The hunt for Gollum

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

The hunt for Gollum

Inläggav centerwall » tor 14 maj 2009, 09:23

The hunt for Gollum
Fanfilm i regi av Chris Bouchard

Det första, och mest uppenbara, som måste konstateras är hur välgjord filmen är. Miljöer, effekter, scenografi, sminkning, musik och rekvisita är så välgjorda att man knappt reagerar på att det är en amatörfilm. Skådespelarinsatserna är inte alltid helt igenom klockrena, men det är de ju sällan i stora Hollywoodproduktioner heller…

Men oavsett vilket så ska ju ”The Hunt for Gollum” bedömas som färdig produkt, inte för de förutsättningar filmskaparna hade. Och som film betraktad är den helt OK. Det är en enkel historia om Aragorns jakt på Gollum, som utspelar sig mellan kapitlen ”A Long-Expected Party” och ”The Shadow Of The Past”. Förutom några mindre kommentarer i slutet av filmen så stämmer berättelsen bra ihop med böckerna, vilket ju nu naturligtvis är positivt.

Det lyckas aldrig bli särskilt spännande eller gripande att se Aragorn smyga omkring i skog och mark, fantsiera om Arwen och slåss med orker, men det är i alla fall tillräckligt underhållande för att fylla ut 35 minuter. Jag hade blivit mer engagerad om vi hade fått se mer relationer mellan innevånarna i Midgård, men det är om inte annat kul att notera hur bra stridsscener kan bli utan en stor budget och massor av specialeffekter.

En rolig detalj i filmen är dialogen, som känns väldigt Tolkien. Med undantag av orkerna så uttrycker sig folk precis så högtravande som man ska göra i Midgård och slänger ur sig repliker som ”I´ve heard rumors, wispers of a nameless fear” utan att blinka.

Det visuella uttrycket har lånat en hel del från Peter Jacksons filmer, men det mesta fungerar riktigt bra. Orkernas smink är till exempel väldigt välgjort – och jag stör mig inte på att de ser ut som Jackson orker. Roligt också att vi som hastigast får se ett område som vi inte har sett tidigare på film: Thranduils boningar i Mörkveden.

De flesta skådespelarinsatserna är riktigt bra. Gandalf är lyckad, och jag blev förtjust i Arwen som är riktigt alviskt vacker ut och inte alls ser ut som om hennes far är rockstjärna. Det stora problemet är dock Aragorn som inte är särskilt övertygande, och med tanke på att han är med i stort sett hela filmen så blir det något irriterande i längden.. Aragorn lufsar runt, ser sliten och bekymrad ut och utstrålar ingen av den pondus han borde ha som utbygdsjägarnas hövding och framtida kung. Vid den här tiden är han tillräckligt säker på sig själv att det borde avspeglas i ett porträtt av honom. Men med det sagt är nog Aragorn den person i Tolkiens sagovärld som är svårast att gestalta.

På det stora hela är det en sevärd liten amatörfilm och ett beundransvärt projekt. Den är helt klar värd att se om man har 35 minuter att avvara och inte kan få nog av den fantastiska värld som Tolkien berättade om.

Filmen kan ses på: www.thehuntforgollum.com
centerwall
Letterhack

Inläggav tompe » fre 15 maj 2009, 21:32

Jag blev uttråkad efter 20 minuter eller så och började läsa mail... Så helt misslyckat dramaturgiskt. Undrar om detta var en homage till första biofilmen...
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Återgå till Film, tv och radio