Om SF-Forum

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Inläggav Rymd-Olov » tis 10 mar 2009, 15:43

Jag vill inte stressa någon eller så, men gärna veta hur det går. På Kontext träffade jag Carolina, som sa att det var ett pågående projekt, men att det naturligtvis finns annat att göra i livet, typ. (Rätta mig om jag missuppfattat dig, Carolina!) Även jag har ett varmt förhållande till SF-Forum, men (naturligtvis) på ett annat sätt än John-Henri. Innan jag hittade till detta forum var SF-F (inklusive nebulazinen) min enda koppling till fandom och det som påminde mig om att jag inte är knäpp (eller åtminstone inte den enda som är det) bara för att jag gillar sf.

Jag vet att SFSF i praktiken är en stockholmsförening, men den har ändå (haft) ambitionen att vara rikstäckande och jag har genom åren odlat en föreställning om mig själv som en enpersons, ambulerande lokalavdelning av den.

Bland annat därför skulle jag kunna försöka att hjälpa till på något sätt. Inte vet jag vad jag kan bidra med, men korrekturläsning skulle jag kanske klara av. Jag har heller inte mycket tid över, men jag kan offra bloggandet ett tag och är inte rädd för att verka underlig genom att sitta och hålla på med fanniska aktiviteter i fikarummet under mina väl tilltagna lunchraster. Så sent som idag talade jag om för arbetskamraterna att jag dricker alkoholfri öl, så underlighetsstämpeln är nu grundligt intatuerad i pannan i vilket fall...
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Carolina » ons 08 apr 2009, 09:53

Hej!
Jo, arbetet med jubielumsnumret fortsätter. Just nu är det Tomas och jag som håller på att kontakta gamla SF Forum redaktörer och ber dem att skriva lite om hur det var att vara redaktör för SF Forum. Vi planerar också att trycka om ett antal texter.
Som det ser ut nu så kommer vi att ha ett samarbete med Nova SF, så att det blir ett kombinerat Novanummer och jubileumsnummer. Det är ett spännande projekt. Det stora jobbet blir att välja ut vad vi ska ha med. Det finns verkligen mycket íntressant som skrivits i SF Forum under årens lopp.
Lite hjälp med korrekturläsning låter inte så dumt.
Carolina
Carolina
Fan

Inläggav pinkunicorn » ons 08 apr 2009, 11:40

Carolina skrev:Som det ser ut nu så kommer vi att ha ett samarbete med Nova SF, så att det blir ett kombinerat Novanummer och jubileumsnummer.

Å nej, ett sånt där eländigt nummer som inte går att sortera rätt hur man än vänder sig, om man inte har två exemplar.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 08 apr 2009, 12:39

pinkunicorn skrev:
Carolina skrev:Som det ser ut nu så kommer vi att ha ett samarbete med Nova SF, så att det blir ett kombinerat Novanummer och jubileumsnummer.

Å nej, ett sånt där eländigt nummer som inte går att sortera rätt hur man än vänder sig, om man inte har två exemplar.

Musik för en som för guerillakrig mot sorterings- och knappologmaffian!

Får jag fråga, Hans, hur brukar du sortera mina dubbelnumrerade SFF-Bulletiner, exempelvis nummer 151/154?!

Skänk mina öron mer musik, tack! :-)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » ons 08 apr 2009, 12:53

I papperskorgen. ;-)

Eller troligare i högen med andra SFF-bullar. Då är de ju i alla fall någorlunda på rätt ställe.

Ett kombinerat Nova/Forum-nummer kommer väl rimligen att förstöra formatserien för åtminstone den ena blaskan, och så blir det lika fult som om man försöker ställa upp alla JVM i ordning [1], eftersom den bytt format ett otal gånger. Nya Nova är hittills föredömligt konsistent.

[1] Vilket jag gjorde alldeles nyligen med anledning av en ny bokhylla, tillsammans med alla andra svenska sf-magasin. Det är inte mer än att det utan vidare får plats i en enda bokhylla, med plats över.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Register över SF-Forum

Inläggav BEM_Tomas » lör 27 mar 2010, 12:32

Nu finns ett register över SF Forum nr 1-114 i Word- pch pdf-format på SFSFs hemsida.
Tomas
BEM_Tomas
LoC-skribent

Re: Register över SF-Forum

Inläggav Sten » lör 27 mar 2010, 21:46

BEM_Tomas skrev:Nu finns ett register över SF Forum nr 1-114 i Word- pch pdf-format på SFSFs hemsida.
Tomas

Om det finns något sätt att konvertera det till vettigare format misstänker jag att KB kanske interär intresserade.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » lör 27 mar 2010, 21:54

Sten skrev:
BEM_Tomas skrev:Nu finns ett register över SF Forum nr 1-114 i Word- pch pdf-format på SFSFs hemsida.
Tomas

Om det finns något sätt att konvertera det till vettigare format misstänker jag att KB kanske interär intresserade.

Då föreslår jag att vi undviker att tala om för dem om det finns något sätt att konvertera till vettigare format!

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. :-) D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav Sten » lör 27 mar 2010, 22:02

Sten skrev:Om det finns något sätt att konvertera det till vettigare format misstänker jag att KB kanske interär intresserade.

Sheriffen skrev:Då föreslår jag att vi undviker att tala om för dem om det finns något sätt att konvertera till vettigare format!

Den där knappen Förnands... Förnamns... Förhands... någonting, jag undrar vad den gör? Äsch, det är säkert inte något användbart. Vad skulle man vilja ha den till?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav BEM_Tomas » sön 28 mar 2010, 08:16

Sten skrev:
Sten skrev:Om det finns något sätt att konvertera det till vettigare format misstänker jag att KB kanske interär intresserade.

Sheriffen skrev:Då föreslår jag att vi undviker att tala om för dem om det finns något sätt att konvertera till vettigare format!

Den där knappen Förnands... Förnamns... Förhands... någonting, jag undrar vad den gör? Äsch, det är säkert inte något användbart. Vad skulle man vilja ha den till?

Eftersom jag planerar att göra index över olika innehållstyper, t ex recensioner, skulle det vara trevligt att veta vilket format som önskas. rtf? txt? Själv trodde jag att pdf var rätt vedertaget.
Tomas
BEM_Tomas
LoC-skribent

Inläggav Sten » sön 28 mar 2010, 11:35

BEM_Tomas skrev:Eftersom jag planerar att göra index över olika innehållstyper, t ex recensioner, skulle det vara trevligt att veta vilket format som önskas. rtf? txt? Själv trodde jag att pdf var rätt vedertaget.
Tomas

Något man kan exportera till en databas, som Access eller SQL eller något. En tabell (Excel, tex) skulle fungera. Finns det redan i ett sådant format, eller blir det en massa extrajobb?
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav BEM_Tomas » tor 08 apr 2010, 15:38

Sten skrev:
BEM_Tomas skrev:Eftersom jag planerar att göra index över olika innehållstyper, t ex recensioner, skulle det vara trevligt att veta vilket format som önskas. rtf? txt? Själv trodde jag att pdf var rätt vedertaget.
Tomas

Något man kan exportera till en databas, som Access eller SQL eller något. En tabell (Excel, tex) skulle fungera. Finns det redan i ett sådant format, eller blir det en massa extrajobb?

OK. Så nu finns recensionerna i en Excelfil. Med tiden kanske också noveller, insändare mm kommer på detta sätt.
Tomas
BEM_Tomas
LoC-skribent

Föregående

Återgå till Fanzines, fans och fanac