Harry Potter

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Harry Potter

Inläggav Carolina » ons 15 jul 2009, 15:57

Nu har jag sett den nya Harry Potterfilmen och tyvärr var den ingen höjdare.
Jag gillade den förra filmen, då den hade bättre fart än i boken och så fanns det lite roliga figurer i filmen.
Den senaste filmen är ca 2,5 h lång och både seg och långtråkig. Det fanns naturligtvis rikligt med tjusiga scener och en del goda skådespelare, men vad hjälper det när allt går i halvfart.
Snape gick omkring och var mystisk, Dumbledore var den kloke trollkarlen, Ron skulle vara kul och Harry Potter var ganska träaktig mm.
Det här bådar inte gott för filmatiseringen av den sista boken. Den ska visst delas upp i två filmer och jag som tyckte att boken var för lång. De verkade tälta mest. Det kanske blir en film som bara består av att Harry som campar?

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 15 jul 2009, 16:06

Hm.

Utan att vilja vara oförskämd - promise - måste jag ändå säga att det finns ju en möjlighet till, nämligen att du som medelålders ger upp hoppet om att kunna tycka särskilt bra om filmer som är gjorda för småbarn och börjar se filmer som är gjorda för vuxna i stället...?

Du kan förresten läsa om ett gäng av dem här:

http://moviehead.wordpress.com/

Be seeing you - at Kinematografi!*

Kör hårt,
Sheriffen

* Där man garanterat inte kan läsa ett ord om Harry Potter!
Sheriffen
BNF

Inläggav Carolina » tor 16 jul 2009, 09:13

Bara se filmer för vuxna?!
Då missar man ju en massa bra film.
Det viktigaste är att en film (eller bok för den delen) är välgjord och bra, inte om den är gjord för barn eller vuxna.
Den bästa filmen jag sett på senare tid är Coraline, 3D-versionen. En riktigt bra barnskräckis. Att den har samma regissör som en av mina absoluta favoritfilmer Nightmare before Christmas gör inte saker sämre.

Nu har Harry Potterfilmerna inte tillhört mina favoriter, men några av dem är i alla fall underhållande. Den förra var t ex riktigt skoj. Så nu är det väl bara min besservisser-ådra som gör att jag ser vidare. Dels vill jag hålla mig à jour med fenomentet Harry Potter och sedan vill jag kunna kommentera den.
Faktiskt är det min nyfikenhet som gör att jag går och ser vissa filmer, t ex Terminator Salvation. Jag vill veta hur de lyckas fortsätta en sådan serie. Ibland är de ok och ibland riktigt usla. Indiana Jones som visades förra året var riktigt usel, medan jag blev positivt överraskad av Hellboy II.

Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Sheriffen » tor 16 jul 2009, 09:59

Wow, liksom. Själv förundras jag över att någon alls ser filmer med titlar som Hellboy II och Nightmare Before Christmas. Jag har - enligt min infallsvinkel - recenserat alla filmer av det slaget helt nyligen på Kinematografi, under rubriken Hostel: Part II. I ett svep, liksom. Det blir inga fler recensioner av sådana filmer.

Skälet till att man undviker den sortens filmer, fortfarande enligt min åsikt, är att de är intill förvillelse lika varandra och inte bjuder på annat än antingen inälvssprutande äckel och/eller exploderande specialeffekter.

Och när det trots allt finns så ohyggligt mycket lysande, relevant film att se, även för oss som sett drygt 11.000 filmer (genomräkning i tjock recensionsbok) i våra liv, så kan man inte ödsla tid på dem.

Indiana Jones 4? Terminator 4?

Skulle aldrig falla mig in, faktiskt.

Har du sett Woody Allens senaste, förresten? Och Mike Leighs nya?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Carolina » tor 16 jul 2009, 12:44

Nej men Sheriffen. Har du inte sett A Nightmare before Christmas, denna fantastiska dockfilm på manus av Tim Burton. Det verkar som du tror att det är en skräckfilm?
Själv har jag sett den flera gånger, gärna i jultider. Senaste gången såg jag den i 3D i New York. Du har verkligen en trevlig film framför dig.

När det gäller Woddy Allen så har jag sett ett antal filmer av honom och jag har ännu inte riktigt begripit mig på hans storehet.
Det enda jag sett av Mike Leigh är Vera Drake och den var bra.

Av årets filmer som jag gillat kan jag nämna Milk, Coraline, de franska filmerna Mellan murarna och En julberättelse. Star Trek var inte heller dum.
Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Johan_L » tor 16 jul 2009, 13:42

Sheriffen skrev:Nightmare Before Christmas

Dissa inte Nightmare Before Christmas on du inte har set den - det är en fantastisk film.

(Hellboy II har jag missat att se ännu, men om du tror att det är en skräckfilm tar du fel. Det är mycket mer pulpäventyr över Hellboy.)
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav john-henri » tor 16 jul 2009, 18:12

Låt mig för en gångs skull säga emot Sheriffen jag också; Nightmare Before Christmas är mycket sevärd. En smart, elegant och originell film.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 16 jul 2009, 18:39

john-henri skrev:Låt mig för en gångs skull säga emot Sheriffen jag också; Nightmare Before Christmas är mycket sevärd. En smart, elegant och originell film.

Jag ger mig hands down. Jag lovar att se filmen och recensera den på Kinematografi.

Samtidigt skulle jag vilja tipsa Carolina att, om du inte har gjort det, se allra minst Annie Hall och Another Woman av Woody Allen, men i själva verket högst betydligt många fler. Varför inte den utmärkta science fiction-filmen Zelig, till exempel?

Och Vera Drake av Mike Leigh. Ja, jo. En typisk mellan-Leigh. Kompetent gjord, men utan hans sanna geni. Kunde lika väl ha gjorts av någon annan, typ.

Testa i stället med Secrets & Lies och jag tror att du förstår vad jag menar med Riktig Film.

För vuxna, tänkande, kännande människor.

Den innehåller för övrigt en av filmhistoriens mest lågmälda men samtidigt gripande scener, men jag avslöjar förstås inte vilken.

Och jo, jag är nog fortsatt förbluffad - men utan att vilja vara oförskämd, promise - över att någon ser alla filmer i serier som Terminator och Hellboy och Harry Potter, men inte samtliga Mike Leigh rakt av...

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » fre 17 jul 2009, 00:52

Sheriffen skrev:Och jo, jag är nog fortsatt förbluffad - men utan att vilja vara oförskämd, promise - över att någon ser alla filmer i serier som Terminator och Hellboy och Harry Potter, men inte samtliga Mike Leigh rakt av...

Jag tycker själv Secrets and Lies är en väldigt bra film men har inte sett alla Mike Leigh-filmer. Att se bra filmer kräver mer koncentration än att se alla Hellboy så det är då enklare att se alla Hellboy. På samma sätt som att man ibland väljer att i första hand läsa de lättviktiga böckerna i att läsa högen.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Re: Harry Potter

Inläggav OsloPC » lör 18 jul 2009, 00:00

Kom nettopp hjem fra årets Harry Potter-film, og jeg må si at jeg faktisk syntes den var en av de bedre filmatiseringene. Den var for lang, men samtidig ga det mer langsomme tempoet de unge skuespillerne mer arbeidsrom. Vanligvis blir jeg fort trøtt av ung kjærlighet, men det var her gjort på en ganske OK måte, og det var flere interessante innsatser fra de unge. Tidligere i serien har jeg syntes det har vært mer interessant å se diverse britiske karakterskuespillere av moden alder spille (og overspille...), men her var de unge mer i forgrunnen. Unntaket var nykommer (i sammenhengen) Jim Broadbent som prf. Slughorn, og på enkelte vis var en slags mannlig Ms Jean Broadie, dvs. den type britisk kostskolelærer som "samler" på "sine" elever.
OsloPC
Letterhack

Återgå till Film, tv och radio