Denna ring den skall vandra

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Denna ring den skall vandra

Inläggav margl » fre 26 feb 2010, 09:10

Jag undrar om den är någon annan än jag som minns en sf-tvserie betitlad Denna ring den skall vandra(norsk titel, Ta den ring)? Anledningen till att jag är medveten om dess existens överhuvudtaget beror på att min far spelade in den någon gång på åttiotalet och att jag senare kunnat ta del av de inspelningarna. Denna mini-serie i tre delar är en norsk-svensk samproduktion (med betoning på norsk) från 1982 och handlar om en utomjordisk konspiration och de som försöker bekämpa den. Konceptet är väl knappast nytt, men serieskaparna lyckades ändå göra en ganska intressant vinkling på det och skapa en spännande atmosfär av mystik. Det i våra dagar så aktuella övervakningstemat är också närvarande i serien eftersom en stor del av utomjordingarnas makt baserar sig på deras spioneri-speglar. För den som vill ha lite mer information finns denna norska Wikipedia-artikel:

http://no.wikipedia.org/wiki/Ta_den_ring
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav ptr » fre 26 feb 2010, 09:30

-
Senast redigerad av ptr fre 04 sep 2015, 07:27, redigerad totalt 1 gång.
ptr
LoC-skribent

Inläggav margl » fre 26 feb 2010, 09:36

ptr skrev:Den har jag inte sett men lät mycket intressant. Får man fråga om du har kvar vhs-banden?

Dom ligger framför mig i skrivande stund.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Svensson » fre 26 feb 2010, 11:52

Suggestiv musik av Egil Monn-Iversen. Torsten Wahlund i en av rollerna.
Svensson
Trufan

Inläggav margl » fre 26 feb 2010, 12:29

Svensson skrev:Torsten Wahlund i en av rollerna.

Torsten Wahlund? I vilken roll? Är det inte Halvar Björk du tänker på?
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Svensson » fre 26 feb 2010, 13:19

Jag har ett tydligt minne av att ha sett Wahlund stå framför en spegel, sägandes: "Jag hör och lyder"...
Svensson
Trufan

Inläggav margl » fre 26 feb 2010, 13:56

Svensson skrev:Jag har ett tydligt minne av att ha sett Wahlund stå framför en spegel, sägandes: "Jag hör och lyder"...

Du har situationen rätt, du har repliken rätt och du har fel skådespelare. Jag har för säkerhets skull tittat igenom avsnitten - ingen Wahlund såvitt jag kan se. Jag tror fortfarande att det är Halvar Björk du minns.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Svensson » lör 27 feb 2010, 10:12

Jag kan skilja Björk från Wahlund, dessa är ikoner på min himmel. Så jag har knappast blandat ihop dem.
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » lör 27 feb 2010, 11:10

Men snälla nå'n, mina herrar, denna fråga är väl lätt att avgöra genom att Martin helt enkelt tittar på förtexterna?

Han har ju VHS-kassetterna.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » lör 27 feb 2010, 11:27

Sheriffen skrev:Men snälla nå'n, mina herrar, denna fråga är väl lätt att avgöra genom att Martin helt enkelt tittar på förtexterna?

När jag skrev att jag tittat igenom avsnitten ville jag antyda att jag bland annat gjort detta som du påpekar.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Re: Denna ring den skall vandra

Inläggav Bbeccarii » sön 28 feb 2010, 21:10

margl skrev:Jag undrar om den är någon annan än jag som minns en sf-tvserie betitlad Denna ring den skall vandra(norsk titel, Ta den ring)?

Jag såg något av avsnitten på tv när det begav sig. Och

*SPOILER*

...Jag undrar fortfarande hur många års olycka slutscenen ledde till. :-)

Finns den på cd/dvd/fil numera? Eller går det att få tag på en säkerhetskopia i spelbart format?

halsning/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav jophan » mån 01 mar 2010, 09:09

Bbeccarii skrev:Finns den på cd/dvd/fil numera? Eller går det att få tag på en säkerhetskopia i spelbart format?

Googlar man hittar man följande citat av Ahrvid: "Från PC Jörgensen fick jag en DVD med den norska sf-serien "Ta den ring" från 1982." i ett inlägg på Nya Skriva, från 2008.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Bbeccarii » mån 01 mar 2010, 14:25

jophan skrev:
Bbeccarii skrev:Finns den på cd/dvd/fil numera? Eller går det att få tag på en säkerhetskopia i spelbart format?

Googlar man hittar man följande citat av Ahrvid: "Från PC Jörgensen fick jag en DVD med den norska sf-serien "Ta den ring" från 1982." i ett inlägg på Nya Skriva, från 2008.

Då är det alltså Ahrvid man ska fråga. Eller PC Direkt.

Jag misstänker alltså att den inte finns på marknaden i nutidskompatibelt format.

la den ring og la den rock n roll/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav johanim » mån 31 maj 2010, 19:36

Hei!

Jeg er norsk, men har dessverre aldri fått sett denne mini-serien. NRK er jo helt håpløse og vil tydeligvis ikke særlig interesserte i å lansere noen av sine gamle TV-produksjoner på DVD, eller sende dem i reprise. Jeg tror ikke denne serien har vært vist på norsk TV siden 1982, og den er derfor svært vanskelig å få tak i.

Er det noen her som har mulighet til å skaffe meg en kopi av serien (brent på DVD), eller som kan gi meg råd om hvem jeg må kontakte for å få tak i serien? Jeg er enormt takknemlig for enhver hjelp!
johanim

Inläggav jophan » mån 31 maj 2010, 20:00

Skicka ett meddelande till PC och fråga.

memberlist.php?mode=viewprofile&u=36

-j
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Nästa

Återgå till Film, tv och radio