I framtiden händer det många saker

Vetenskap, rymden och liknande

I framtiden händer det många saker

Inläggav Sheriffen » ons 01 okt 2008, 03:50

Jag har plötsligt upptäckt att det inte finns någon självklar avdelning för spekulationer om framtiden på forumet!

Så jag väljer hårda hörnet.

Så här:

Jag har nu lyssnat på radioprogrammet "Storstadens silhuett" i SR Minnen igen och även om några av förutsägelserna som gjordes om Stockholm 1970 tolv år tidigare, alltså 1958, inte var så himla befängda var det bara några få som stämde. Det stämde att tidningshusen i Marieberg skulle stå klara, men det påpekades att gamla tidningsrävar skulle samlas i ett hörn av lunchmatsalen och prata om någon som hette Klara. Och häpnadsväckande nog var förutsägelsen att man 1970 skulle sända färg-tv i Sverige helt riktig - det var faktiskt 1970 man började med det. Fast tredimensionellt väntar vi fortfarande på, även om vi fått den "världskabel" som gör att man även kan se utländska kanaler. Och det stämde att doftfilm och sensourround skulle komma på biograferna, även om det skedde något senare och var dödfött redan från början - det var ett slags nyhetens obehag som försvann efter ett par filmer.

Två av de riktigt befängda förutsägelserna var däremot att vi inte längre skulle ha några skor (!) och att det inte skulle finnas några motorcyklar (!).

Hur som helst, det slog mig plötsligt att vi time-binders till science fiction-fans alltid envisas - och med rätta - med att det inte är science fiction-litteraturens uppgift att förutspå framtiden, men kunde det inte vara intressant att ge sig ut på samma djupa vatten som experterna i Maud Reuterswärds program för precis 50 år sedan?

Eller ännu djupare. Till exempel 25 år in i framtiden.

Så, den som har lust - nämn en, jag säger en, genomgripande förändring som finns i den vardagliga tillvaron för den genomsnittlige medborgaren år 2033!

Vad kan man tänka sig har blivit lika självklart 2033 som persondatorerna och Internet är för oss i dag, men samtidigt är lika svårt att tänka sig för oss i dag som dagens persondatorer och Internet var att tänka sig för mannen på gatan 1970?

Fast frågan behöver inte besvaras med tekniska landvinningar. Vilket slags förändring som helst som genomsyrar vardagen går bra.

Det vore roligt med ett litet lager framtidsanakronistiska spekulationer här och själv satsar jag på att det händer många saker i framtiden.

Nu skulle det bara vara roligt att få veta vilka.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » ons 01 okt 2008, 07:27

En sak som jag gissar kommer att finnas är den typ av "hjälpglasögon" som exempelvis förekommer i Stross' Accelerando. Förutom att presentera information ovanpå det normala synfältet (epost, referenslitteratur, etc) så kan de även dynamiskt annotera saker man ser. För min egen del skulle jag starkt uppskatta att få små virtuella namnetiketter på personer jag träffar igen efter att ha sett dem för ett halvår sedan och raskt glömt både namn och vilka de var.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » lör 04 okt 2008, 10:42

Något jag tror att man kan säga med faktiskt mycket stor säkerhet är att samhället om 25 år kommer att vara ett kulturellt och politiskt alzheimersamhälle, eftersom väldiga mängder information som hittills under mänsklighetens historia lagrats mer eller mindre beständigt (på papper (i form av böcker, tidningar, brev, etc.), ljudbärare (78-varvsskivor, magnetband, LP-skivor, CD-skivor), bildbärare (stillbildskort, film, etc)) numera i stor utsträckning lagras elektroniskt i datorer och därför helt enkelt försvinner vid haverier när inga pålitliga backuper finns. Liksom även backuperna kan bli obrukbara, vilket inte är ett särskilt okänt fenomen, tyvärr.

Plus, förstås, att mycket mindre sparas i detta elektroniska tidevarv. Korrespondens som sker elektroniskt tenderas, har jag märkt, att i 90 - 95% av fallen helt enkelt raderas, för folk anser inte att ebreven är värda att spara mer eller mindre beständigt - det vill säga skriva ut dem och arkivera dem på papper. De raderar dem i stället. För att inte tala om sms.

Och så vidare. Jag tror faktiskt att någon som år 2033 vill blicka 25 år bakåt och spåra en kulturell strömnings utveckling, eller något sådant, får det betydligt besvärligare än någon som ville göra detsamma, säg, 1980.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » sön 05 okt 2008, 01:52

Ånej, teve i färg började sändas i Sverige hösten 1968, faktiskt. Även om den officiella starten för färgteve blev något senare. Fast det är kanske hårklyveri; man kallade det för försökssändningar och bara enstaka program var i färg.

2033? Skulle jag känna mig optimistisk skulle jag kunna tänka mig att nanoteknologin i kombinatin med utforskningen av genomet har nått såpass långt att sjukdomar som cancer, artroser och de flesta andra hjärtkärlproblem inte längre behöver förekomma, och att medellivslängden därmed också ökat med ett eller ett par decennier.

Men på mer depressivt humör efter maratonbokproduktion misstänker jag att den amerikanska kongressen härom dagen genom att skänka bort 700 miljarder dollar som inte finns just slagit en avgörande spik i den västerländska hegemonins likkista, och att en konsekvens blir att diskussionen om kvinnlig emancipation som nyss förts på annat håll här därmed är överspelad, liksom för övrigt den här tråden om vetenskap och teknik; om 35 år har europeiska kvinnor burkha medan männen är sakralt skäggprydda och pratar om kameler i stället för rymdskepp.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 05 okt 2008, 02:44

john-henri skrev:Ånej, teve i färg började sändas i Sverige hösten 1968, faktiskt. Även om den officiella starten för färgteve blev något senare. Fast det är kanske hårklyveri; man kallade det för försökssändningar och bara enstaka program var i färg.

Nä, inte så heller.

Wikipedia:

"Färg-TV-sändningar inleddes officiellt den 1 april 1970. De första färgsändningarna skedde dock redan 1965."

Vad jag syftade på var just de officiella färg-tv-sändningarna, som drog igång när jag var hemskt liten. Jag tror inte att jag såg de allra första officiella sändningarna, men vi hade mycket snart en färg-tv hemma.

Fast som sagt, de exakta årtalen är kanske inte så intressanta. Det jag tyckte var fascinerande var att man 1958 så träffsäkert sa i "Storstadens silhuett" att färg-tv skulle vara införd 1970, men jag är inte fullt lika imponerad nu, då jag fått veta att det fanns färg-tv redan 1953 i USA. Med andra ord kan förutsägelsen i radioprogrammet bara sägas ha varit visserligen realistisk men även obegripligt pessimistisk, med tanke på vilka komplett osannolika, optimistiska visioner man bjöd på i övrigt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » mån 06 okt 2008, 15:04

john-henri skrev:Men på mer depressivt humör efter maratonbokproduktion misstänker jag att den amerikanska kongressen härom dagen genom att skänka bort 700 miljarder dollar som inte finns just slagit en avgörande spik i den västerländska hegemonins likkista, och att en konsekvens blir att diskussionen om kvinnlig emancipation som nyss förts på annat håll här därmed är överspelad, liksom för övrigt den här tråden om vetenskap och teknik; om 35 år har europeiska kvinnor burkha medan männen är sakralt skäggprydda och pratar om kameler i stället för rymdskepp.

Den arabiska makten kommer ur pengar från olja, förbrukad av västvärlden. Om vi inte köper den tjänar de inte pengar på den och får egna problem.

Jag tror att du tittar åt fel håll (eller snarare inte tillräckligt långt bort). År 2033 kommer vi antagligen fortfarande att lära oss engelska i skolan, men ett självklart alternativ kommer att vara kinesiska.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Terje » tor 18 dec 2008, 21:43

john-henri skrev:Men på mer depressivt humör efter maratonbokproduktion misstänker jag att den amerikanska kongressen härom dagen genom att skänka bort 700 miljarder dollar som inte finns just slagit en avgörande spik i den västerländska hegemonins likkista, och att en konsekvens blir att diskussionen om kvinnlig emancipation som nyss förts på annat håll här därmed är överspelad, liksom för övrigt den här tråden om vetenskap och teknik; om 35 år har europeiska kvinnor burkha medan männen är sakralt skäggprydda och pratar om kameler i stället för rymdskepp.

Alternativt kan det betyda att väst (och i synnerhet USA) inte längre kommer att ha råd att stödja auktoritära stater eller rörelser som saudiarabien och egypten och att islamsk feminism och andra liberala islamska strömningar kan få ett större utrymme och bidra till en modernisering och demokratisering av mellanöstern (vilket också rimligtvis inkluderar ett större mått av politisk och ekonomisk självständighet från väst).

(för att föra in diskussionen på ämnet: )

Just detta, västvärldens minskade globala makt är något jag tror vi kommer att se 2033. Världen kommer att vara delad i flera regionala block, förmodligen Kina, Indien, Sydamerika, Ryssland. USA kommer antagligen att ha en position jämförbar med EU idag och europa ligger antagligen kvar på samma nivå. Å ena sidan kan detta betyda att världens resurser fördelas på ett något mer jämlikt sätt, uppdelning i Nord och Syd blir inte lika tydlig. Osäkra kort är mellanöstern, afrika och inre asien. Å andra sidan är det en situation som påminner om den som föregick världskrigen, nämligen relativt jämbördiga konkurrerande stormakter...

Ska jag teckna en dystopisk bild så har jag några orosmoln att bjuda på:
* Den globala uppvärmningen har nu (2033) kommit så långt att torka och översvämningar förstör vår matproduktion och driver många miljoner människor från sina hem - detta drabbar även västvärldens kuststäder. Hunger, törst och folkomflyttningar ger upphov till många lokala och regionala krig.
* EU är lika byråkratiskt och auktoritärt som idag med demokratin begränsad till en rent medbestämmande roll där den verkliga makten ligger hos "oberoende" experter i kommisionen och centralbanken. Europa domineras av inskränkthet och rädsla, politiskt oliktänkande och muslimer förföljs.
* Konkurrensen mellan regionala maktblock (med kärnvapen) riskerar resultera i ett världskrig.
Humans need fantasy to be human. To be the place where the falling angel meets the rising ape. - Terry Pratchett
Terje
LoC-skribent

Återgå till Hårda hörnet