TiMER

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

TiMER

Inläggav centerwall » tis 13 dec 2011, 10:23

Häromdagen såg jag den lågmälda (och ganska söta) science fiction-filmen TiMER. Premissen är enkel och tankeväckande - du kan få ett impantat som räknar ner tills när du ska träffa din Stora Kärlek. Huvudpersonens impantat har inte börjat räkna ner ännu och hon letar mer eller mindre förtvivlat efter den rätte.

Jag blev förtjust i idéen när jag först hörde talas om filmen och kan inte säga att jag blev besviken. Den har naturligtvis vissa drag av 'romantisk komedi', men det behöver naturligtivs inte vara något negativt, särskilt inte när det handlar om en välskriven och välspelad film. Emma Caulfield gör en väldigt bra insats i huvudrollen och samspelet med Michelle Borth som spelar styvsyster/bästa vän är klockrent. Dialogen är väldigt bra och filmen har en underfundig humor som jag uppskattar.

Ibland känns det i och för sig att filmen (genom just dialogen) måste berätta för mycket av det som vi redan har förstått och inte låter oss tolka så mycket själva, men det är inte så ofta att det drar ner helhetsintrycket. Dessutom tog filmen en något oväntad vändning vilket i alla fall enligt mig höjer betyget. Det fanns en liten risk att den skulle dras åt det sockersöta, förutsägbara hållet, men till min stora lycka föll inte regissör och manusförfattare i den fällan.

Dessutom är det alltid trevligt med lågmälda science fiction-filmer!
centerwall
Letterhack

Re: TiMER

Inläggav Rymd-Olov » fre 23 dec 2011, 11:52

Tack för tipset, den måste jag se!
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Återgå till Film, tv och radio