Sverige i rymden

Vetenskap, rymden och liknande

Sverige i rymden

Inläggav Sheriffen » tor 07 dec 2006, 23:09

Det här är kanske onödigt att tala om, men ändå - vi har liftoff direktsänd i SVT från och med 02.55 i natt (8/12). Fuglesang på väg upp i rymden.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 08 dec 2006, 03:45

Uppskjutningen inställd, förstås.

Jag kan inte låta bli att fnittra lite grann, för Christer Fuglesang är liksom en konstant loser trots att han på så många sätt är så imponerande. Han har väntat i 14 år och fått se sig förbiflugen ut i rymden av halvkompetenta ryssar, indisk-amerikanska affärskvinnor som köper turistbiljetter till omloppsbana och tysken han tränade tillsammans med i Ryssland (den gången fick Christer i stället sköta markkontakten - med tysken). Och nu ska vi ju även få världens första popstjärna i rymden, när Madonna köper sin nästa semesterbiljett.

Och Fuglesang bara sitter kvar på jorden, liksom.

Nu igen. Nå, vi får väl se om han kommer upp om några dagar, då. Men fan tro't.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan_L » lör 23 dec 2006, 21:08

Lite SF-anknytning kan vara att en av de två låtarna som Fuglesang valde som dagens låt på rymdfärjan var An der schönen blauen Donau.

Alldeles för bra för att vara en tillfällighet, tror jag...
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav Sheriffen » mån 25 dec 2006, 01:40

Johan_L skrev:Lite SF-anknytning kan vara att en av de två låtarna som Fuglesang valde som dagens låt på rymdfärjan var An der schönen blauen Donau.

Alldeles för bra för att vara en tillfällighet, tror jag...

Mäktigt. Och det är klart att det var avsiktligt! Karlen är ju avgjort inte dum, så han visste med all säkerhet vad han gjorde. Och inte kommer det som en direkt överraskning att han gillar "2001 - A Space Odyssey".

Förresten kan jag tillägga att jag tillhör dem som helhjärtat ställer mig bakom rymdprogrammet och i motsats till många andra skulle vilja se det tilldelas en enormt mycket större budget.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » mån 25 dec 2006, 13:00

Snygg bild idag på dagens Astronomy Picture of the Day:

http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/image/ ... 16_big.jpg
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Hårda hörnet