Garage i 3D

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Garage i 3D

Inläggav Sheriffen » mån 25 okt 2010, 10:26

Äsch, den där börjar bli lite *för* gammal, va? Jag menar den där om att kalla Bilbo för Garage?

Ok, vi säger Bilbo i stället. The Hobbit, med andra ord. Och nu ska Peter Jacksons filmatisering i två delar enligt uppgift bli i 3D.

Fast är inte det lite konstigt i alla fall?

Lord of the Rings var ju inte i 3D och det blir därför ett märkligt glapp mellan denna prequel och de tre filmerna. För den som för första gången ser dem i rätt inbördes ordning kommer det nog att kännas väldigt konstigt, i all synnerhet som de datoranimerade specialeffekterna i Lord of the Rings var så bisarrt endimensionella. Jag har bara sett första delen och ungefär fyrtio minuter mitt i av den sista en gång när jag zappade mellan kanaler, men minns fortfarande med en rysning de pannkaksplatta orcherhorderna i den första och det papperstunna Minas Tirith i den tredje. För att ta bara två beklämmande exempel.

Så, när man ser filmerna i rätt ordning kommer man alltså att gå från tredimensionell Bilbo till endimensionell Lord of the Rings.

Så det är väl på sätt och vis tur att filmerna även ur övriga synvinklar är platt fall.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Garage i 3D

Inläggav jophan » mån 25 okt 2010, 11:14

Det är naturligtvis för att de ska få till en nyfilmatisering av Ringenfilmerna i 3D, denna gång med mindre skådespeleri och fler specialaffekter.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » mån 25 okt 2010, 12:21

jophan skrev:...denna gång med mindre skådespeleri och fler specialaffekter.

Äntligen! :-) Var stavningen av specialeffekter medveten?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jophan » mån 25 okt 2010, 12:44

Rymd-Olov skrev:
jophan skrev:...denna gång med mindre skådespeleri och fler specialaffekter.

Äntligen! :-) Var stavningen av specialeffekter medveten?

Haha, nej.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 25 okt 2010, 18:12

Och på tal om filmatiseringen av The Hobbit:

http://www.thirdage.com/news/hobbit-cri ... 10-21-2010

Det finns fler goda nyheter än de marscherande hobbitarna (jag hör på utländsk radio att demonstranterna var utklädda till hobbitar):

"The Hobbit is unlikely to ever get made, or if it does, it will be a shadow of it’s former self."

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Film, tv och radio