Hexagon på Saturnus

Vetenskap, rymden och liknande

Hexagon på Saturnus

Inläggav Jesper » tis 27 mar 2007, 21:38

NASA har hittat en underlig hexagonal struktur atmosfären kring Saturnus nordpol.

"My God, it's full of stars", någon?
Jesper
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » tis 27 mar 2007, 21:47

Sense. Of. Wonder.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » mån 10 dec 2007, 11:21

Det påminner mig om det där "Marsansiktet" som kablades ut i världspressen på 80-talet, med kommentaren "oj en så underlig bild vi har tagit på Mars, ser ut som om ett ansikte som tittar upp på oss från Marsytan", tätt följt av "men så klart är det ingen artefakt, bara en slumpmässig erosion av en klippa".

Jag vill inte sälla mig till andra delen av spektret, med Secharia Zitchin som anser det hela vara en sfinx byggd av intelligenta utomjordingar ("ett skulpterat ansikte, perfekt bisymmetriskt"). Men Nasa:s blatanta förnekande att fenomenet ifråga vore gåtfullt räcker inte heller. Så jag väntar med att döma, och ser fram emot närmare studier över vad det kan vara för en grej det där. Liksom hexagonen på Saturnus.
Svensson
Trufan

Inläggav wiss » tis 11 dec 2007, 00:30

Det är inte svårt att hitta mer info om ansiktet på mars:
http://en.wikipedia.org/wiki/Face_on_ma ... ce_on_Mars

Och hexagonen på lär väll helt enkelt vara en stående våg, laminering av atmosfären skapar spontant vågledare likande optiska fibrer och här har den råkat bli exciterad i sin sjätte svängnings-mode. Liknande fenomen har jag sett, på bild, i vattenfontäner som kan bli 4-, 5-, 6-, osv-kantiga.
wiss
LoC-skribent

Inläggav wiss » tis 11 dec 2007, 00:31

men visst, den ser kool ut!
wiss
LoC-skribent

Inläggav Svensson » tis 11 dec 2007, 08:41

Tack för länken, ska kolla in den genast. Och din förklaring om Saturnus-hexen låter ju vederhäftig; kan inte påstå att jag förstår allt, men t ex snöflingor blir ju också de hexagonala på fullt naturligt sätt, fascinerande och gåtfullt är det nog men det går tydligen att förklara det med, på något sätt.
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » mån 17 dec 2007, 16:31

Länken i Wiss' inlägg var ju intressant. Och inte syns det mycket av ansikte i dessa nya Marsbilder av fenomenet - men man får ju säga att artefakten som sådan, "grejen" om man så vill framstår som väl definierad och avskild från ytan, den ser långt ifrån naturlig ut. Vad nu det betyder.
Svensson
Trufan

Inläggav wiss » tis 18 dec 2007, 18:09

Jag skulle vilja se en djupare statistisk analys av hur sannolikt det är att mäniskor ser struktur i "slumpmässiga" former, kanske inte slumpmässig som myrornas krig men som i slumpmässiga bergformationer, träd, blommor, måln, osv...
wiss
LoC-skribent

Återgå till Hårda hörnet