Det är nog inte omöjligt att de flesta av er vid något tillfälle har sett reklam för en film som heter "Bron till Terabitia" som presenteras som en dussinfantasy för ungdomar "från teamet bakom Narnia". Ingenting i marknadsföringen har fått mig det minsta intresserad av filmen.
Men tack vare en positiv recension (antagligen i GP) och en rea på dvd-filmer har jag nu lyckligtvis sett den.
Bron till Terabitia är definitivt inte en dussinfantasy. Egentligen är jag inte säker på att det är rätt att kalla den för en fantasyfilm överhuvudtaget. Men det är en film med mycket fantasi - och en gripandet historia som berättas med små medel och lysande skådespelarinsatser. Jag är knappt säker på om jag vill säga att det är en ungdomsfilm heller. Det är helt enkelt en bra film.
Innan jag såg filmen visste jag inte att den byggde på en bok av Katherine Paterson (som fick Astrid Lindgren-priset 2006). Boken anses tydligen vara lite kontroversiell i USA. Jag har inte läst den och känner uppenbarligen inte till något mer, men det kanske finns någon på forumet som kan upplysa mig?
Nåja, jag tänker inte säga så mycket mer om den, för jag vill inte förstöra er upplevelse, utan nöjer mig med att varmt rekommendera Bron till Terabitia. Se den!