Kristallteknik

Vetenskap, rymden och liknande

Kristallteknik

Inläggav Svensson » lör 01 aug 2009, 12:07

KRISTALLTEKNIKEN intresserar mig. Bara en sådan sak som laser, som kan användas som kirurgiskt instrument med oanad precision, vem hade trott det för sjuttio år sedan?

Ser man bakåt i historien så var kanske RADIO den första tillämpningen av kristallteknik. Kristallmottagaren hade som central del en bit blyglans för att fånga radiovågen; senare ersattes den av en germaniumdiod. Än idag har radiomottagare något dylikt i sig tror jag.

Vad finns det mer? Kvartsur, med svängningarna hos en kvartskristall som anger tiden (den så kallade piezoelektriska effekten).

Så till mina frågor:

1. Det sägs att man har försökt ta fram KRISTALLMINNEN för datorer; någon som vet mer om det?

2. Är det någon som känner till fler tillämpningar av kristallteknik? Jag menar, om nu laser är en sådan fantastisk uppfinning, borde man inte kunna finna fler tillämpningar av detta med kristaller och kristallteknik?

3. KRISTALLER ihop med MAGNETER sägs ge märkliga effekter; någon som vet mer om det?
Senast redigerad av Svensson mån 03 aug 2009, 08:23, redigerad totalt 1 gång.
Svensson
Trufan

Inläggav Sven » mån 03 aug 2009, 08:17

Fråga 2: Det finns helt klart en massa tillämpningar för den piezo-elektriska effekten (och det stavas "piezo"). Det används gärna så fort du behöver detektera en rörelse. Så piezoelektriska element används i en massa vetenskaplig mätutrustning, som AFM (atomkraftsmikroskopi) och liknande tekniker. Enligt wikipedia används de också i cigarettändare. Det kände jag inte till. De används också i olika formet av sensorer, t.ex. biosensorer för at känna av förändringar i resonansfrekvens i sensorelementen. (Och sen behöver för all del de piezo-elektriska elementen inte bestå av kristaller.)

Sen vet jag inte exakt vad du menar med kristallteknik. Vanliga LCD-displayer använder sig ju, som du vet, av flytande kristaller. Men de kanske du inte räknar?
Sven
LoC-skribent

Inläggav Svensson » mån 03 aug 2009, 08:23

Tack för svar.

Jo, nog är LCD-displayer också intressant. Flytande kristall, det är ju ren poesi - förutom att det finns och fungerar.

Alla tillämpningar av kristaller i teknik är intressanta. Kristaller (tror jag mig veta) är ordnade strukturer av molekyler, speciellt ordnade, ordnade i en högre dignitet än "vanlig materia"; därför har de speciella egenskaper. Som vi ännu bara börjat med att finna användning för.

Min tanke är: eftersom laser har så många tillämpningar, borde ju kristaller i allmänhet kunna gå att användas till en rad saker, inte bara till ljusrelaterade sådana (som ju laser är, "light amplification" osv).

(Not: jag har rättat "piezo" i topposten.)
Svensson
Trufan

Inläggav Sven » mån 03 aug 2009, 09:57

"Jo, nog är LCD-displayer också intressant. Flytande kristall, det är ju ren poesi - förutom att det finns och fungerar. "

Poesi finns och fungerar också;-)

"Kristaller (tror jag mig veta) är ordnade strukturer av molekyler"

Det där är väl ganska nära en definition av kristaller. Sen beror det på hur brett man kollar. Metaller kan också ses som en form av kristaller. Om vi räknar på det viset används kristaller rätt ofta...
Sven
LoC-skribent

Inläggav jophan » mån 03 aug 2009, 10:16

Svensson skrev:(Not: jag har rättat "piezo" i topposten.)

Vilken är den, egentligen? Topposten? Jag tror att en rejält lagrad havarti är min absoluta favorit. Vad säger ni andra? (Obs! Detta är hårda hörnet, så bara hårdostar, tack.)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 03 aug 2009, 10:19

jophan skrev:
Svensson skrev:(Not: jag har rättat "piezo" i topposten.)

Vilken är den, egentligen? Topposten? Jag tror att en rejält lagrad havarti är min absoluta favorit. Vad säger ni andra? (Obs! Detta är hårda hörnet, så bara hårdostar, tack.)

Nej, du. Glöm det. För fétaost är den absolut bästa osten i världen!

Ska jag välja en svensk blir det dock extralagrad prästost och den är ju hård.

Kör hårt i hårda hörnet,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » mån 03 aug 2009, 11:01

Sven skrev:
"Kristaller (tror jag mig veta) är ordnade strukturer av molekyler"

Det där är väl ganska nära en definition av kristaller. Sen beror det på hur brett man kollar. Metaller kan också ses som en form av kristaller. Om vi räknar på det viset används kristaller rätt ofta...

Kristaller ÄR ORDNADE I EN HÖGRE DIGNITET än övrig fast materia, det var det jag ville säga. Och det sa jag också, i tredje inlägget.

Men visst är metaller också synnerligen högt ordnade. Bland de högst ordnade hör MAGNETER, och kristall+magnet sägs ge märkliga effekter. Vilka? Det kanske ni, kära forumvänner, ni som kan det här med teknik, säga mig - jag, en enkel humanist.
Svensson
Trufan

Inläggav Bbeccarii » mån 03 aug 2009, 21:55

Svensson skrev:Kristaller ÄR ORDNADE I EN HÖGRE DIGNITET än övrig fast materia, det var det jag ville säga. Och det sa jag också, i tredje inlägget.

Men visst är metaller också synnerligen högt ordnade. Bland de högst ordnade hör MAGNETER, och kristall+magnet sägs ge märkliga effekter. Vilka? Det kanske ni, kära forumvänner, ni som kan det här med teknik, säga mig - jag, en enkel humanist.

Exakt vad är det du menar med kristaller? Exakt vad menar du med "högre dignitet/synnerligen högt ordnade" Jag frågar eftersom du (i den här postningen, i mina ögon) ger intryck av att mena kristaller som någon sorts new age-begrepp. (Efter lite googling på kristall och magnet så får jag i princip bara upp new-age-kommersialism om magneter och kristaller, så jag undrar om det är därifrån du fått det?)

Det mesta verkar kunna vara kristaller, även metaller. Enligt wikipedia ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Kristall ): "Rena metaller förekommer så gott som alltid i form av kristaller."

"En kristall är ett fast ämne vars atomer, molekyler eller joner bildar en regelbunden struktur som upprepar sig exakt i alla tre dimensioner." Eller som min gamla ugglans uppslagsverk säger: "Kristall är en homogen, anisotrop kropp" (Kristallen äger konstanta egenskaper, men dessa egenskaper växla med riktningen.)

Snöflingor, salt och diamanter är kristaller. Många mineral (t ex kvarts, glimrar) är kristaller. Grafit är kristall (trigonalt kristalliserad).

(ps: kristallina material är ordnade, de är inte amorfa (oordnade). Är det det du menar med högre dignitet?)

halsning/B

några länkar:
http://www.linnaeus.uu.se/online/fysik/ ... serad.html
http://www.ne.se/kristall/1126128
http://www.ne.se/flytande-kristaller
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kristall
http://susning.nu/Kristall
http://www.gtk.fi/aineistot/stenguide/tunnistaminen.htm
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hb ... ferro.html

Andra kan säkert rekommendera bra källor som kompletterar dessa.
Bbeccarii
Fan

Inläggav Svensson » tis 04 aug 2009, 05:21

Bbeccarii: när jag tänker på kristaller tänker jag främst på diamanter, rubiner, safirer osv. Ädelstenar. Men såklart finns även andra kristaller; de jag nämnde är de mest spektakulära.

Men någon new age-grej är det inte. Laser finns och fungerar, har (vanligtvis) rubiner som vital del.

Och att kristaller är ordnade, inte amorfa, det är ungefär vad jag menar med "ordnad i en högre dignitet". All fast materia är ju på sätt och vis ordnad, i det att den inte är fri och flyktig som ex.vis gas, eller flytande som en vätska, men kristallen är därtill än mer ordnad.

Annars tack för länkar. Ska kolla.
Svensson
Trufan

Inläggav wiss » ons 05 aug 2009, 09:22

Majoriteten av alla fasta material vi har kring oss är kristallina, alla metaller, salter, proteiner i fast fas, stenar, is och halvledarmaterial i synnerhet.
Detta efter vad kristallin betyder för en fysiker.
wiss
LoC-skribent

Inläggav Svensson » tor 06 aug 2009, 05:06

Okej. Wiss och ni andra: det är som antytt ÄDELSTENAR jag tänker på, rubin och diamant etc, när jag tänker kristall.

Att diamanten är ordnad i en högre dignitet än en bit grafit, det torde få gensäga.

Och det är rubin, diamant etc som används i laser.

Och fler tillämpningsområden än så borde väl finnas för denna typ av kristaller? Det är sådan KRISTALLTEKNIK jag spekulerar om.
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » lör 08 aug 2009, 07:24

Kristalltekniken regerar. Det har jag länge påstått.

Redan i mars 2008 la jag upp en novell på min blogg som har denna teknik som tema. Berättarjaget får i uppdrag att besöka en viss Ivo Livi, en vetenskapens trollkarl som håller till på ett berg i Norrland. Där, i dessa vetenskapens salar, guidas man genom Platons 32 kristallina former, möjligheten att bygga en kristallmotor samt konsten att få energi ur ljus, alltså omvänt mot idag då vi ju får ljus ur energi.

Allting är mycket gåtfullt. Berättarjaget har i uppdrag att besöka Livi och skriva en artikel om denne, för tidningen "Illuster vetenskap", men det första mötet blir inte som han tänkt sig...

Novellen ifråga heter "Vetenskapens trollkarl", och ni finner den här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... lkarl.html
Senast redigerad av Svensson sön 09 aug 2009, 10:42, redigerad totalt 1 gång.
Svensson
Trufan

Inläggav Sten » sön 09 aug 2009, 09:50

Svensson skrev:Där i dessa vetenskapens salar, guidas man genom Platons 32 kristallina former, möjligheten att bygga en kristallmotor samt konsten att få energi ur ljus, alltså omvänt mot idag då vi ju får ljus ur energi.

Som en solcell, menar du?
(Fast jag har för mig att den senaste solcellstekniken inte längre använder kristaller. Men ändå.)
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Svensson » sön 09 aug 2009, 10:41

Detta med "att få energi ur ljus" har jag snappat upp någonstans, jag minns inte var.

Men om solceller, som du säger, tycks kunna arbeta med kristaller, well där har vi en ledtråd till hur man kan få energi ur ljus.
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » mån 10 aug 2009, 09:01

Ljus är redan energi.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Nästa

Återgå till Hårda hörnet