Äkta människor

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Äkta människor

Inläggav Sheriffen » sön 29 jan 2012, 23:24

Äkta människor, avsnitt 1, SVT

Det här är faktiskt bra. Det är äkta science fiction. Androiderna (fyndigt kallade hubotar) är avgörande för tema och intrig, inte bara påhängd rekvisita - och temata kring problemställningen människor - androider hämtas från Ray Bradbury (Marionettes Inc.), Jack Williamson (With Folded Hands), Philip K. Dick (Do Androids Dream of Electric Sheep?) och Ira Levin (The Stepford Wives). Jag vågar mig på misstanken att det inte är en händelse; manusförfattarna har läst på. De olika temata de tar upp gestaltas av olika intrigtrådar. Jag tycker emellertid att de kunde ha skippat de upproriska Robin Hodd-androiderna ute i skogen. De utgör den numera nödvändiga actionbiten, men den känns ointressant. De övriga temata som tas upp behandlar i stället vad sådana här androider skulle kunna få för effekt på samhället och tillvaron. Det gör att Schwarzenegger-stuket känns väldigt mycket tonårsmatiné, som gärna kunde ha fått stanna kvar där.

Fast det fanns till och med ett par välspelade scener, den första när familjefadern har tagit med svärfar till en hubotagentur för att köpa en ny hubot åt honom. Hela den scenen är utmärkt spelad av samtliga inblandade.

Det här är förstås ingen recension. Den får vänta tills serien i helhet är sedd.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Re: Äkta människor

Inläggav Carolina » mån 30 jan 2012, 15:32

Efter att ha sett de tre första avsnitten, så har jag gått från att vara positivt överraskad till att jag tycker att Äkta människor är bra på riktigt. Jag håller med Sheriffen om att rebellhubotarna inte är den mest intressanta delen, men det är nästan alltid så att om en tv-serie har parallellhandlingar så är det alltid någon man inte gillar.
De historier som rör hubotarnas roll i vardagen är riktigt roliga och det känns uppfriskande att det är från ett svenskt perspektiv. Hubotarna är smart gjorda, tycker jag. Bara smink, färgade kontaktlinser och skådespelarna som rör sig och pratar lite långsammar. Det var länge sedan som jag såg en sf-serie som faktiskt grundar sig på manus och skådespelarinsatser och inte alls ( i alla fall väldigt få) på effekter. Jag läste någonstans att SVT hade sålt rättigheterna till USA. Så det finns en liten möjlighet att det kommer en amerikansk variant och då lär just den svenska vardagsrealismen försvinna.
Vi får väl se om min entusiasm håller efter 10 avsnitt, men just nu ser jag fram emot nästa avsnitt.
Carolina
Carolina
Fan

Inläggav Sheriffen » ons 07 mar 2012, 16:58

Scrolla ned på sidan. Där kan ni lyssna på en intervju med Lars Lundström, som har skrivit Äkta människor:

http://sverigesradio.se/sida/default.as ... ramid=1637

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Inge van Wett » fre 13 jul 2012, 12:32

Hubbotarna - ny omgång på TV
Vintern 2012-2013 kommer en uppföljare till TV-serien "Äkta människor" att spelas in.
Dessutom har rättigheter till en amerikansk version sålts.
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/mer-akta-manniskor-pa-gang
Inge van Wett
Det perifera är det centrala
Inge van Wett
Fan

Återgå till Film, tv och radio