Teknikfråga

Vetenskap, rymden och liknande

Teknikfråga

Inläggav Sheriffen » fre 25 jan 2008, 09:01

Jag brukar inte läsa bloggar, men det händer att jag gör det när jag råkar få träff på någon som ser intressant ut när jag har sökt på någonting med Google. Det hände häromdagen och det var en sak som bloggaren (jag har faktiskt glömt vad han/hon hette; det var någon för mig okänd) skrev som fick mig att studsa till. Han/hon skrev att nu hade si och så många fått träffar på hans/hennes blogg genom att söka på si och så med Google.

Teknikfråga om Internetbloggar:

Kan bloggaren alltså se vilka som får träffar på hans/hennes blogg och vad man har sökt på för att komma dit? Får han/hon upp själva Googlesökningen som någon har gjort?

Inte för att det spelar mig någon roll (min sökning var på en gammal kompis som råkade ha samma efternamn som någon bloggaren skrev om i sin blogg). Men tänk om man vill besöka en blogg men göra det "i hemlighet"?

Jag måste medge att jag inte själv är intresserad, för jag orkar nästan aldrig läsa några bloggar. Som sagt. Men jag blir nyfiken.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Teknikfråga

Inläggav jophan » fre 25 jan 2008, 09:17

Sheriffen skrev:Kan bloggaren alltså se vilka som får träffar på hans/hennes blogg och vad man har sökt på för att komma dit? Får han/hon upp själva Googlesökningen som någon har gjort?

Man får veta vilket IP-nummer som besökarna kommer från - vilket identifierar i vilket nätverk besökarna sitter, men inte deras identitet - vilket operativsystem deras dator använder, vilken webbläsare de använder och vilken Googlesökning de har gjort. När du besöker fanspan så ser jag att en Windowsdator i Aten har besökt fanspan. Jag kan också se att du (åtminstone förr) inte brukade memorera fanspans adress utan besökte sidan just genom att googla på fanspan och sedan klicka på träffen.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » fre 25 jan 2008, 13:15

Det kan vara både intressant och förbryllande att titta på vilka söktermer som fört folk till ens sidor.

De tio vanligaste sökfraserna för att hitta till min blogg är, i tur och ordning:
duarvadduläser
en komikers uppväxt
"du är vad du läser"
camilla.lackberg.isprinsessan
"odjuret" anders roslund börge hellström -box21
camilla.läckberg.isprinsessan
fienden inom oss
hans persson
hasseludden
yasuragi

Sökningar på bloggens och mitt namn är inte så underligt, och har väl i åtminstone de flesta fallen hittat rätt (även om en del av dem som söker på "hans persson" säkert letar efter någon namne). Alla boktitlarna som nämns har jag läst och recenserat, så de är också vettiga. "hasseludden" (18 träffar senaste månaden) och "yasuragi" (17 träffar) är mer intressanta. Jag har onekligen varit där och bloggat om den en gång, men att det skulle ge så många träffar förvånar mig lite.

Andra sökningar är väl inte fullt så lyckosamma. Jag får ett gäng träffar på "källarrenovering" vilket jag visserligen nämnt att jag sysslat med någon gång, men för den som söker handfasta tips är min text inget att komma med. Den som söker på "kambrium" och hittar något jag skrivit om Bertil Mårtensson blir antagligen inte heller nöjd. Vad de som sökt på "123" hade tänkt sig att hitta begriper jag inte alls.

Däremot hittar jag inte några söktermer som ser ut att ha med sex att göra bland de hundra första i listan, vilket faktiskt förvånar mig lite. Inte för att jag skriver om ämnet, men om man blandar ihop ett antal texter utan sammanhang (vilket ju blir effekten när Google läser framsidan för bloggen, som innehåller ett tiotal texter eller så) är chansen i alla fall rätt stor att någon kombination ord som en porrsurfare kan tänkas söka på skulle dyka upp. Å andra sidan är kanske mina inläggsrubriker tillräckligt osexiga för att de ska fatta att de kommit fel.
Senast redigerad av pinkunicorn fre 25 jan 2008, 14:36, redigerad totalt 2 gånger.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav jophan » fre 25 jan 2008, 13:43

För Fanspan ser topplistan ut så här:

fanspan
science fiction
göteborg
fantasy
recension
novelltävling
sci fi mässan
svålhålet
sci fi mässa
stieg larsson
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav centerwall » fre 25 jan 2008, 14:28

jophan skrev:För Fanspan ser topplistan ut så här:

fanspan
science fiction
göteborg
fantasy

Nu är det alltså bevisat. Göteborg ligger mellan fanstasy och science fiction. Jag tror bestämt att det är en anledning att fira lite extra på nästa pubmöte! ;-)
centerwall
Letterhack

Inläggav Johan » fre 25 jan 2008, 14:31

Hur anonym man är beror vanligtvis på hur många besökare sidan har och om den person som tittar på statistiken vet vem man är. Jag tycker att det är väldigt intressant att studera besökstatistik, försöka upptäcka mönster i det hela och så vidare, så jag brukar slänga en kort blick på den för i alla fall någon av de sidor jag driver de flesta dagar. När Månskensdans fortfarande var aktiv och hade mer trafik, så hade jag i huvudet koll på vilka åtminstone tjugo, tjugofem av de IP-adresser som dök upp då och då var baserat på information om ungefär var de bodde, opertivsystem, webbläsare, tider och hur de kom dit. Om man från Aten besöker en svensk sida som inte har så jättemånga besökare och man känner den som driver den (exempel: Fanspan), så är det inte så svårt för den som ser statistiken att lista vem man är, och därmed hur man kommer dit. När det gäller till exempel Vetsaga är statstikverktyget (ett annat) inte lika informationsrikt när det gäller enskilda besökare (däremot mycket bättre på att ge en vettig överblick), så där har jag inte alls samma koll. Men de allra, allra flesta besök är naturligtvis rätt anonyma oavsett. Långt ifrån alla som driver en blogg har något statistikverktyg installerad. Långt ifrån alla som har ett statistikverktyg installerat är särskilt intresserade. Långt ifrån alla som är särskilt intresserade kan koppla besöken till en enskild person hur som helst. Har man lite fler besökare blir det som att hålla koll på ett enskilt grässtrå i grasmattan även om man skulle kunna koppla det dit. Och så vidare.

Vill man inte att den som driver sidan skall se vad man har sökt på för att komma dit går det umtärkt att bara kopiera adressen (utan att följa länken till sidan) från sökresultatet, klistra in den i adressfältet och sedan gå dit. Det finns sätt att dölja sin IP-adress också, men jag betvivlar att de är värda besväret för dig.

Jag betraktar mig aldrig som anonym på nätet om jag inte sitter vid en dator som inte kan kopplas på mig (och inte kräver personlig inloggning eller dylikt), vid en uppkoppling som inte är min (eller tillhör någon jag känner) och inte gör saker som skulle kunna spåras till mig. Men i realiteten är det ju så att det nästan aldrig är någon som faktiskt bryr sig om vem du är.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Sheriffen » sön 27 jan 2008, 22:42

Ny teknikfråga:

Av de lågt räknat 4862 hjärndöda funktionerna i min dator (en Windows XP här i Grekland) finns en i Internet Explorer, som blockerar något som heter "ActiveX Control". Det gör att när man kommer till någonstans på nätet där det finns ljud eller bilder eller klockor eller andra livsfarliga saker så vägrar datorn att befatta sig med de föremålen. Fast nu har jag upptäckt hur man kan stänga av den där hjärndöda funktionen.

Bör jag göra det eller händer något *ännu* mer hjärndött om jag gör det?

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Självklart är jag på intet sätt förvånad, kanske jag ska tillägga. Att en dator och Internet på något sätt faktiskt skulle fungera, så att man - hemska tanke - kunde *använda* dem, har jag för länge sedan insett är en löjlig chimär som hör hemma i imbecilla människors fantasier. D.S.
Sheriffen
BNF

Återgå till Hårda hörnet