Trender i science fiction på TV de senaste 40 åren

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Trender i science fiction på TV de senaste 40 åren

Inläggav jophan » ons 02 sep 2009, 11:53

When have TV aliens been more popular than magic? Do shows featuring time travel fare better than those about space exploration? We chart the popularity of television's most common themes, and see how scifi television has changed since 1970.

At Last, A Graph That Explains Scifi TV After Star Trek

(via Boing Boing)
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Trender i science fiction på TV de senaste 40 åren

Inläggav Bbeccarii » tor 03 sep 2009, 12:34

jophan skrev:At Last, A Graph That Explains Scifi TV After Star Trek

Om man tittar på deras stora graf lite längre ner så verkar det som om allt samvarierar över tiden. Okej, linjerna rör sig lite sins emellan om man jämför olika tidpunkter, men den stora slutsats jag tycker mig kunna dra är ändå att alla de fem temata följer varandra ganska berömvärt över tid.

Därmed inte sagt att man inte kan dra några slutsatser genom att titta på skillnader mellan de enskilda temana vid vissa tidpunkter över tid, men ändå.

halsning/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav ArkhamVoid » mån 05 apr 2010, 16:15

Intressant med nedgången de senaste årtiondet efter peaken kring 1998 med Xena, Buffy & X-Files. Känns som om dessa serier idag har blivit efterträdda av alla de vampyrserier idag, tillsammans med mer tematiskt otydliga men ändå övernaturliga/fantastiska serier som Lost, Heroes, 4400 osv. Eller ja, nu var ju Heroes med i grafen, och Eureka, men i stort har kanske magi, myter & utomjordingar svalnat i tv-sofforna?
ArkhamVoid
WAHF

Inläggav Johan_L » tis 06 apr 2010, 11:59

Man ser på Hugo-nomineringarna hur tunt det är på TV-sidan just nu. Tre av fem till samma serie (Dr. Who, alltså) - har det hänt förr?
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav Carolina » tor 08 apr 2010, 16:30

Dr Who är ju å andra sidan bäst!
Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Sheriffen » tor 08 apr 2010, 17:48

Carolina skrev:Dr Who är ju å andra sidan bäst!

Någon gång, Carolina, hoppas jag att du hittar fram till den riktiga film- och tv-seriekonsten, så som du exempelvis hittat fram till Jane Austen. Om du på allvar tycker att Dr. Who är bäst, så gör mig tjänsten att i alla fall titta på de elva avsnitten som utgör tv-serie-filmatiseringen av Evelyn Waughs roman Brideshead Revisited.

Lägg märke till att jag pratar om tv-serien med Anthony Andrews och Jeremy Irons (finns på dvd), inte den beklämmande biofilm som kom häromåret.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav tompe » sön 11 apr 2010, 00:04

Sheriffen skrev:
Carolina skrev:Dr Who är ju å andra sidan bäst!

Någon gång, Carolina, hoppas jag att du hittar fram till den riktiga film- och tv-seriekonsten, så som du exempelvis hittat fram till Jane Austen. Om du på allvar tycker att Dr. Who är bäst, så gör mig tjänsten att i alla fall titta på de elva avsnitten som utgör tv-serie-filmatiseringen av Evelyn Waughs roman Brideshead Revisited.

Lägg märke till att jag pratar om tv-serien med Anthony Andrews och Jeremy Irons (finns på dvd), inte den beklämmande biofilm som kom häromåret.

Kör hårt,
Sheriffen

Gå på det bästa direkt och se The Wire.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav jophan » sön 11 apr 2010, 10:17

Jag finner det svårt att jämföra The Wire och Brideshead Revisited på det viset. Båda två är fantastiskt bra, men de har helt olika estetik, tillvägagångssätt och syfte.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Carolina » mån 12 apr 2010, 14:39

Hej!
Nu har jag inte sett The Wire, men alla säger att den är bra, så någon gång ska jag se den också.

När Brideshead Revisited har jag både sett TV-serien och läst boken. Just det verket tillhör en kategori med böcker, film mm, som en hel värld höjer till skyarna, men som jag, trots att jag verkligen har försökt, inte kan se storheten med. Jag tyckte bara att de var tråkiga. Andra verk som faller i den kategorin är Peter Pan och Alice i Underlandet m fl. Jag inser att det är min personliga smak som helt enkelt inte uppskattar vissa saker.
Annars finns det gott om bra TV-serier, speciellt brittiska sådana. Bland mina favoriter är fortfarande Jag, Claudius. Jane Austins "Pride och Prejudice" är grymt bra, både som bok och som TV-serie från BBC. Gormenghast likaså.
Jag brukar ibland snöa in på en viss TV-serie. För några år sedan var jag besatt av Vita huset, sedan blev jag övermåtta förtjust i B5. För något år sedan tillhörde Buffy och Battlestar Galactica något som jag knappt kunde slita mig från.
Det senaste åren har dock Dr Who och Torchwood varit mina speciella favoriter. Det var jättekul att sitta och se första avsnittet av den nya säsongen av Dr Who tillsammans med 100-tals andra fans på året påskkongress.En av höjdpunkterna faktiskt.
När det gäller Hugo-nomineringarna, så dominerar Dr Who, och det är nog rätt, med tanke på vad som annars visats under året.

Carolina
Carolina
Fan

Re: Trender i science fiction på TV de senaste 40 åren

Inläggav Sheriffen » ons 21 apr 2010, 04:06

Carolina Gomez Lagerlöf:

"När Brideshead Revisited har jag både sett TV-serien och läst boken. Just det verket tillhör en kategori med böcker, film mm, som en hel värld höjer till skyarna, men som jag, trots att jag verkligen har försökt, inte kan se storheten med. Jag tyckte bara att de var tråkiga."

Jag måste säga att i just ditt fall förstår jag inte riktigt det här. Jag säger inte att du har fel på något sätt - din upplevelse är din, och precis lika giltig som någon annans, inklusive min.

Men jag förvånas. Därför att du har givit mig intrycket att du tycker om den här sortens vemodiga berättelser. Jag nämnde Jane Austen. Det finns flera andra. Vågar jag gissa att du gillar Virginia Woolf? The Voyage Out? Mrs. Dalloway?

Personligen ser jag just Brideshead Revisited, både som tv-serie och roman (dock *inte* som refake i form av biofilmen; den har jag inte sett och kommer aldrig att se i hela mitt liv, eftersom tv-serien är så klockrent perfekt att allt annat är ren blasfemi), som enastående i respektive medium.

Men visst, vi är alla olika. Vi har alla olika preferenser.

Fast jag är ändå förvånad. Just du, Carolina, trodde jag skulle älska Brideshead Revisited.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Film, tv och radio