Kate & Leopold - spoilervarning!

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Kate & Leopold - spoilervarning!

Inläggav Sheriffen » mån 29 sep 2008, 01:09

KATE & LEOPOLD av James Mangold. Med Hugh Jackman och Meg Ryan. 2001.

Det finns en lysande nyckelscen i den här filmen, alldeles i början. Meg Ryan pratar med sin före detta pojkvän i telefonen. Deras förhållande har nyligen kraschat. Hon säger att hon gav honom sina bästa år. Han svarar förvånad: "Var det där dina bästa år?" Där Meg Ryan sitter i sängen, med telefonluren i handen och hör detta, utspelas en karta av förtvivlan i hennes ansikte och hon bryter stumt förbindelsen och kryper ihop i fosterställning. Det är en stark scen. En nyckelscen.

Problemet är att det är en nyckelscen till en helt annan film. Den saknar all tematisk relevans för den förbluffande imbecilla slapstick som utgör resten av den film där den finns med, "Kate & Leopold". Den är utan tvivel filmens bästa och den visar prov på ovanligt bra skådespeleri från en skådespelerska som inte presterat en minnesvärd duksekund sedan den innovativa "When Harry Met Sally" från 1989. Samtidigt skulle man ha velat se just den scenen - precis den scenen - med någon annan än Meg Ryan. Någon av de begåvade skådespelerskorna, någon av dem som kan agera ut i fingerspetsarna. En Tilda Swinton, säg - http://fandom.se/forum/viewtopic.php?p=8927#8927 (andra inlägget). Eller en Winona Ryder. Eller en Meryl Streep. Och sedan skulle man ha velat se den film där den egentligen hör hemma.

För resten av "Kate & Leopold" är, trots enstaka halvt lyckade putslustigheter här och där, en i allt väsentligt besynnerligt innehållslös film. Inte för att man kan eller bör vänta sig något av den här sortens billiga relationskomedier med i varje del förutsägbar intrig, men den här är faddare än vanligt - ingenting, förutom några sekunders initial förvirring när han kommer rusande ut i dagens New York, görs av det faktum att Hugh Jackman är en hertig från artonhundratalets viktorianska England som genom en reva i tiden hamnat i vår värld, i sin framtid. Det absolut enda det intrigelementet i övrigt utnyttjas till är upprepade och mycket likartade kolllisioner mellan den tidens seder och bruk och våra, men de blir snart mycket tröttsamma - eftersom de är just så likartade, och så många, och inte särskilt roliga.

Och naturligtvis saknar hela det omvälvande faktum att man reser i tiden varje uns av förmåga att förundra de inblandade, i synnerhet Meg Ryan som blir förälskad i den stilige hertigen (som förstås även blir förälskad i henne) och som i slutet själv hoppar tillbaka i tiden när hon fått sitt stora drömjobb i New York i vår tid, för att leva resten av sitt liv i 1800-talet som gift med den stilige hertigen. Det kan hon väl få göra i och för sig, men det känns fortsatt udda att vuxna människor på film inom loppet av enstaka minuter accepterar omvälvande ting som tidsresor medan de samtidigt ser en snabb förälskelse som så livsavgörande att de utan vidare - och i hemlighet - byter århundrade. Visst, förälskelser är viktiga, men de flesta av oss härute i vuxenvärlden vet till skillnad från i alla fall flertalet tonåringar och amerikanska filmstjärnor att en förälskelse som är en helg gammal (som den här) inte nödvändigtvis på alla plan är mer omtumlande än resor i tiden.

Varför inte i stället eller allra minst också visa världen på revan i tiden? Varför inte bibringa mänskligheten den största vetenskapliga landvinningen i historien?

Annars är det jättelika urverk som symboliserar tidens gång till förtexterna imponerande.

Just det var den andra bra scenen i den här filmen.

Några fler fanns inte, tyvärr.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Det är Meg Ryans före detta pojkvän som hittar revan i tiden, förresten, men han uppvisar i övrigt ett så klent intellekt att man inte särskilt förvånas över att han inte meddelar resten av mänskligheten - även om han slås av tanken och säger till sin hund att han kommer att få Nobelpriset. Och Meg Ryan slås alltså inte ens av tanken. D.S.
Sheriffen
BNF
 
Inlägg: 4395
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 02:50
Ort: Athen/Stockholm

Återgå till Film, tv och radio

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare

cron