STAR TREK XI (Let's spoil away!)

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Vad tycker du om filmen?

Bra! Åt helsike med allt gammalt bös!
0
Inga röster
Bra, och den funkar med det klassiska.
2
20%
Bra. Jag tänker inte på bio.
0
Inga röster
Njae. Häftig, men rätt kass.
3
30%
Dålig. och jag bryr mig inte om gamla Star Trek.
0
Inga röster
Dålig, för att den bryter med det gamla
0
Inga röster
Dålig, trots att den bryter med det gamla.
0
Inga röster
Kass. Den är INTE en Star Trek film!
0
Inga röster
Jag har inte sett den
1
10%
Jag kommer inte att se den.
4
40%

Antal röster : 10

STAR TREK XI (Let's spoil away!)

Inläggav jPeMelin » sön 17 maj 2009, 14:30

Så, nu lär väl tillräckligt med folk ha sett denna för att kunna prata loss om den ordentligt.
De som fortfarande inte gjort det eller inte vill prata detaljer i filmen kan prata i denna tråd: http://www.fandom.se/forum/viewtopic.php?t=1337

Denna hänges till ocensurerat prat om innehållet, relation till tidigare Star Trek historier och försvar/attack av detaljer i filmerna.

Mina huvudsakliga hangups är:

1. Hela berättelsen är meningslös. Den hänger upp sig på ett par personer (Romulaner) som beter sig omotiverat aggressivt med en alldeles för stor bössa.

Prod Neru är en i början ung gruvarbetare med ett skepp från en tid 200 år efter filmens början, vilket kan borra hål till en planets kärna och skapa tektoniska rörelser (det är la OK). Dessvärre är hans gruvskepp ofantligt omfångsrikt med onda fiskehullingar á la de ondaste Skuggor i Babylon 5 utan någon som helst motiverad funktionalitet SAMT ofantliga batterier av avancerade rymdklustertorpeder!
Prod Neru är uppenbarligen ute och jobbar den dagen när hans hemplanet riskerar att förstöras i en "supernova" som kommer att förstöra hela galaxen! Supernovor är något som man brukar kunna förutsee från vissa typer av stjärnor som blivit röda jättar. Sådana har förövrigt vanligen redan dödat allt liv på omkringliggande planeter när de blir röda jättar någon miljon år innan de blir novor. Specifikt ligger Romulus så nära denna exploderande jättestjärna att planeten kommer att gå åt före resten av galaxen, men ingen evakuering verkar ha påbörjats. Romulaner anses normalt vara motsvarande federationen i flottstyrka så bara det är ganska konstigt att de inte kan hantera någon form av evakuering. Nerus gigantiska skepp borde dessutom rimligen ha kunnat hjälpa till rätt bra.

Federationen/Vulcan/gamla Spock (nu runt de 200) kommer dock till galaxens OCH Romulus räddning i ett litet enmansskepp laddat med en gigantisk globb av "röd materia" utav vilket endast en droppe av kan förvandla den exploderande stjärnan till ett "svart hål" som tvärtemot supernovan INTE lär ska utplåna den närliggande planeten!

Spock stoppar också (till min förtrytelse) novan, men lite för sent när den bara lyckats förgöra Romulus men inte resten av vintergatan, guschelov. Neru som stått intill och tittat på blir arg då han plötsligt mindes att hans gravida fru var kvar på Romulus och kommer genast på planen att tillfångata Spock i hans lilla enmansskepp för att hämnas. Heligt arg är han.

Tyvärr sugs både Nerus gigantiska gruvkryssardestroyer och Spocks lilla skepp in i de svarta hålet som kastar dem tillbaka i tiden. Neru hamnar vid det nästan exakta ögonblicket för J.T. Kirks födelse 200 år tidigare. Neru möter Jim Kirks pappa George som tjänstgör på USS Kelvin och lär sig att Spock inte är bekant för någon av de närvarande och att han hamnat långt tillbaka i tiden. Han dödar George Kirk och förändrar tidslinjen.

Gamla Spock har samtidigt(?) hamnat i en annan tid (men lyckligtvis i samma tidslinje) 25 år senare. Denna tid ägnar Jim Kirk att växa upp mer bråkig än playboyaktig utan sin far och Neru dräller runt i sitt gigantiska skepp ganska obemärkt i 25 år tills Spock plötsligt och oannonserat dyker upp i Klingonsk rymd, men Neru är givetvis på rätt plats vid rätt tidpunkt. Neru spränger 47 Klingonkryssare och fångar Spock.

Nu har han både Spock, globben med röd materia och en plan att förgöra ALLA federationsplaneter, men först Vulcan, medan gamla Spock får titta på. Detta hat har han nämligen närt i 25 år utan att komma på att han själv kanske inte betedde sig helt klockrent vid tillfället för Romulus förstörelse. Han har dessutom uppenbarligen inte använt sitt gigantiska skepp för att skapa jordbävningar eller vara allmänt taskig mot den uppenbart militärt underlägsna federationen som i lugn och ro fått bygga upp sin flotta och organisation.
Inte heller tänker han på att stjärnan som redan utplånat Romulus i den förra tidslinjen troligen åter hotar galaxen om 200 år, om han lyckas med sin hämnd dock helt utan en fedaration eller Spock som eventuellt skulle kunna göra om och göra rätt och rädda dem alla.

1B. Fler omotiverade beteenden: Unge Spock är tillförordnad kapten på Enterprise. Kirk hotar att begå myteri. Spock slänger i ett infall av ilska ut Kirk från Enterprise till en farlig isplanet/måne (nära Vulcan som precis förvandlats till ett svart hål klart synligt från planetens yta) istället för att låta honom sitta i briggen. Spock verkar rentav inte se det som ett mycket annorlunda straff än att sätta nån i briggen. Varför han ens gav Kirk en skyttel att färdas i till planeten verkar vara vilket som. Tanken på att utföra denna order väcker ingen nämvärd reaktion hos någon annan besättningsman. Om detta inte hade skett hade Kirk inte träffat gamla Spock och Neru hade inte kunnat stoppas från att förstöra resten av Federationens planeter.

2. Inkonsekvenser i logik/fysik. Det kommer att behöva skrivas en hel bibel i omfång för att bortförklara alla fysiska, metafysiska, vetenskapliga och psykologiska brister i nästa upplaga av The (Meta/)Physics of Star Trek. Detta är orsaken till att denna film är den rymdfilm som är minst science jag nånsin har sett. Den slår alla andra på fingrarna, inklusive The Core (http://intuitor.com/moviephysics/).

2A. Red Matter. Ingen förklaring. Ingen svårighet. Ingen säkerhet. Ingen konsekvensanalys. Med röd materia skulle otroliga saker kunna hända och man behandlar det hela mycket respektlöst. Det är lika odramatiskt som en tub kaviar, fast man tar det ett romkorn i taget och serverar det bara på ett tjusigt enmansskepp utan eskort i Romulansk rymd.

2B. Svarta hål? Kan man inte komma på något nytt exotiskt namn på hur de råkar resa i tiden? Att hitta på röd materia var ju inget problem. Idag vet tillräckligt många att ett svart hål inte blir en tidsmaska som man kan sugas in igenom. Det funkade när Disney gav ut Det Svarta Hålet 1979, men inte 2009.

2C. Logiska slutsatser. Unge Spock säger ungefär "Eftersom man kan skapa ett svart hål kan man resa i tiden". Det är visserligens filmens enda trovärdiga technobabbel (allt annat är bara ramsor av ord. Technobabbel ska åtminstone ha någon känsla av att att ett knivigt problem knyts upp). Däremot är det en mycket långsökt slutsats att dra kring något som inte passar in i unge Spocks Sherlock Holmes-citat (en variant av Occams rakkniv) vid samma tillfälle. Lösningar med tidsresor borde komma längre bak i ordningen än andra mycket troligare förklaringar som att Romulaner faktiskt kan ha supermäktig teknologi nånstans, redan vi denna tid.

2D. Beamteknologi. Den är ju redan fantastisk och etablerad, och de får ju faktiskt hjälp från framtiden. Men det är löjligt lättvindligt att det räcker med en ny formel för att få en gammal transportör att genast få stora magnituder bättre effekt. Överhuvudtaget är denna godtyckliga uppdatering av effektiviteten i all teknologi det som gör filmen mest irriterande tycker jag. Begränsningar är viktiga för att berätta en bra historia. Om man ständigt bryter mot dessa (vilket filmen gör genomgående) så tappar den trovärdighet. Inget blir spännande då allt är möjligt. Chekovs datorspelshantering av att fånga Kirk och Sulu i fallet mot Vulcan är också lite lättvindligt med tanke på hans svårigheter före och efter i liknande fall.

2E. Evolutionslära. Visserligen kan mycket konstigt hända "i ett oändligt universum", men den röda "Half-Life"-dinosauren (anspelning på datorspelets Half-Lifes biologiska estetik) på ismånen verkar inte särskilt naturligt anpassad till den miljö den lever i. Dessutom är den bisarrt rädd för nån som viftar med en brinnande fackla. Scenen med monstren har dessutom mycket lite att tillföra filmen.

2F. Tidslinjer. OK! De vill göra nåt nytt med Star Trek och ha frihet att skapa en ny serie av det. De vill tjäna pengar på merchandise. De vill ha kvar gamla fans och få nya. Men tidshopp är något som snabbt leder till svagare manus i berättelser och bör undvikas i annat än isolerade historier. Nu kommer de förhoppningsvis att undvika det i kommande filmer, eller serier så denna tidslinje får fortsätta att utvecklas ostört med sina uppdaterade personer från det gamla Star Trek galleriet.

2G.Astronomi. Stjärnor beter sig inte närmelsevis som de sägs och ser ut att göra i Star Trek. I synnerhet inte röda jättar på väg att bli supernovor. Historien hade dessutom inte blivit sämre om novan som hotade att utplåna hela galaxen bara hade hotat Romulus.

2H. Skala. Allt har orealistisk skala. Man är löjligt nära stjärnor och supernovor som i sin tur är löjligt små. Det är för nära mella olika saker, relationer och perspektiv är tokiga. Jag vet att det har viss praktiskt orsak... det är nästan omöjligt ens med datorer att visualisera planetsystem, skepp, solsystem mm i skala. 3D-programmen klarar inte de höga talen det kräver och gränssnitten kan inte hantera att gå från meterskala till 100 000-meterskala. I sådana fall fuskar man. Däremot är felen i denna film så uppenbara och tydliga att de stör illusionen av realism.

3. Ytlig igenkänning: Hela filmen använder igenkänning av ytliga element från tidigare Star Trek serier. Det irriterar mig däremot nåt fruktansvärt att man betar av allihopa bara för att göra det.

3A. Scotty är rolig i filmen, men den som mest framstår som att han bara är en robot som säger saker som den gamle Scotty borde säga, hela tiden. Comic relief rakt igenom.

3B. Kirk (J.T.) är bra. För bra. Han lär sig fort och blir så där Kapten Picard perfekt innan filmen är slut. Den nya fighter-Kirk har ju haft en helt annan uppväxt än Shatners playboy-Kirk så skillnaden har jag inte mycket att säga om, men den person han är nu är väldigt trist och präktig.

3C. Unge Spock är inte samma likgiltiga person som Nimoys. Därför blir uttryck som "fascinating" inte lika bitande. Han kan inte heller lyfta på ena ögonrynet lika skeptiskt. Stor brist! Jag har dock inget emot förändringen av Spocks personlighet, bara att klassiska Spockuttryck inte funkar lika bra.

3D. Röda döden: Överspelad. Jag blev bara trött när den röde "away team"-deltagaren drog till sig uppmärksamheten som han gjorde och avslöjade sitt öde innan jag knappt hunnit reagera över att han hade röd uniform.

4. Devalvering av Star Trek konceptet.
Star Wars har redan denna sjukdom, mycket långt gånget. Det finns tre eller kanske tom fyra nivåer av kanon i Star Wars universat eftersom George Lucas godkänner allt som ger pengar. Därför finns nu filmerna som utgör kärnan i berättelserna. Sedan finns de oreviderade äldre versionerna som är halvsanna. Därefter finns en serie kompletterande licensierade verk i det officiella Star Wars universat med teveserier och några böcker som kalals Expanded Universe. Därefter finns ett stort antal licensierade produkter som spinner fritt på bakgrunden men tar ut svängarna för att inte bli för begränsade, som datorspel mm. Sist finns all fanfiction som Lucasfilm faktiskt uppmuntrar. Jag har inte formellt någt emot detta, men mitt intresse för Star Wars har förstås störtdykt, från att varit det närmaste jag haft en religiös tro i tonåren.

Som tur är för de marknadsmässiga krafterna så minskar detta agerande inte försäljningen eller populariteten kvantitativt. Det minskar bara kvaliteten och skapar en viss alienering av en fraktion av de gamla fansen som tagit fantasierna på för stort allvar. Jag är en av dessa fans. Men jag är nu sådan att jag ogillar banalitet och jag hoppas/önskar att fler gör det så att jag slipper vara en ensam bitter gammal man med mycket tankar i huvudet. En som omges av glättiga och banala människor som inte bryr sig pga. stympad koncetrationsförmåga.

5. Snuttifierat berättande och för mycket som händer.
Alla saker som har någon betydelse reduceras till en dialog där man utan särsklid tanke- eller samvetsansträngning kommer fram till lösningen. Resten av tiden används till att allting rör sig, exploderar och blinkar. Allt känns som medvetna försök att dölja bristen på innehåll. Detta är så effektivt så det tog mycket jobb att inte slitas med i det ens andra gången jag såg filmen.

Å andra sidan, filmens fördelar var.
1. Den var rolig. Det var visserligen slapstickhumor till största delen, men den hade ganska fräck dialog och en inledningsvis väldigt charmig J.T. Kirk, en underbart rolig Bones McCoy och härligt fumlig och entusiastisk Pavel Chekov, dessutom utan pottfrisyr till min adderade glädje.

2. Den var ofantligt snygg. Jag bortser ifrån de jättelika lagerhallsaktiga utrymmena som föreställde maskinrum o.dyl som inte riktigt gav mig en känsla att befinna mig ombord på ett rymdskepp och det meningslöast onda romulanska gruvskeppet.I övrigt var allt fantastiskt läckert formgivet och presenterat.

3. Det var så mycket action i den så att tom andra gången jag såg filmen gjorde mycket lite att den helt saknar koherent handling, bryter mot egen logik och saknar motiverade beteenden hos rollfigurerna.

4. Jag fick många sköna upplevelser av rymd, frihet i rörelse och närvaro i rymdscenerna. Jag fick en positiv adrelanlinrusch av denna färd, liknande den från en intensiv berg och dalbana. Den rymdestetiken är inte särskilt realistisk, men väldigt effektfull. Effekten av tystnad i vacuum var också uppfriskande.

Överlag har jag sällan varit så upprörd och ändå så tillfredställd av en film samtidigt.
Men ju längre tiden går sedan jag sett den desto mindre gillar jag den. Det är också en film som jag tror jag kommer att gilla ännu mindre att se om då den känns förolämpande mot åskådarens intelligens.

/Jim

PS. Jag har gjort lite efterhandskorrektur på dåliga meningar och felstavningar. Det blir lätt så när jag skriver i affekt, och jag hade mycket barlast att bli av med! :)
DS.
Senast redigerad av jPeMelin sön 17 maj 2009, 21:35, redigerad totalt 1 gång.
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Re: STAR TREK X (Let's spoil away!)

Inläggav centerwall » sön 17 maj 2009, 20:35

jPeMelin skrev:PS. Jag har gjort lite efterhandskorrektur på dåliga meningar och felstavningar. Det blir lätt så när jag skriver i affekt, och jag hade mycket barlast att bli av med! :)
DS.

Du har missat ett korrektur: jag började läsa i tron att du skrev av dig om Star Trek X: Nemesis, en i sanning usel film. Men tydligen handlar den här tråden om Star Trek XI, en film jag ännu inte har sett...
centerwall
Letterhack

Re: STAR TREK X (Let's spoil away!)

Inläggav jPeMelin » sön 17 maj 2009, 21:35

centerwall skrev:
jPeMelin skrev:PS. Jag har gjort lite efterhandskorrektur på dåliga meningar och felstavningar. Det blir lätt så när jag skriver i affekt, och jag hade mycket barlast att bli av med! :)
DS.

Du har missat ett korrektur: jag började läsa i tron att du skrev av dig om Star Trek X: Nemesis, en i sanning usel film. Men tydligen handlar den här tråden om Star Trek XI, en film jag ännu inte har sett...

Ah... den är inte bra på många ställen, det medges. Men siffran ska bli rätt iallafall.

/Jim
jPeMelin
Fan

Inläggav tompe » sön 17 maj 2009, 23:02

Det är ju Star Trek så det är klart att technobabbel fungerar och att saker som borde vara svårt är enkelt att göra. Det hör ju liksom till universumet.

För mig som tycker att så gott som all Star Trek är ganka kasst (första säsongen Enterprise var OK och bitar av DS9 gillade jag) så var filmen en mycket positiv överaskning. Jag störde mig inte alls på de saker du räknade upp och uppskattade att det var en fartfyll, rolig och underhållande film.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav tompe » mån 18 maj 2009, 00:38

Adam Roberts håller med dig och recensionen är riktigt underhållande:

http://punkadiddle.blogspot.com/2009/05 ... -2009.html
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jPeMelin » tor 21 maj 2009, 11:05

tompe skrev:Adam Roberts håller med dig och recensionen är riktigt underhållande:

http://punkadiddle.blogspot.com/2009/05 ... -2009.html

Ännu en trevlig sågning: http://nihilistic-kid.livejournal.com/1311575.html

Nåväl. Jag har fått gnälla av mig. Det känns bättre nu.
/Jim
jPeMelin
Fan

Inläggav centerwall » tis 30 jun 2009, 07:56

Sent omsider har även jag sett den. Och visst var det en lite småkul, snygg rymdactionrulle, men på det stora hela kändes den bara meningslös.

Om jag ska säga något positivt om filmen så är det att filmskaparna har hittat ett vettigt (och fullt fungerande i Star Trek-universat) sätt att bryta mot allt det gamla och köra på som om ingenting har hänt. Det klarar ju inte andra filmserier som får för sig att börja om från början av.

Men samtidigt är detta en av sakerna som gör det filmen som poänglös. Det hade kunnat bli lite intressant om man hade ansträngt sig för att passa in storyn med det som redan finns.

Ironin är fulländad när en film som verkligen bevisar att Star Trek har överlevt sig själv är vad som behövs för att blåsa liv i serien igen.
centerwall
Letterhack

Inläggav jPeMelin » fre 03 jul 2009, 15:27

centerwall skrev:Sent omsider har även jag sett den.Ironin är fulländad när en film som verkligen bevisar att Star Trek har överlevt sig själv är vad som behövs för att blåsa liv i serien igen.

Min känsla ganska väl sammanfattad.

Cynismen i att man tar ett befintligt merchandise och sopar bort allt utom det ytligaste och börjar om, istället för att ta det mer riskabla steget att faktiskt göra en ny originalhistoria med samma episka ambitioner tar dock udden av filmens återstående förtjänster.

/Jim
jPeMelin
Fan

Återgå till Film, tv och radio