Serenity

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Serenity

Inläggav centerwall » tor 04 dec 2008, 06:58

På en panel på Stocon 08 efterlystes bra science fiction-filmer från de senaste åren då både panel och publik var överens om att de lyser med sin frånvaro. Vad jag minns var det ingen som nämnde Serenity - en enligt min ringa mening mycket bra film som dessutom är begåvad med fräcka specialeffekter som inte tynger ner handlingen.

Det underlättar givetvis om man har sett de tolv avsnitten i TV-serien Firefly först, men jag känner folk som började med filmen, blivit eld och lågor och införskaffat TV-serien.

Ikväll (4/12) har ni som inte sett den en möjlighet att bilda en egen uppfattning då den visas på TV6 klockan 21.00. Jag ser fram emot era recensioner.
centerwall
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tor 04 dec 2008, 07:43

#"%€&/&%€

Ja, det är ju själva fan, att den där kanalen helt plötsligt ska visa något intressant. Jag sa upp mitt kabel-tv-paket för åratal sedan, eftersom de envisades med att dubbelfakturera mig (två identiska räkningar varje månad) och sedan började stänga av kanalerna när jag inte betalade båda räkningarna. Jag är fortfarande "skyldig" dem några tusen kronor, eftersom dubbelfakturorna liksom inte avskrevs när jag sa upp abonnemanget. När jag hade abonnemanget hette bolaget något jag minns inte vad, men sedan köptes det upp av com.hem som tog över räkningarna och som vägrar begripa vad som hände. Så jag har bara SVT 1 och 2, TV 4 och så de där extra SVT-kanalerna, som 24:an och Kunskapskanalen. Plus den lokala Stockholmskanalen, en urtråkig företeelse där frireligiösa kyrkor låter gamla farbröder sitta i en studio och orera om Bibeln.

I Athen, däremot, har jag 3000 kanaler. (Jo, ni läste rätt. Kanaler från större delen av världen.)

3000 channels of shit to choose from, eller hur det nu var Pink Floyd formulerade saken på The Wall.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Fast jag gillar den stora mängden nyhets- och filmkanaler jag har i Athen. Det är rätt läckert att jämföra nyhetssändningarna från CNN, Al Jazeera, Euronews, BBC News, TV France (engelskspråkiga versionen), med flera. Plus, förstås, nyhetssändningarna i de olika grekiska kanalerna. Klart olika infallsvinklar på saker och ting, typ. D.S.
Sheriffen
BNF

Re: Serenity

Inläggav bkhl » tor 04 dec 2008, 09:58

centerwall skrev:Det underlättar givetvis om man har sett de tolv avsnitten i TV-serien Firefly först, men jag känner folk som började med filmen, blivit eld och lågor och införskaffat TV-serien.

Själv blev jag rejält avsvalkad av filmen. En ganska tunn actionfilm tas som ursäkt för att presentera en kavalkad av personer från teveserien. Det sista avsnittet i serien, till vilket filmen på många sätt är en elaboration, är en mycket bättre film än filmen.

Att filmen var en flopp i biograferna tar jag som intäkt för att den inte hade något värde som något annat än en sugkaramell för bittra fans av teveserien.
bkhl
LoC-skribent

Inläggav J-h:n » tor 04 dec 2008, 11:16

Håller väl med bkhl, i stort sett. Firefly var en förnämlig tv-serie som tråkigt nog avbröts i förtid. Serenity var ett fåfängt försök att få till något slags vettigt avslut på serien på alldeles för kort tid. Varken manus eller regi är på långa vägar i klass med tv-serien.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav centerwall » tor 04 dec 2008, 15:45

Visst är TV-serien är bättre (och bör verkligen ses) - men jag vill ändå inte klaga på filmen.

Till er som är skeptiska och kritiska: jämför inte filmen med serien, jämför den med andra SF-filmer med action, explosioner och rymdskepp. Eller med sig själv.
centerwall
Letterhack

Inläggav bkhl » tor 04 dec 2008, 18:49

Det kan man väl göra. Nej, den är inte sämre än de flesta av Star Trek/Wars-filmerna t.ex. – men hur mycket säger det..?
bkhl
LoC-skribent

Inläggav Planckskonstant » fre 05 dec 2008, 09:19

Alltså, jag kollade faktiskt på filmen i går. Har inte sett tv-serien, så jag gör ingen jämförelse - men nog är ni ironiska när ni säger att det är en bra film?

Jag kan riktigt höra tugget bland killarna (jag bara förutsätter att det är killar, ursäkta fördomarna) på produktionsplaneringen:

"Hör ni, vi måste ha lite skurkar med."
"Räcker det inte med den imperialistiska och totalitära staten som sysslar med såväl social som biologisk ingenjörskonst för att passivisera invånarna?"
"Jag vet! Vi lägger till människoätande galningar i rymdskepp!"
"Ja! Fräscht!"
"Men hör ni, brudarna då?"
"Jag vet! Vi har med tjejer som både kör rymdskepp och är intresserade av sex!"
"Och en av dem kan öppna bordell!"
"Ja! Fräscht!"

Jag har inte sett tv-serien, men hört mycket gott om den. Fast nu vet jag inte om jag tänker lägga tid på att se den.
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav Sheriffen » fre 05 dec 2008, 10:28

Planckskonstant skrev:"Men hör ni, brudarna då?"
"Ja! Fräscht!".

Märkligt ändå, på något sätt. Tjejer som gillar sex trots att de kör rymdskepp kan man kanske, om än med stor tvekan, tänka sig i en science fiction-film från USA (även om asexuella gestalter som prinsessan Leia gör tanken nästan omöjlig att tänka), men att de gör en film i just den här genren där en tjej dessutom öppnar bordell känns ganska häpnadsväckande.

Jag menar, människoätande galningar är ju faktiskt inget att skriva hem om (kan man ju till och med låta barnen titta på), men kvinnor som både gillar sex och öppnar bordeller känns rätt märkligt när man pratar om det könskonservativa USAs könskonservativa science fiction-filmgenre.

Hm.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » fre 05 dec 2008, 12:11

Planckskonstant skrev:Jag har inte sett tv-serien, men hört mycket gott om den. Fast nu vet jag inte om jag tänker lägga tid på att se den.

Om du å andra sidan ser den så kommer du att få de här sakerna satta i ett begripligt sammanhang så att de inte verkar som lösryckta grabbiga idéer som kastats in som "krydda".
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav bkhl » fre 05 dec 2008, 15:20

Planckskonstant skrev:Alltså, jag kollade faktiskt på filmen i går. Har inte sett tv-serien, så jag gör ingen jämförelse - men nog är ni ironiska när ni säger att det är en bra film?

Jag kan riktigt höra tugget bland killarna (jag bara förutsätter att det är killar, ursäkta fördomarna) på produktionsplaneringen:

Du sammanfattar ganska bra varför jag inte tycker om filmen. Teveserien har mycket mer på gång, och jag tycker att det vore tråkigt om du tog filmen som intäkt för att undvika serien.
bkhl
LoC-skribent

Inläggav centerwall » fre 05 dec 2008, 16:22

Nu får jag nog komma till Serenitys försvar. Jag har inte sett den sedan den kom ut på DVD (kan det ha varit två år sedan?) så mitt minne är inte helt färskt.

Men i alla fall - även om den inte är lika nyansrik som TV-serien (vilket jag tycker är ganska naturligt eftersom en serie, hur kort den än är, har mer tid på sig) så blev jag inte alls lika besviken som föregående talare. Jag blev inte besviken alls. De rätta elementen finns med - de härligt dysfunktionella karaktärerna (väl gestaltade får jag tillägga), den intressanta världen och den lyckade blandningen av science fiction- och westernmatinéer. Dessutom finns det en hel del detaljer som jag blev väldigt förtjust i - fast det är i viss mån spoilers så det tänker jag inte gå in på.

Nu blev jag sugen på att se om den. Vi får väl hoppas att jag fortfarande står för ovanstående omdömme när det är gjort. ;-)

Påståendet att den står sig på egen hand utan att man har sett serien kommer dock inte från mig, utan det är vad andra har sagt till mig. Jag såg serien först. Planckskonstants kommentar talar ju dock för att man ska se serien först. Och i vilket fall som helst så anser jag att serien bör ses. Och det tror jag att de flesta kan hålla med om! :-)
centerwall
Letterhack

Inläggav Planckskonstant » fre 05 dec 2008, 17:22

centerwall skrev: Och i vilket fall som helst så anser jag att serien bör ses. Och det tror jag att de flesta kan hålla med om! :-)

Jo, det är tillräckligt många människor vars både omdöme och smak jag har den högsta respekt för som har rekommenderat den, så det kommer jag definitivt att göra. När man nu någon gång får tid...
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav OsloPC » fre 05 dec 2008, 20:50

Planckskonstant skrev:Alltså, jag kollade faktiskt på filmen i går. Har inte sett tv-serien, så jag gör ingen jämförelse - men nog är ni ironiska när ni säger att det är en bra film?

"Hör ni, vi måste ha lite skurkar med."
"Räcker det inte med den imperialistiska och totalitära staten som sysslar med såväl social som biologisk ingenjörskonst för att passivisera invånarna?"
"Jag vet! Vi lägger till människoätande galningar i rymdskepp!"
"Ja! Fräscht!"
"Men hör ni, brudarna då?"
"Ja! Fräscht!"

Jag har inte sett tv-serien, men hört mycket gott om den. Fast nu vet jag inte om jag tänker lägga tid på att se den.

Som andre har nevnt allerede, så fungerer disse tingene noe bedre i TV-serien enn i filmen. F.eks. er det en morsom liten scene i en av TV-episodene der det viser seg (mikro-spoiler) at geisha/hetaira-ekvivalenten er en langt mer velsett gjest i et samfunn de kommer til enn t.o.m. misjonæren, med andre ord den som har langt den høyeste status.
OsloPC
Letterhack

Inläggav Planckskonstant » mån 07 mar 2011, 10:12

Det var ju inte igår som den här tråden startade, men nu har jag faktiskt sett tv-serien och sett om filmen. Saker har precis som andra påpekat satts i sitt sammanhang, men om möjligt framstår nu filmen som ännu sämre.

Tv-serien var mycket trevlig, western i rymden med småskurkar som som hankar sig fram, och jag hade definitivt sett mer av den. Filmen verkar dock bara vara ett försök att knyta ihop alla trådar (som man annars räknat med att ha några säsonger på sig att fixa ihop).

En viss kritik av grabbigheten kvarstår dock. Jag vet att Joss Whedon har exakt motsatt agenda och att det antagligen är därför som det bara är på Serenity som kvinnor räknas som riktiga människor medan de på varenda liten nybyggarplanet de besöker har ungefär samma ställning som kvinnor hade på 1800-talet. Alltså jag förstår det övertydliga budskapet, men det blir lite tjatigt.

Hälsningar
Brita
Brita
Planckskonstant
Fan

Inläggav Johan » mån 07 mar 2011, 21:23

Jag tyckte heller aldrig om Serenity. Saknade tv-seriens personkemi, gjorde i alldeles för hög utsträckning de förutsägbara sakerna istället för att driva med dem, alldeles för mycket action. (Det finns människor som uppskattar action i film och tv-serier. Personligen blir jag väldigt uttråkad, eftersom det liksom inte händer någonting -- i alla fall inget intressant. Det är ett problem med science fiction-film.) Jag vill helst ignorera att den någonsin gjordes. Lösa trådar till trots, tv-serien i sig var ett mycket värdigare avslut. Även om den inte var tänkt att kapas där den kapas så fungerar det, på sätt och vis.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Nästa

Återgå till Film, tv och radio