The Greatest Show on Earth

Vetenskap, rymden och liknande

The Greatest Show on Earth

Inläggav Sheriffen » lör 05 feb 2011, 18:42

Jag ska bara nämna, eftersom det förbluffande nog fortfarande är så att det *finns* människor (de är till och med i majoritet) som inte tror att teorin om arternas uppkomst genom naturligt urval stämmer, att jag i dag bland mycket annat införskaffade Richard Dawkins senaste bok, The Greatest Show on Earth. Nu ska jag i och för sig utan omsvep medge en sak och det är att Dawkins har fel redan i titeln, för The Greatest Show on Earth är inte livets majestätiska utveckling genom årmiljarderna utan Oscarsgalan.

Men därefter har Richard Dawkins rätt, såvitt jag kan bedöma vid genombläddring och ögonskummande och framförallt titt på de olika sektionernas innehåll, och förstås utgående från egen kunskap om evolutionsteorin. Fast jag är lekman. Han är proffs. Så jag behöver läsa hans bok. Alltså, den här också.

Det finns det fler som skulle behöva. Eftersom det besynnerligt nog är så att kreationister och intelligenta designare och andra teoretiker av motsvarande religiösa skolor tror att de kan bevisa det positiva påståendet att Gud finns genom att bevisa ett helt annat, negativt påstående, nämligen evolutionsteorin stämmer inte. De som tror att man kan bevisa existensen av något genom att motbevisa giltigheten hos något annat, bör tänka ett varv till. Och de bör läsa den här boken.

För dels visar den på varför de gamla okunniga, uttjatade "invändningarna" (som att ögat är för komplicerat (ergo: ingen evolution har ägt rum), teorin om arternas uppkomst genom naturligt urval är ett cirkelbevis (ergo: ingen evolution har ägt rum) och andra sådana "argument" som man bara kan komma på om man fabulerar hej vilt utan att faktiskt ha *läst* Charles Darwin och modern evolutionsteori och därför inte vet vad man pratar om) helt enkelt inte håller, dels visar den på det inte oväsentliga faktum att evolutionsteorin är just ett faktum.

Den är inte en hypotes. Den är inte ens en teori. Den är ett fastslaget faktum.

Det är ganska intressant, faktiskt.

Och det bästa av allt är att man måste blunda med båda ögonen och sticka fingrarna i båda öronen och lägga sig på golvet och sparka och skrika och bara *vägra* ta in helt ovedersägliga, helt okontroversiella fakta för att ens avlägset kunna förneka det.

Så alla de som tror att de kan bevisa sin Guds existens genom den mycket besynnerliga metoden att "motbevisa" Darwin (på vilket sätt skulle hypotesen om Guds existens stärkas *även* om man lyckades motbevisa evolutionsteorin (omöjligt) eller för den delen lyckades motbevisa att det finns röda bilar?) bör läsa den här boken.

Jag återkommer så småningom med recension. Har lite annat att läsa först.

Det här var mer av ett tips.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: The Greatest Show on Earth

Inläggav Inge van Wett » ons 15 aug 2012, 21:43

The Flying Spaghetti Monster och kreationisterna
Har Church of the Flying Spaghetti Monster avhandlats i någon av vårt forums trådar?
http://www.venganza.org/about/

Denna trosrikning lär ha lanserats i protest mot Kansas beslut att tillåta delstatens skolor att välja om de vill basera undervisningen om arternas uppkomst på darwinismen eller på "intelligent design".
http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Spaghetti_Monster

Det är omöjligt att bevisa att spaghettimonstret inte finns!!
Inge van Wett
Det perifera är det centrala
Inge van Wett
Fan

Återgå till Hårda hörnet