Pirates of the Caribbean IV: On Stranger Tides

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Pirates of the Caribbean IV: On Stranger Tides

Inläggav J-h:n » mån 19 okt 2009, 11:02

Nästa Pirates of the Caribbean-film (om den nu kommer) blir baserad (gissningsvis ganska löst) på Tim Powers roman On Stranger Tides från 1987:

http://latimesblogs.latimes.com/herocom ... bean-.html
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sheriffen » lör 07 nov 2009, 08:02

Hm. Skulle det verkligen spela någon som helst roll vilken eventuell bok en cirkusparad av fåniga specialeffekter som Pirates of the Caribbean är - hm igen -baserad på?!

Jag ska genast avslöja den inom filmindustrin mycket välkända hemligheten, nämligen att man för att ge sådana här tramsfilmer något slags cred påstår att de har något med en känd, litterär förlaga att göra. Det har de förstås inte.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Johan_L » lör 07 nov 2009, 10:26

Det är väl klart att actionfilmer kan ha bättre eller sämre manus, och att det påverkar filmens kvalitet? Och en bra grundstory kan hjälpa till. Ibland.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav jophan » lör 07 nov 2009, 10:50

Jag har inte en tanke på att gå och se skiten, men jag är glad över att Tim Powers får en massa pengar!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Merry » lör 07 nov 2009, 11:57

Om Hollywoods enda anledning att välja On Stranger Tides var att ge dem cred genom att påstå att de har med en känd litterär förlaga att göra, så valde de nog fel bok. Och medan jag inte har någon som helst respekt för Hollywoods förmåga att adaptera böcker*, så har jag en viss respekt för deras förmåga att bedöma vilka böcker som är mest kända.

Min personliga gissning är att någon i det kreativa teamet ville ha "On Stranger Tides" för dess plot. Min andra gissning är att sagda plot kommer att vara helt oigenkännlig efter det att de applicerat en räcka skriptdoktorer på den.

*Kanske lite elakt. Förmågan verkar vara invers mot hur mycket pengar de har stoppat in, alternativt förväntar sig att få ut ur processen. Det finns även enskilda författare/regissörer som visat sig vara kompetenta på att domptera filmbolagen.
Merry
Fan

Inläggav Johan » lör 07 nov 2009, 13:24

Jo, precis. Det är ju inte direkt okänt att filmbolag inte nödvändigtvis är så intresserade av en litterär förlaga bara för att man säger sig ha en sådan.

Men om man betalar för att luta sig mot, eller säga att man lutar sig mot, en litterär förlaga som On Stranger Tides av andra anledningar än att man på något sätt tycker att man har användning för den så är man ju seriöst dum. Hur många bryr sig, liksom? Det är (lyckligtvis) inte I, Robot vi talar om här direkt.
//Johan Jönsson
Vetsaga
Johan
Trufan

Inläggav Fantastix » ons 30 dec 2009, 19:33

måste medge att förväntningarna sjönk ännu mera efter att Rob Marshall satte sig bakom spakarna.

Men kansta inte in handduken ännu. Vi kanske får en musikal av hela eländet. En hög med svärdsviftande Pirater som sjunger och dansar. Litet som i Chicago filmen.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 30 dec 2009, 20:53

Dyre Fantastix.

Oscarsvinnande Chicago är en enastående film. Den ensam är filmmusikalens stora revival (glöm tradiga Moulin Rouge) och jag placerar den utan att blinka i samma fack som Singin' in the Rain och Top Hat och An American in Paris.

Att någon filmmusikal på ens tänkt horisont skulle nå upp till fotknölarna på Chicago känns som en helt bisarr tanke. Tyvärr tror jag alltså inte att din spekulation besannas.

Och ni som eventuellt inte har sett Chicago, kolla den blodfulla, sensuella, magnetiskt karismatiska Catherine Zeta Jones i öppningsnumret "All That Jazz".

Pyramidalisk!

Bedårisk!

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Chicagos kvaliteter bevisas inte minst av att den funkar rakt igenom trots att Richard Gere är med! Helt otroligt, egentligen. D.S.
Sheriffen
BNF

Återgå till Film, tv och radio