Skådespeleri eller specialeffekter?

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Skådespeleri eller specialeffekter?

Inläggav Sheriffen » mån 27 nov 2006, 14:38

SlemmigTorskIBrödrost skrev:Ifråga om Star Träck och Star Wars håller jag med till fullo, men vill inte riktigt nåla fast skådespeleriet i LOTR på samma karta som tidigare nämnda filmer. Jag tyckte den genomsnittliga kvaliteten var hygglig.

Vidare har jag svårt att se hur man ska kunna göra LOTR utan specialeffekter i högsätet. Att specialeffekterna är framträdande behöver inte heller per automatik betyda att skådespelarinsatserna blir bedrövliga, även om det tyvärr ofta är fallet. Det är ju iofs samma argumentation som litteraturkritiker använder för att avfärda all Science fiction och Fantasy som skräplitteratur.

Njäe... Att skådespelarinsatserna blir lidande beror ju just på att de i sådana här extravaganzor, som Peter Jackson sa, inte tillåts "överskugga" *filmen*. För *filmen* är ju just allt det där som exploderar och mullrar och/eller krälar och sprattlar och tjuter och/eller rasar samman eller väller fram. Skådespelarna förvandlas per automatik till ett slags publik som ska stå och titta på alltsammans, och så sitter vi andra där i salongen och tittar på dem när de tittar på alltsammans.

Gör ett kul test. Se följande filmer i följande ordning och upplev vad det vill innebära att till slut få känna en doft av riktigt frisk luft:

"Lord of the Rings" av Peter Jackson
"Star Wars" av George Lucas
"Pirates of the Caribbean" av Gore Verbinski
"Secrets & Lies" av Mike Leigh

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Inget garage för Jackson

Inläggav jophan » mån 27 nov 2006, 14:46

Sheriffen skrev:Gör ett kul test. Se följande filmer i följande ordning och upplev vad det vill innebära att till slut få känna en doft av riktigt frisk luft:

Kan jag inte få hoppa till "Secrets & Lies" på en gång och skippa de andra?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 27 nov 2006, 15:27

jophan skrev:
Sheriffen skrev:Gör ett kul test. Se följande filmer i följande ordning och upplev vad det vill innebära att till slut få känna en doft av riktigt frisk luft:

Kan jag inte få hoppa till "Secrets & Lies" på en gång och skippa de andra?

Jo, självklart! Seriöst här: det är precis vad jag gör numera. En gång i tiden såg jag i princip varenda film som gick upp, men det är länge sedan jag slutade med det. De stora spektaklen är och förblir just det; färgsprakande, mullrande spektakel, men utan egentlig innehåll. De må sedan heta något med Star Wars/Trek, pirater, Harry Potter, härskarringar, tillbaka till framtidar, Independence-dagar, vattenvärldar eller vad som helst i titeln; de är och förblir i grund och botten samma film. Faktiskt. Och den gamla klichén att har man sett om inte en så i alla fall några så har man sett alla håller faktiskt.

Pratar man däremot om filmkreatörer som Mike Leigh, Francois Truffaut, Orson Welles, Merchant/Ivory, Sofia Coppola, bröderna Coen, Milos Forman och så vidare, pratar man ju även om filmer som är värda att och bör ses och ses om, därför att de bjuder det som egentligen är *film* - skådespeleri, infallsvinklar, idéer, dialog, en tänkvärd berättelse, och så vidare. Och som är konst i den bästa av meningar att de kan skänka tittaren något av bestående värde, som jag i brist på bättre ord får kalla en insikt om tillvaron, om vad det innebär att vara människa.

Visst låter jag högtravande och finkulturellt märkvärdig och förståmigpåaraktig?

Jo, jag vet.

Problemet är bara att det jag säger är sant.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » mån 27 nov 2006, 15:32

Nåja. De där fyrverkerierna som jag är lika ointresserad av som du, bjuder många vad de tycker är storslagen underhållning, och det är inget fel med det. Man måste inte vara ute efter "skådespeleri, infallsvinklar, idéer, dialog, en tänkvärd berättelse, och så vidare". Fast är man det - och det är jag - så ser man hellre en Mike Leigh än 30 action- och sci fi-äventyr. Bokstavligen. Det håller jag med om.

Men även om det må vara sant att endast "konstfilm" har något att säga oss om vad det innebär att vara människa, så är det inget som säger att det måste vara det man är ute efter när man ser film. Det är faktiskt en smaksak. Trivial sanning, förvisso.
Senast redigerad av jophan mån 27 nov 2006, 15:49, redigerad totalt 1 gång.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav OsloPC » mån 27 nov 2006, 15:47

Sheriffen skrev:De må sedan heta något med Star Wars/Trek, pirater, Harry Potter, härskarringar, tillbaka till framtidar, Independence-dagar, vattenvärldar eller vad som helst i titeln; de är och förblir i grund och botten samma film. Faktiskt. Och den gamla klichén att har man sett om inte en så i alla fall några så har man sett alla håller faktiskt.

Pratar man däremot om filmkreatörer som Mike Leigh, Francois Truffaut, Orson Welles, Merchant/Ivory, Sofia Coppola, bröderna Coen, Milos Forman och så vidare,

Nå er det vel endel kunstfilmregissører man også kan si har laget samme film omigjen. Selv liker jeg også Merchant/Ivory-filmer, Woody Allen, etc. -- men de kan bli litt like seg selv etterhvert...

PC
OsloPC
Letterhack

Inläggav Sheriffen » mån 27 nov 2006, 16:07

jophan skrev:Nåja. De där fyrverkerierna som jag är lika ointresserad av som du, bjuder många vad de tycker är storslagen underhållning, och det är inget fel med det. Man måste inte vara ute efter "skådespeleri, infallsvinklar, idéer, dialog, en tänkvärd berättelse, och så vidare". Är man det - och det är jag - så ser man hellre en Mike Leigh än 30 action- och sci fi-äventyr. Bokstavligen.

Så även om det må vara sant att endast "konstfilm" har något att säga oss om vad det innebär att vara människa, så är det inget som säger att det måste vara det man är ute efter när man ser film. Det är faktiskt en smaksak. Trivial sanning, förvisso.

Förvisso. Därav också min brasklapp om att låta finkulturell och förståmigpåaraktig.

Fast samtidigt - de stora fyrverkerischabraken lockar såvitt jag kunnat märka inte i längden samma människor. Det är, vad jag har kunnat märka, främst yngre människor som under ett antal år i horder och massor ser dem, varpå de antingen går vidare och börjar se "konstfilmer" eller helt enkelt inte ser film alls särskilt mycket därefter, eftersom de inte var intresserade av film per se utan av schabrakunderhållning rent allmänt (och den kan då även bestå av cirkus, datorspel, påkostade MTVideor, what have you).

Möjligen är jag i det här sammanhanget dessutom något apart, eftersom jag med två filmarbetande föräldrar bokstavligt talat fick celluloid till frukost under uppväxten (för vilket jag är mina föräldrar evigt tacksam). Under många år av mitt liv såg jag tre-, fyrahundra filmer om året (ja) och till slut blir man liksom för "kunnig" - man har sett det allra mesta förut, och kan komma på sig med att till exempel sitta och tänka på hur pass bra en scen i en film man just ser är i jämförelse med de andra tio eller tjugofem eller femtiotre versioner man har sett av den scenen. Det gäller självklart även i viss grad "konstfilmer", men i alldeles enastående hög grad fyrverkerischabraken - för i dem är scenerna (effekterna) sig ständigt upprepande, i den ena allt mer tröttsamt bullrande och innehållslösa kopian efter den andra. Och uppläggen; den obefintliga berättelsen och de tama skådespelarna är alltid bara en ursäkt för fyrverkeribullret. Just bristen på innehåll innanför skalet gör att den typen av filmer faller för bilan rätt fort.

Man blir så *trött*, liksom, när man för numpfte gången sitter där och ser färgexplosionerna mullra på medan Schwarzenegger/van Damme/Costner/den där svartklädde onde härskaren i Star Wars vad han nu heter sprattlar på mitt i eldhavet/vattenmassorna/de kollapsande byggnaderna eller vad det nu utbytbart är. Huvudvärken beror inte på ljudvolymen, om man säger så.

Fördelen med "konstfilmerna" är att även om de också inte så sällan förstås liknar varandra på många olika sätt, så bjuder de - om de är välgjorda - på så mycket utöver "skalet" att de har något av bestående värde att skänka i alla fall.

Fast visst är det en smaksak och forumets medlemmar får väl helt enkelt tro mig när jag säger att jag inte hyser minsta uns finkulturellt förakt för filmtittare med annan inriktning än jag.

Det är inget *fel* i att gilla schabraken. Fast de är inte min tekopp och det är länge sedan jag slutade se dem, annat än i mycket enstaka undantagsfall. (Jo, jag har till exempel sett "Lord of the Rings". Den första filmen, alltså. De båda andra kommer jag mig veterligen aldrig någonsin att se.)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 27 nov 2006, 16:31

OsloPC skrev:Nå er det vel endel kunstfilmregissører man også kan si har laget samme film omigjen. Selv liker jeg også Merchant/Ivory-filmer, Woody Allen, etc. -- men de kan bli litt like seg selv etterhvert...

PC

Jovisst. Fast i det fallet är det ändå i högre grad Woody Allen eller Merchant/Ivory som ofta så att säga liknar sig själva, medan fyrverkerischabraken är varandra identiska allihop (med enstaka undantag) oavsett vem som tillverkat dem.

Av Woody Allens filmer tycker jag bäst om "Another Woman", för övrigt. Och Merchant/Ivory är med sina period pieces sig förstås rätt lika från en film till en annan, men dels var de bra på det de gjorde och dels åstadkom de ett av filmhistoriens mästerverk, "The Remains of the Day".

Den sistnämnda är bland mycket annat ett i mitt tycke enastående exempel på vad skådespeleri kan innebära. Anthony Hopkins och Emma Thompson mot och med varandra i den filmen skapade en av alla tiders förnämsta skådespelarinsatser, som inte bara ingjuter fullt och tragiskt liv i berättelsen utan även går långt utanpå den och säger ännu mycket mer.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » mån 27 nov 2006, 17:06

Vad är den för något? Det är den enda i listan som jag inte ens hört talas om.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 27 nov 2006, 17:43

pinkunicorn skrev:Vad är den för något? Det är den enda i listan som jag inte ens hört talas om.

Vad är vilken för något...?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav SlemmigTorskIBrödrost » tis 28 nov 2006, 01:57

Jag gillar Secrets and Lies väldigt mycket. Men - vilket också nämnts - jag ser den filmen av en helt annan anledning än jag ser LOTR, på samma sätt som jag har helt olika incitament att se exempelvis Stalker och Life of Brian.

Apropå frisk luft: i Pirates of the Carribean tycker jag för övrigt att Johnny Depp som alltid är en mycket frisk fläkt.
SlemmigTorskIBrödrost

Inläggav OsloPC » tis 28 nov 2006, 09:38

SlemmigTorskIBrödrost skrev:Jag gillar Secrets and Lies väldigt mycket. Men - vilket också nämnts - jag ser den filmen av en helt annan anledning än jag ser LOTR, på samma sätt som jag har helt olika incitament att se exempelvis Stalker och Life of Brian.

Det er helt klart noe her. Etter at vi hadde refset science fiction-genren på litteraturpanelet på Norcon (forøvrig med svensk deltagelse i panelet), så var det en i salen som påpekte at det nok fantes bøker man lærte noe av, og andre bøker man bare slappet av med.

Selv synes jeg også det er OK å se en komedie eller t.o.m. "actionrulle" som en James Bond-film, etc.hvis man er ute med folk på øl, middag og kino, mens det da ikke er så OK å se en tretimers nitid granskning av de dårlige leveforholdene til det jordløse landsbyproletariatet i Bulgaria på 20-tallet. Den filmen går jeg heller edru og ser på Cinemateket :D

PC :D
OsloPC
Letterhack

Inläggav SlemmigTorskIBrödrost » tis 28 nov 2006, 10:22

OsloPC skrev:Det er helt klart noe her. Etter at vi hadde refset science fiction-genren på litteraturpanelet på Norcon (forøvrig med svensk deltagelse i panelet), så var det en i salen som påpekte at det nok fantes bøker man lærte noe av, og andre bøker man bare slappet av med.

PC :D

Akkurat. Även om man tycker det är koselig att åka kärlekstunneln på tivoli så kan det bli tråkigt i längden och därför är det ju bra att berg-och-dal-banan finns.

Anledningen till att jag köpte en 42 tums plasma och surroundsystem var inte att jag ville njuta av de finare detaljerna i Secret & Lies utan för att det är skönt att blästra hjärnan ibland.
SlemmigTorskIBrödrost

Inläggav Sheriffen » tis 28 nov 2006, 11:12

SlemmigTorskIBrödrost skrev:Anledningen till att jag köpte en 42 tums plasma och surroundsystem var inte att jag ville njuta av de finare detaljerna i Secret & Lies utan för att det är skönt att blästra hjärnan ibland.

Jag var och kollade sådana här system för att se om jag skulle ha ett, men bestämde mig för att jag inte behövde något efter att ha testat några stycken med min medhavda DVD-film "Pandora's Box".

Kör hårt,
Sheriffen
Senast redigerad av Sheriffen tis 28 nov 2006, 12:39, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav SlemmigTorskIBrödrost » tis 28 nov 2006, 11:59

Sheriffen skrev:Jag var och kollade sådana här system för att se om jag skulle ha ett, men bestämde mig för att jag inte behövde något efter att ha testat någora stycken med min medhavda DVD-film "Pandora's Box".

:D
SlemmigTorskIBrödrost

Inläggav tompe » tis 28 nov 2006, 21:03

jophan skrev:Man måste inte vara ute efter "skådespeleri, infallsvinklar, idéer, dialog, en tänkvärd berättelse, och så vidare". Fast är man det - och det är jag - så ser man hellre en Mike Leigh än 30 action- och sci fi-äventyr. Bokstavligen. Det håller jag med om.

Men även om det må vara sant att endast "konstfilm" har något att säga oss om vad det innebär att vara människa, så är det inget som säger att det måste vara det man är ute efter när man ser film. Det är faktiskt en smaksak. Trivial sanning, förvisso.

Man behöver ju heller inte vara ute efter alla saker samtidigt. Ibland vill man ha bra dialog och struntar i om berättelsen är tänkvärd eller inte. På samma sätt som att jag när jag läser böcker nästan bara läser börcker ur olika ganrer så ser jag på och värderar film på samma sätt.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Nästa

Återgå till Film, tv och radio