Virus som hotar mänskligheten

Vetenskap, rymden och liknande

Virus som hotar mänskligheten

Inläggav jophan » sön 10 okt 2010, 12:10

Varningarna har ju duggat tätt de senaste åren. Frågan är om detta är nästa virus att oroa sig för:

"Seventeen out a total of 220 deaths in a dozen villages of UP's Ramabai Ambedkar Nagar were caused by dengue, and malaria killed 20. But the remaining 183 fell prey to a mysterious viral infection.

These are the grim findings of the state's health department. While it took about 30 days for doctors to finally reach the conclusion, officials made it clear that diagnosing the disease which claimed the maximum lives was not possible for them.

Seven of the deaths have taken place in the past 24 hours, and 248 patients are still receiving treatment in the district government hospital."

http://indiatoday.intoday.in/site/Story ... anpur.html
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Virus som hotar mänskligheten

Inläggav Sheriffen » sön 10 okt 2010, 12:56

Jag måste säga att panikvågorna som sveper över världen varje gång någon nyser ovanligt högt är groteskt överdrivna.

För några år sedan var det fågelinfluensan. Full panik utbröt. Pandemi. Världen i fara.

Såvitt jag vet var det ungefär tre personer som hade käkat hönsskit som dog. Ingen annan påverkades det minsta och kvällspressen slutade så småningom larmrapportera när Victoria enligt uppgift tappat bort ett par trosor och hela slottet engagerades i letandet (eller vad det nu var frågan om, jag minns inte riktigt - men någon viktig, rojalistisk nyhet var det i alla fall).

Så var det svininfluensan förra året. Hela västvärlden sprang och vaccinerade sig. Utom några miljoner av oss, och vi mådde hur bra som helst. Slapp bieffekterna av vaccinet och allt det där.

Alltså, jag kategoriskt vägrade att vaccinera mig. Inte för att jag har några som helst problem med vaccinationer, utan för att jag vägrade delta i hysterin. Den flammade upp i Sverige när jag var här och brann minst lika klart i Grekland när jag kom dit.

Och hur många var det som dog i svininfluensa nu igen?

Färre än vad som *varje dag* dör av att de sätter en glasspinne i halsen!

Kör hårt,
Sheriffen
(som haft Hong Kong-influensa (hette den det året, tror jag) och därför var matt och hade lite feber i tre, fyra dagar, varpå alltsammans var över)
Sheriffen
BNF

Återgå till Hårda hörnet