Rishedens fansinsamling 88-9X äntligen färdigsorterad!

Om fanzines, fans, fanfonder och annat.

Re: Fansinsamlingen är räddad!

Inläggav Sten » ons 03 dec 2008, 03:23

jPeMelin skrev:Jag vet inte hur Universitetsbibblans arkiv fungerar och hur man kan söka i dem eller använda sig av det sparade materialet. Om någon har tips om hus man kan söka efter fansin i olika samlingar (även om man inte forskar eller studerar) så skulle det vara trevligt med vägledning.

Det är lite svårt, för de bibliotek som har tagit emot fanzines verkar inte ha sorterat och katalogiserat dem i någon större utsträckning. Det finns till exempel inte någon särskild SAB-kod de har lagt in dem under.

Men du kan i teorin söka i Libris, http://libris.kb.se/. Sök efter enskilda fanzines enligt namn eller författare, precis som vanligt. "Arnold Layne" hittar alltså "Arnold Layne had a Strange Hobby" av Mika Tehnovaara, och så vidare.

Om du vill hitta alla fanzines som är katalogiserade som sådana kan du klicka "utökad sökning" och skriva "fanzine*" under "fritext". Kryssa i rutan "tidskrift" under "Materialtyp/materialtyper". (Eller skriv helt enkelt "fanzine* mat:(tidskrift)" i fritext-fältet.

Det finns fanzines under både "fanzine" och "fanziner", därav stjärnan. Inte alla träffar är sf-fanzines. Alla träffar jag får verkar vara från Lund, så KB har antagligen inte lagt in sina ännu.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 03 dec 2008, 03:38

Vem skänkte sin fanzinesamling till (universitets?)biblioteket i Lund?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 03 dec 2008, 10:03

Det var någon av 80-talets skånska fans. Jag vet det egentligen, men minns inte. Kan det ha varit Michael Andersson? Jag tror det.

Hittade förresten en uppsats om fanzines i Sverige från Bibliotekshögskolan (PDF): http://bada.hb.se/bitstream/2320/1076/1/04-40.pdf
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Föregående

Återgå till Fanzines, fans och fanac