Aliens might not be friendly, warns astronomer

Vetenskap, rymden och liknande

Aliens might not be friendly, warns astronomer

Inläggav centerwall » mån 25 jan 2010, 08:18

'The detection of extraterrestrial life and the consequences for science and society' är namnet på en konferens som hålls i London den här veckan och har föranlett att astronomer får uttala sig i brittisk press om huruvida de tror att en utmojordisk civilisation är vänskapligt inställd eller ej.

http://www.telegraph.co.uk/science/scie ... nomer.html
centerwall
Letterhack

Inläggav Johan_L » mån 25 jan 2010, 15:16

Jo, oberoende hur coolt det skulle vara att uppnå kontakt med intelligenta aliens, så är det svårt att tänka sig något trovärdigt scenario där det faktiskt skulle vara bra för oss. Se bara på hur det går för "primitiva" kulturer som stöter på mer avancerade på vår planet, där skillnaderna ändå är jämförelsevis minimala.

Däremot vore det bara till fördel att upptäcka ointelligent liv på andra planeter, och det är ju något som verkar avsevärt mycket mer sannolikt, också.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav Sheriffen » mån 25 jan 2010, 15:20

Johan_L skrev:Jo, oberoende hur coolt det skulle vara att uppnå kontakt med intelligenta aliens, så är det svårt att tänka sig något trovärdigt scenario där det faktiskt skulle vara bra för oss. Se bara på hur det går för "primitiva" kulturer som stöter på mer avancerade på vår planet, där skillnaderna ändå är jämförelsevis minimala.

Däremot vore det bara till fördel att upptäcka ointelligent liv på andra planeter, och det är ju något som verkar avsevärt mycket mer sannolikt, också.

Fast det kan hända att utomjordingarna är så väsensskilda oss att kontakten med dem inte går att jämföra med kontakten mellan primitiva och avancerade kulturer på vår planet.

De båda senare kulturerna består båda av människor, medan vi i det förra fallet med all sannolikhet pratar om något helt väsensskilt människan.

Vad skulle till exempel hända om vi träffade på intelligenser som dem i Terry Carrs novell "The Dance of the Changer and the Three"?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Aliens might not be friendly, warns astronomer

Inläggav Pelotard » tis 08 feb 2011, 15:29

Gillade en av kommentarerna i Telegraph - "de kanske inte är vänskapliga, men det är fanimej inte vi heller". Men jag har svårt att tänka mig att de skulle kunna vara såpass fientliga att de skulle skicka hit invasionsflottor, och samtidigt kunna samarbeta såpass väl sinsemellan att de skulle klara av att skicka hit nyss nämnda flotta.
Pelotard
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » tis 08 feb 2011, 16:21

Pelotard skrev:Gillade en av kommentarerna i Telegraph - "de kanske inte är vänskapliga, men det är fanimej inte vi heller". Men jag har svårt att tänka mig att de skulle kunna vara såpass fientliga att de skulle skicka hit invasionsflottor, och samtidigt kunna samarbeta såpass väl sinsemellan att de skulle klara av att skicka hit nyss nämnda flotta.

Fast där undrar jag om du inte ser dem ur ett väldigt mänskligt perspektiv, i så fall. De kan vara fullkomligt olika oss, på varje upptänkligt vis. Eller vad då de? Det kanske rör sig om en ofantligt besynnerlig intelligens bestående av magnetiska kraftfält, eller något (man har väl läst sajjäns fickshon!), som har förmåga att sluka hela planeter eller någonting.

För en mycket ögonöppnande vision av i *grunden* svindlande främmande intelligenser, se Terry Carrs sf-novell The Dance of the Changer and the Three. Finns att läsa på Sci.Fi.Com:

http://lexal.net/scifi/scifiction/class ... carr1.html

Jag vill minnas att Terry Carr skrev den just för att han irriterade sig på att utomjordingar i science fiction så ofta är så antropomorfa, vilket det är rätt osannolikt att de är.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Pelotard » tor 10 feb 2011, 11:32

John Meaney har också några av SF-litteraturens bästa aliens i Nulapeiron-böckerna. Mänskligheten bedriver handel med dem, enligt någon sorts bytesprincip, och man är nästan säker på att de är levande, antingen som "hela varelser" eller någon sorts gruppvarelse bestående av oorganiska komponenter, man har inte lyckats kommunicera med dem, och man begriper icke iota av deras teknologi - inte bara hur den åstadkommer sina resultat, utan även vilka resultat den förväntas åstadkomma.

Egentligen tror jag det är mer realistiskt att aliens liknar något som skulle kunna ha utvecklats på jorden - "assumption of mediocrity". Men man ska förstås ha klart för sig att det inte betyder intelligenta vargar, utan mer något i stil med de här gynnarna. Och att vi sen skulle kunna förstå hur de tänker, när vi inte ens kan kommunicera med våra kusiner (eller åtminstone sysslingar) delfinerna, är ju en gåta. (Faktiskt så undrar jag ibland till och med hur danskar tänker, eftersom jag har anledning att göra affärer med Danmark i jobbet. Baraensångrej.)
Pelotard
LoC-skribent

Återgå till Hårda hörnet