingen leta rätt på det där VÄ-numret och bringa klarhet i detta? Jag börjar bli intresserad.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jPeMelin » tor 03 jul 2008, 16:48

Jag blir lite förvånad över att AE fortfarande väcker så varma känslor. Jag har ju bara sett ytan på den fejden och först nu långt i efterhand.

Men när jag läste de fansin han gav ut under perioden 88-94 (har ingen noggrann bild över detta eftersom jag bara skummat dem och dessutom i okronologisk ordning) så är hans bidrag till publikationerna utmärkta innehållsmässigt när man bortser från fejdinlagorna. Och hans engagemang verkar ju inte ha mildrats idag.
Jag skulle så gärna vilja höra lite om den postitiva inverkan han rimligen borde ha haft på fandom också, inte bara om fejdandet. Eller ska hans eftermäle bara vara ett "Fangate"?
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

hittade svaret...

Inläggav jPeMelin » tor 03 jul 2008, 17:32

jPeMelin skrev:Jag blir lite förvånad över att AE fortfarande väcker så varma känslor. ...

Men när jag läste de fansin han gav ut under perioden 88-94 ... så är hans bidrag till publikationerna utmärkta innehållsmässigt när man bortser från fejdinlagorna. Och hans engagemang verkar ju inte ha mildrats idag.
Jag skulle så gärna vilja höra lite om den postitiva inverkan han rimligen borde ha haft på fandom också ...

Jag hittade svaret på ett annat ställe på nätet:
I extrem korthet inledde Engholm efter ett par års deltagande i kongresser och möten sin tid som aktiv fan under 1978, då han publicerade sina första fanzines och samtidigt snabbt blev en flitig bidragsgivare i andra utgivares publikationer. Engholm är mångsidigt begåvad: god skribent, duglig tecknare med sinne för formgivning och med gott språköra. Han blev den förste egentlige mottagaren av Alvar Appeltoffts minnespris 1978 ...

Jag behövde höra något balanserande om honom tror jag då jag mest har hört om hans fejdande hittills.
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Re:

Inläggav Kungen » mån 19 apr 2010, 14:36

john-henri skrev:Minns jag inte alldeles uppåt väggarna höll väl sedermera Kaj Harju också under en tid på med fanzinestatistik (eller räknade han enbart Kolonpollpoäng?).
John-Henri

Det borde finnas några papper med en del fanzinestatistik över 1980talet, nånstans. Jag var nog ute efter att fortsätta på Forsgrens bibliografi. Men det är några år sedan och hur och vad jag tänkte, och om jag tänkte, ligger i träda. Men troligen finns det materialet kvar i nån låda.

john-henri skrev:utgivarrekorden fortfarande innehas av dem som satte dem för tjugo år sedan: Mika Tenhovaara och Kaj Harju bör vara de flitigaste fanzineutgivarna i Sverige, medan det sedan efter dem finns en handfull wannabes som klarat bara två- eller tre- eller fyrahundra fanzinenummer, som vår egen Sheriff och den tidigare apostroferade Engholm och vad det beträffar rätt långt ner på skalan jag själv.

Vi får väl bege oss upp på vindarna och ner i källrarna och rota allihop, så dyker här säkert upp den statistik Hans skulle vilja se endera dagen.
John-Henri

Oj - jag tror man ska vara försiktig med att gräva för mycket, men jag har ett vagt minne om sådär 500 enskilda fanzinenummer och kanske 3000 utgivna fanzinesidor. Vansinne egentligen, fast det var riktigt roligt.
Det är kul med stenciler
Kungen

Re: Re:

Inläggav jophan » mån 19 apr 2010, 15:38

Hej Kaj, kul att se dig här!

Kungen skrev:
john-henri skrev:Minns jag inte alldeles uppåt väggarna höll väl sedermera Kaj Harju också under en tid på med fanzinestatistik (eller räknade han enbart Kolonpollpoäng?).
John-Henri

Det borde finnas några papper med en del fanzinestatistik över 1980talet, nånstans. Jag var nog ute efter att fortsätta på Forsgrens bibliografi. Men det är några år sedan och hur och vad jag tänkte, och om jag tänkte, ligger i träda. Men troligen finns det materialet kvar i nån låda.

Åka sammanställde ett index över de fanzines som Alvarfonden hade. Tror inte att det finns på webben längre, men från det kan man nog i alla fall bilda sig en uppfattning om hur utgivningen var genom åren.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Fandom för 30 år sen

Inläggav Svensson » mån 19 apr 2010, 16:59

The return of the King...

Ja som sagt, kul att se dig här Kaj. Säger jag Lennart Svensson.
Svensson
Trufan

Re: Fandom för 30 år sen

Inläggav Sheriffen » mån 19 apr 2010, 18:16

Hallå där, Nisse ... Öra! :-)

Jag såg faktiskt när Kungen dök upp som ny medlem, men väntade på att få se om det verkligen var Han. Och det visar det sig alltså vara!

Jag måste medge att det endast är i fandom jag är rojalist, så jag kan bara instämma och hälsa Hans Majestät Konungen välkommen tillbaka!

Vad gäller fanzinestatistik så gjordes i alla fall en i princip komplett statistik över just år 1980 i Vheckans Ävfentyr. Jag vill minnas att det utkom 612 enskilda fanzinenummer i svensk fandom det året och jag tror att det sammanlagda sidantalet uppgick till flera hundra över 3000 - det vill säga, närmare tio sidor fanzines om dagen under hela det året. För exakta uppgifter bör man förstås titta i det aktuella VÄ-numret, men jag inte fan minns jag vilket det var. Den som har sin samling tillgänglig kan bläddra i de nummer som utkom i slutet av 1980 eller början av 1981.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Föregående

Återgå till Fanzines, fans och fanac