Doctor Who - några personliga intryck

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Inläggav Joppe » sön 15 feb 2009, 00:39

Nu är jag i den situationen att jag har snart sett alla avsnitt av den nya versionen av Doctor Who och då jag är född på 90-talet så har jag missat den gamla serien.
Så min fråga är om man inte orkar/har tid att kolla igenom alla avsnitt av en serie som har sänts i 30 år, vilka avsnitt bara måste jag se? Eftersom ni verkar vara riktiga experter hoppades jag att ni kunde hjälpa mig :).

Tack på förhand!
Joppe

Inläggav margl » sön 15 feb 2009, 09:13

Joppe skrev:Nu är jag i den situationen att jag har snart sett alla avsnitt av den nya versionen av Doctor Who och då jag är född på 90-talet så har jag missat den gamla serien.
Så min fråga är om man inte orkar/har tid att kolla igenom alla avsnitt av en serie som har sänts i 30 år, vilka avsnitt bara måste jag se? Eftersom ni verkar vara riktiga experter hoppades jag att ni kunde hjälpa mig :).

Jag måste medge att jag inte är jätteinsatt i den första, andra, femte och sjätte doktorn, men utöver det kan jag lista de äventyr som tilltalat mig mest (och som jag kommer ihåg just nu):

Jon Pertwee
Doctor Who and the Silurians
The Ambassadors of Death
Inferno
The Mind of Evil
Colony in Space
The Time Monster
The Three Doctors
The Time Warrior

Tom Baker
The Ark in Space
Genesis of the Daleks
Revenge of the Cybermen
Horror of Fang Rock
The Talons of Weng-Chiang
The Sun-Makers
The Pirate Planet, The Androids of Tara och The Armageddon Factor (och ska du se på dom kan du lika gärna se hela säsong 16 så får du ett bättre sammanhang)

Sylvester McCoy
Paradise Towers
Remembrace of the Daleks
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Joppe » sön 15 feb 2009, 11:12

Tack! då börjar jag med att se dom avsnitten då.
Joppe

Inläggav margl » sön 15 feb 2009, 12:12

Joppe skrev:Tack! då börjar jag med att se dom avsnitten då.

Tänk bara på att jag sa att detta är de äventyr som tilltalat mig personligen. Det kanske inte är de "objektivt" bästa.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav OsloPC » sön 15 feb 2009, 14:18

Joppe skrev:Nu är jag i den situationen att jag har snart sett alla avsnitt av den nya versionen av Doctor Who och då jag är född på 90-talet så har jag missat den gamla serien.

Tack på förhand!

Selv har jeg ikke på langt nær sett alt, men synes at avsnittene med Tom Baker har sin sjarme, og er forholdsvis lett tilgjengelige (jeg vil vel kanskje anbefale å unngå å begynne med begynnelsen på sekstitallet, med mindre man er en person som må begynne historisk, siden sekstitalls TV-stil er så annerledes - selv om Williiam Hartnells tolkning av rollen som doktoren er interessant). Det kan selvsagt være at jeg synes det fordi Tom Baker var den første doktoren jeg så, i relativt ung alder.

(Ellers kan jo all Dr Who før de nye seriene være litt vanskelig tilgjengelig dersom man i stor grad er vant til store produksjonsbudsjett (og moderne produksjonsmuligheter) -- klassisk britisk fjernsyns-SF bruker jo fremfor alt stenbrudd som fremmede planeter, og de har jo også ofte kulisser i malte isoporblokker som skjelver når skuespillerne går forbi...)

PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav margl » mån 16 feb 2009, 11:08

Förutom ovanstående lista så finns det flera äventyr jag gillar nästan bara på grund av enskilda faktorer, som de roliga replikerna i Terror of the Zygons, som annars är en ganska banal invasionshistoria - möjligtvis med lite extra intresse för Loch Ness-entusiaster, inslaget av egyptisk exotism i The Pyramids of Mars, som är grunden för hela äventyret, eller The Brain of Morbius, som är närmast surrealistisk i sin framställning av en galen vetenskapsman med Frankenstein-komplex.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav margl » mån 16 feb 2009, 23:11

margl skrev:Terror of the Zygons, som annars är en ganska banal invasionshistoria

Egentligen kan man säga detsamma om den av mig listade Horror of Fang Rock - bägge är relativt förutsägbara skildringar av hur utomjordingar försöker ta över Jorden med imitation av människor som en del av strategin - men jag tycker att Horror of Fang Rock har bättre atmosfär och spänning och dess utomjordingar är mer kusliga (och ser inte ut som någon bisarr korsning av människa och bläckfisk). Fast Terror of the Zygons har som sagt en del riktigt roliga repliker.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav tompe » ons 18 feb 2009, 22:31

Jag håller nu på och tittar på Marco Polo i den första serien. Endast ljudet finns bevarat men det fanns också massor med foton från inspelningen så vad de har gjort är att de illustrerat ljudet med fotona och zoomat in lite på rätt karaktär plus lagt till lite förklarande text. Det fungerar faktiskt väldigt bra och jag vet inte om upplevelsen egentigen blir sämre än om man sett den riktiga varianten.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav margl » fre 20 feb 2009, 14:32

margl skrev:The Pirate Planet, The Androids of Tara och The Armageddon Factor (och ska du se på dom kan du lika gärna se hela säsong 16 så får du ett bättre sammanhang).

I den säsongen ingår förövrigt The Stones of Blood, där det finns en mycket underhållande rättegång mot Tom Bakers doktor hållen av två artificiella intelligenser, the Megara, som är fast beslutna att döma doktorn till döden för att utan tillbörlig auktorisering öppnat deras kapsel medan doktorn är lika fast besluten att lura sig ur det hela.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav margl » ons 04 mar 2009, 03:07

margl skrev:Liksom ovan nämnda The Androids of Tara är en hyllning till Fången på Zenda, är The Talons of Weng-Chiang(vilken titel!) en hyllning till både Sherlock Holmes och Fu Manchu.

Samt en smula hyllning åt Fantomen på Operan tycker jag mig se vid en omtittning.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Peak » ons 04 mar 2009, 09:58

Samtliga (tror jag nu) saknade avsnitt har getts ut som soundtracks av BBC med förklarande röst, ifall nån tycker det är svårt att få tag på dem och är intresserade.

Det är ju oerhört synd att det gigantiska verket "The Daleks Masterplan" (12 avsnitt + avsnittet "Mission to the Unknown") till stora delen saknas.

Dessutom har BBC för oss ljudboksälskare gjort den välgärningen att de börjat att göra ljudböcker av de gamla Target-böckerna (alltså bokversionerna av avsnitten som producerades ända fram till 90-talet). Extra bra eftersom Target förlorade licensen och en del böcker är ett elände att få tag på. Mycket extra bra är att uppläsare ofta är en person som är anknyten till avsnittet (Tom Baker läser "Robot" och sånt, till exempel).
Peak
Fan

Inläggav margl » ons 04 mar 2009, 16:40

Peak skrev:Dessutom har BBC för oss ljudboksälskare gjort den välgärningen att de börjat att göra ljudböcker av de gamla Target-böckerna (alltså bokversionerna av avsnitten som producerades ända fram till 90-talet). Extra bra eftersom Target förlorade licensen och en del böcker är ett elände att få tag på. Mycket extra bra är att uppläsare ofta är en person som är anknyten till avsnittet (Tom Baker läser "Robot" och sånt, till exempel).

Det där låter riktigt lockande...
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav margl » mån 09 mar 2009, 10:40

Onödig kunskap relaterad till doktor Who: Nicholas Courtney, som är känd för entusiasterna som Brigadier Sir Alistair Gordon Lethbridge-Stewart i äventyren med Jon Pertwee och Tom Baker, förekommer också i en av mina favorit-tvserier, Yes, Prime Minister(givetvis gillar jag Yes, Minister också), närmare bestämt i avsnittet "A Diplomatic Incident" som polischef.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav margl » mån 14 sep 2009, 09:22

Jag håller på att titta om Tom Baker-avsnitten och igår såg jag på det underhållande äventyret The Pirate Planet. Själva grundkonceptet är så underbart space opera-mässigt att man skulle kunna tro att det hade hittats på av Edmond Hamilton om det nu inte vore så att det är Douglas Adams. På den värld där äventyret äger rum så annonserar härskaren, Kaptenen, så fort som naturresurserna verkar ta slut att en ny era av välstånd snart kommer att infinna sig varpå resurserna inom kort fylls på igen. Hur går det till? Jo, Kaptenen praktiserar sjöröveri i en aldrig tidigare skådad skala genom att låta sin värld hoppa genom rymden och matrialiseras kring strategiskt utvalda mindre världar som därefter utplundras. Kaptenen, en svärande och vrålande cyborg (spelad av Brian Purchase), är dock inte det verklige härskaren...
Martin Glännhag

margl
Trufan

Re: Doctor Who - några personliga intryck

Inläggav jophan » ons 13 okt 2010, 20:47

Roligt att läsa denna tråd igen när jag har sett Doctor Who (vi har sett säsongerna 1-3 av den nya omgången). Det hade jag inte förra gången. Jag uppskattar den definitivt även om den är mer fantasy än science fiction och även om Eccleston var bättre än Tennant. När vi har sett klart på alla fem säsongerna får vi se om vi vågar oss på några av de gamla avsnitten också. Tack, Martin, för tipsen om var man bör börja!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

FöregåendeNästa

Återgå till Film, tv och radio