SETI och Climateprediction

Vetenskap, rymden och liknande

SETI och Climateprediction

Inläggav Sheriffen » sön 03 dec 2006, 11:47

För några år sedan var jag med och avlyssnade rymden efter signaler från utomjordingar via SETI@Home-programmet. Jag hann med att cruncha drygt något års enheter innan datorn gick sönder och sedan dess har det inte blivit av att jag anmält mig igen.

Nu kom jag på att jag borde göra det.

Fast även här har den märkliga, aktivt användarfientliga inställningen tagit överhanden.

Förr om åren laddade man ned ett program och installerade det, och sedan var allt klart. Det började cruncha enheter och varje gång man kopplade upp sig och en enhet var klar skickades den in och man fick en ny.

Inte så numera. Nu kan man ägna sig åt mer än att lyssna på utomjordingar, och det är ju i och för sig bra - jag anmälde mig just till climateprediction.net, där man utvecklar modeller för att förutsäga jordens klimat under de närmaste hundra åren. Bra grej, tycker jag.

Fast jag vill anmäla mig till SETI@Home också. Fast det går ju inte. Visserligen utlovades när jag började installera programmet - som heter BOINC - att man skulle kunna göra det genom att trycka på "Nästa" tills man var nöjd, men nu när jag anmält mig till climateprediction.net står det bara helt stilla. När jag på den aktuella hemsidan söker efter SETI@Home får jag bara upp climateprediction.net; till SETI@Home, som jag såg i listan över projekt innan jag laddade ned programmet, kan jag över huvud taget inte ta mig. Och hur det här BOINC fungerar har de förresten inte heller brytt sig om att nämna, så jag vet inte ens om jag gör någon nytta för climateprediction.net.

Nå, business as usual med andra ord.

Det är egentligen rätt fantastiskt hur kontraproduktiva datorprogramtillverkarna är - *går* det att göra något *ohyggligt* komplicerat *helt i onödan*, så måste det förstås göras. Fast det slår ju tillbaka mot dem själva, i alla fall i den här gången.

Förr eller senare lär det dyka upp någon smart programtillverkare i datorvärlden som inser att ju enklare och ju färre funktioner förutom de nödvändiga och ju mer pedagogiskt beskrivet, desto bättre. Finns mycket pengar att tjäna där, för den som kan skriva program och som är så nyskapande att han/hon börjar tillverka program som folk faktiskt *begriper* och kan *använda* (jo, jag vet - det är en omtumlande och revolutionerande, för att inte säga omstörtande tanke, men...) kommer att kunna kursa dem i parti och miljonminut och bli mångmiljardär.

Fast till dess - om någon kan ge en fingervisning om hur jag a) dessutom ska anmäla mig till SETI och b) hur jag ska få igång klimatprogrammet, så uppskattas det.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 03 dec 2006, 11:52

Fick just se att kommunikation avböjs via BOINC trots att jag fått ett godkänt konto och allting. Hur får man bort det här BOINC från datorn helt och hållet?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Ledtråd

Inläggav Roger » tor 28 dec 2006, 23:31

SETI-projektet hittar du på adressen http://setiathome.ssl.berkeley.edu/. Och vad climateprediction beträffar är arbetsenheterna så gigantiska att det kan vara slut på dem för tillfället, vilket torde vara anledningen till att kommunikationen avböjs. Eller så är servrarna nere för tillfället, helt enkelt. (Mitt CP-projekt ska vara klart vid jul 2007, och det är tveksam om det kommer att fungera.)
Roger

Återgå till Hårda hörnet