Teleportation och luftmotstånd

Vetenskap, rymden och liknande

Teleportation och luftmotstånd

Inläggav åka » tis 09 jan 2007, 09:29

Jag kom plötsligt att tänka på en sak. En del författare beskriver ju hur luften strömmar in och tar upp platsen där en person försvunnit när de teleporterats iväg. Det borde betyda att hela kroppen försvinner samtidigt (elegant sätt av Haldeman att beskriva att den besökande varelsen är fysisk, förresten -- i Nova 9). Men om man dyker upp på samma sätt borde luften bjuda signifikant motstånd, faktiskt ett problem. Antingen måste man på något sätt samtidigt transportera bort luften i den volym där man ska dyka upp, eller också se till att materialiseras gradvis på något sätt, så att man tränger undan luften mjukt. Annars kommer man antingen att ha luftmolekyler på helt fel ställen i hela kroppen eller känna sig som man sprungit in i en vägg (ögonblicklig materialisation borde kännas som extrahårt magplask över hela kroppen om man ska tränga undan luften).

Några tankar? Finns det sf-författare som tagit upp det här?
åka
Fan

Re: Teleportation och luftmotstånd

Inläggav wiss » tis 09 jan 2007, 10:24

En snabb googling gav att blodet _löser_ 0,3% syre, om nu blodet och resten av kroppen löser 0,3% av kväve/syre blir det ju på mig 0,3kg som i gasform, 1ATM, upptar 0,25m^3 och är bra mycket mer än min kropps volym (0,09m^3).
Dvs no problem.
wiss
LoC-skribent

Inläggav pinkunicorn » tis 09 jan 2007, 11:04

En uppenbar lösning borde väl vara att helt enkelt teleportera den ivägenvarande luften baklänges så att den fyller upp hålet man lämnar efter sig.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav åka » tis 09 jan 2007, 12:03

wiss skrev:En snabb googling gav att blodet _löser_ 0,3% syre, om nu blodet och resten av kroppen löser 0,3% av kväve/syre blir det ju på mig 0,3kg som i gasform, 1ATM, upptar 0,25m^3 och är bra mycket mer än min kropps volym (0,09m^3).
Dvs no problem.

Fast om vi tittar på det lite närmare, på molekylär nivå, så skulle jag inte vara så säker. Vad händer när en syremolekyl plötsligt dyker upp inne i någon komplicerad organisk molekyl? Det är klart, ingen av dem skulle väl ha någon rörelseenergi att tala om , så det skulle inte bli någon kärnsmäll. Skulle de bara ligga där helt fredligt? De måste väl skuffas lite ändå, om de dyker upp på exakt samma plats. Är inte risken att en eller annan molekyl bryts upp på ett lite dåligt sätt? Vi behöver nog en kemist här.

Ett annat problem är kanske att det redan finns gaser lösta i blodet och så. Man kanske inte kan hoppa flera gånger för nära inpå varann, för då skulle man inte hinna göra sig av med de extra gaserna i kroppen.

Nu tänker jag högt, det kanske märks.

Det där med "extrahårt magplask" har jag förresten tänkt om på. Det blir nog inte så farligt, men lite obehagligt kanske. Luft är relativt glest. Fast det skulle bli mycket jobbigt om man dök upp inuti ett träd eller under marken eller så.
åka
Fan

Inläggav wiss » tis 09 jan 2007, 13:34

åka skrev:
wiss skrev:En snabb googling gav att blodet _löser_ 0,3% syre, om nu blodet och resten av kroppen löser 0,3% av kväve/syre blir det ju på mig 0,3kg som i gasform, 1ATM, upptar 0,25m^3 och är bra mycket mer än min kropps volym (0,09m^3).
Dvs no problem.

Fast om vi tittar på det lite närmare, på molekylär nivå, så skulle jag inte vara så säker. Vad händer när en syremolekyl plötsligt dyker upp inne i någon komplicerad organisk molekyl? Det är klart, ingen av dem skulle väl ha någon rörelseenergi att tala om , så det skulle inte bli någon kärnsmäll. Skulle de bara ligga där helt fredligt? De måste väl skuffas lite ändå, om de dyker upp på exakt samma plats. Är inte risken att en eller annan molekyl bryts upp på ett lite dåligt sätt? Vi behöver nog en kemist här.

mmm, jag är lite inne i klassisk gasteori, där allt är atomärt, just nu.

Ett annat problem är kanske att det redan finns gaser lösta i blodet och så. Man kanske inte kan hoppa flera gånger för nära inpå varann, för då skulle man inte hinna göra sig av med de extra gaserna i kroppen.

"plopp" :-)
borde kunna bli bra på film!

Nu tänker jag högt, det kanske märks.

Det där med "extrahårt magplask" har jag förresten tänkt om på. Det blir nog inte så farligt, men lite obehagligt kanske. Luft är relativt glest. Fast det skulle bli mycket jobbigt om man dök upp inuti ett träd eller under marken eller så.

i BSG hoppade en raptor in i ett berg en gång, ett avsnitt av ST-TNG (med "Locke") var det ju en hel enterprise som var halvt begravd i en asteroid, och i åtminståne en film/tv-serie har det figurerat personer som blir halvt begravda, kan det ha varit X-Files?
wiss
LoC-skribent

Återgå till Hårda hörnet