Hur länge överlever man i vakuum?

Vetenskap, rymden och liknande

Hur länge överlever man i vakuum?

Inläggav supernaut » mån 26 feb 2007, 11:55

...om man ramlar ut från rymdskeppet utan rymddräkt. Fryser man ihjäl eller sprängs ögonen först eller får man dykarsjuka eller... jag har mångårig rollspelsbakgrund så ni förstår att det är en fullt relevant och normal fråga. Jag bara undrar?
supernaut
LoC-skribent

Inläggav jophan » mån 26 feb 2007, 12:04

Denna fråga har diskuterats länge. Den här länken ger en hel del intressant info: http://yarchive.net/space/science/man_in_vacuum.html
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav supernaut » tis 15 maj 2007, 08:04

Ser ut att vara en smakfråga, till slut. Är man i cyberpunk-rymden kan ju vilken fåne som helst bosätta sig i asteroidbältet i en papperspåse, om han kommer ihåg att spreja den inuti med "monolayer-spray" eller nåt.

Peronligen tycker jag att det sk avara skitfarligt i rymden. Om man inte fryser ihjäl eller sprängs ska man åtminstone bli tokig. Och det gäller dom som stannar i rymdkapseln också.
supernaut
LoC-skribent

Inläggav jason » fre 08 jun 2007, 22:26

supernaut skrev:Peronligen tycker jag att det sk avara skitfarligt i rymden. Om man inte fryser ihjäl eller sprängs ska man åtminstone bli tokig. Och det gäller dom som stannar i rymdkapseln också.

Det är nog verkligen så att man snabbt dör av syrebrist, tryckfall och av kyla.
jason

Inläggav Dr Strålpistol » tis 21 aug 2007, 21:54

Det är ju sådana här frågor som rymdindustrin borde fokusera på, inte om bakterier växer åt höger eller vänster i noll-gravitation. Skicka med en levande gris med nästa skyttel, och skicka ut honom i rymden för att se vad som händer. Direktsänd TV.

Pigs in space.

Jag personligen tror att salig Douglas Adams (HH-trilogin bl.a.) hade rätt: Du överlever 30 sekunder i rymden. Med lite tur kommer sedan Heart of Gold och plockar upp dig, om bara sannolikheten är tillräckligt liten, eller åtminstone lika liten som det inverterade värdet av ditt personnummer.

Men allvarligt talat tror jag inte man kan avgöra detta förren man först definierar döden. I detta fallet ställs saken på sin spets eftersom vi talar om många dödliga skador på kroppen inom någon eller några sekunder. När (exakt) dör en människa? Inträder döden när hjärtat slutar slå, eller när hjärnan inte tolkar signaler längre?

Är en höna död när huvudet är skiljt från kroppen? Hjärtat slår, och hjärnan registrerar signaler i flera sekunder efter själva hugget. Men är hönan inte likafullt död? Jo säger du, man hör då här: En extremt snabb kirurg (jag talar om en kirurg som är snabbare än en gevärskula, nyss skjuten ur loppet) skulle rent teoretiskt kunna sy ihop skallen och kroppen, och koppla ihop alla nervbanor och ådror och senor och allt. Har han då skapat liv ur död? Nej. Konsekvensen är då att en höna inte är död bara för det enkla faktum att huvudet råkade bli skiljt från kroppen. Ännu. Men när är den i så fall död?

När dödsdefinitionen är klar borde vi kunna konstatera vad man dör av i rymden.
LvL/Dr Strlpstl
Dr Strålpistol
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » ons 22 aug 2007, 00:21

Dr Strålpistol skrev:
snabbare än en gevärskula, nyss skjuten ur loppet

:D

Fast det var inte riktigt rätt:

"Lika snabbt som en kula nyss avskjuten ur ett gevär!!"

Och två utropstecken. Aldrig ett eller tre, utan just två.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » ons 22 aug 2007, 00:59

är inte trycket väldigt konstigt i vaccuum så att man sprängs näst intill omedelbart?
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Inläggav Dr Strålpistol » ons 22 aug 2007, 19:55

Livgivare skrev:är inte trycket väldigt konstigt i vaccuum så att man sprängs näst intill omedelbart?

Tja, om du sätter likhetstecken mellan konstigt och icke existerande. I rymden finns inget tryck. Eller rättare, trycket är noll.

Jag antar att följande händer:

0) Luften rusar omedelbart ur dina lungor
1) Blodet börjar koka
2) Vätska, inklusive blodet, börjar strömma ur hål i kroppen
3) Ögonen ploppar ur
4) Om du inte tror på Gud, så börjar du nu så smått fundera på om det inte i alla fall skulle vara nåt för dig
5) Hjärnan stänger ner samtliga kroppsfunktioner i panik
6) Hjärnan skickar ett meddelande till sig själv: "Lägg ner. My ass is grass"
7) Kylan och undertrycket förvandlar dina vävnader till en frystorkad Norman Bates morsa.

Eller för att göra det enklare: En kraftig utandning, sen Psyko.
LvL/Dr Strlpstl
Dr Strålpistol
LoC-skribent

Inläggav jason » ons 22 aug 2007, 22:07

Dr Strålpistol skrev:Skrev något avancerat

Jag vill nog gärna blanda in medvetslösheten i dödsögonblicket med. Om man t ex får huvudet avskiljt från kroppen så borde det rent teoretiskt ta ca 3-4 minuter innan man verkligen dör. Men pga blodtrycksfallet så bör man förlora medvetandet nästan omedelbart, och då får man ju också räkna in chockverkan när halskotpelaren krossas. Så man kan då hävda att man dör omedelbart om någon hugger huvudet av en, även om man rent tekniskt behöver ett antal minuter innan de flesta cellerna dött av syrebrist eller att de spolats ut ur blodomloppet.

På samma sätt tror jag (även om jag inte riktigt vet förstås) att man under en ganska snabb tidsrymd förlorar medvetandet om man kastas ut i rymden utan rymddräkt. Det är ju hjärnfunktionerna som egentligen avgör. Att syret rusar ut ur lungorna är en sak, men när blodet "kokar", etc, etc, så borde hjärnan mycket snabbt sluta fungera och då kan man säga att man i princip är död redan då.
jason

Inläggav åka » tor 23 aug 2007, 10:57

Se även denna artikel, apropå den nya filmen Sunshine: http://www.slate.com/id/2171522/

Där finns lite detaljer om vad som händer. 15 sekunder, sen blir man medvetslös av syrebristen.
åka
Fan

Inläggav Sven » tis 28 aug 2007, 08:24

Bra artikel. Det där med att ögonen ploppar ut och så...

Bottenlevande fiskar man plockar upp från riktigt stort djup till ytan kan ju genomgå riktigt kraftiga fysiska förändringar beroende på tryckförändring. Men där ju tryckförändringen tiotals atmosfärer. En människa som som placeras i vacuum drabbas ju bara av en atmosfärs mindre tryck än vad kroppen är anpassas för.

Just den fysiska deformationen orsakad av vacuum är ju ofta överdriven. Jag kommer att tänka på Alien 4 där den där otroligt fula hybriden sugs ut i rymden genom ett litet hål i skepsskrovet genom att han omvandlas från monster till spray. Det kan väl inte vara särskilt rimligt?

Läste nån sf-novell för ett tag sedan där samma problem behandlades lite rimligare. Ett liet hål i skrovet uppstå. För att fixa det sätter sig en person helt sonika över hålet, medan någon annan går i väg för att ordna en permanent lösning. (Och jag kan inte alls komma ihåg var läste det här. Nån som vet?) Han som offrade sig dör visserligen, men det tar en erbarmlig tid.
Sven
LoC-skribent

Inläggav Sten » tis 28 aug 2007, 22:10

Sven skrev:Läste nån sf-novell för ett tag sedan där samma problem behandlades lite rimligare. Ett liet hål i skrovet uppstå. För att fixa det sätter sig en person helt sonika över hålet, medan någon annan går i väg för att ordna en permanent lösning. (Och jag kan inte alls komma ihåg var läste det här. Nån som vet?) Han som offrade sig dör visserligen, men det tar en erbarmlig tid.

Om det där med "i skrovet" kan tolkas som "i väggen på en tunnel i en månkoloni" och du med "dör" menar "dör inte, men får ett fult blåmärke" är det en Heinlein-novell. _Gentlemen, Be Seated!_
Förekommer i Green Hills of Earth, bland annat.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tis 28 aug 2007, 22:59

Sten skrev:
Sven skrev:Läste nån sf-novell för ett tag sedan där samma problem behandlades lite rimligare. Ett liet hål i skrovet uppstå. För att fixa det sätter sig en person helt sonika över hålet, medan någon annan går i väg för att ordna en permanent lösning. (Och jag kan inte alls komma ihåg var läste det här. Nån som vet?) Han som offrade sig dör visserligen, men det tar en erbarmlig tid.

Om det där med "i skrovet" kan tolkas som "i väggen på en tunnel i en månkoloni" och du med "dör" menar "dör inte, men får ett fult blåmärke" är det en Heinlein-novell. _Gentlemen, Be Seated!_

Fast dör gör han faktiskt så småningom, såvitt jag minns.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jason » mån 03 sep 2007, 22:14

Intressant artikel, verkligen... Läste ett svar på en fråga i ett nummer av illustrerad vetenskap. Där stod det att man förlorar medvetandet inom 10 sekunder i vakum och att man dör om 1 minut och 30 sekunder. Då hade jag nog fattat fel alltså... Jag trodde att man fick livsfarliga skador nästan direkt, men det tycks som att det dröjer mer än en minut innan man är så svårt skadad att man inte kan överleva om någon plockar upp en t ex...

Undrar iofs varför det skiljer 5 sekunder mellan de bägge bedömningarna. Enligt artikeln på nätet har man alltså 50% mer tid på sig innan medvetslösheten kommer.
jason

Inläggav Sven » tor 13 sep 2007, 22:02

Ehh. Ja, det var den jag syftade på. Fast som den allvetande Sheriffen sade ovan tror jag trots allt att han dör.

Jag lyssnade på Green Hills som ljudbok nån gång.
Sven
LoC-skribent

Nästa

Återgå till Hårda hörnet