Chronicle och Another Earth

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Chronicle och Another Earth

Inläggav centerwall » ons 19 sep 2012, 07:07

Två science fiction-filmer jag har sett nyligen som har imponerat på mig är Chronicle och Another Earth.

Chronicle handlar om tre gymnasiekillar som får superkrafter. Och det som gör den så anmärkningsvärd är att den faktiskt är trovärdig i hur de reagerar, hur de agerar och vad som händer - särskilt med tanke på att killarna har väldigt olika bakgrund och förutsättningar. Det görs lite övertydligt genom att det bland annat är skolans populäraste kille och den utfryste nörden med taskiga familjeförhållanden som får superkrafter, men det funkar bra för att ge filmen rätt nerv. Ibland behöver det ju vara övertydligt för att idéen ska gå fram. Filmen är välspelad och välgjord. Filmad med handkamera, vilket funkar alldeles ypperligt och ökar på trovärdigheten.
http://www.imdb.com/title/tt1706593/

Another Earth är en lågmäld lågbudgetfilm som handlar om att en exakt kopia av jorden uppenbarar sig på himlen. Vad innebär det att en kopia av jorden, en kopia av dig och ditt liv finns inom räckhåll? Den andra jorden finns med som en förutsättning för det gripande och fina drama som utspelar sig och som kretsar kring en ung flicka som vill sona att hon gjort något fruktansvärt, men nästan går för långt när hon bara vill väl. Väcker många filosofiska frågor, och visar så tydligt att sf är som bäst när strålpistolerna läggs åt sidan till förmån får filosofiska tankegångar.
http://www.imdb.com/title/tt1549572/
centerwall
Letterhack

Re: Chronicle och Another Earth

Inläggav robobot » ons 19 sep 2012, 08:05

Jag har och också sett båda de filmerna och jag tyckte att de var okej, men inte mer tyvärr.

Chronicle började jättebra och jag tycker verkligen om handheld idén som blomstrade lite efter Cloverfield och Rec.
Det som dock filmen förstör med denna idé är att efter ungefär halva filmen finns inte handheld känslan längre
eftersom hans krafter tillåter kameran att sväva fritt i luften. I och med detta har man alltså börjat använda ett
vanligt kamerateam.

Förstår du vad jag menar?
robobot
WAHF

Inläggav centerwall » ons 19 sep 2012, 10:45

robobot skrev:Förstår du vad jag menar?

Ja, men det var ingenting jag störde mig på - vad jag minns tyckte jag att man forfarande fick känslan av skakig kamera och underliga vinklar, men fick lite "utanförperspektiv" vilket behövdes.
centerwall
Letterhack

Inläggav Jessica » ons 19 sep 2012, 16:29

Vad kul med lite sf-film-diskussioner, i denna tråd och i den andra!

Jag har tyvärr inte sett Another Earth. Jag hoppades i det längsta att den skulle komma upp på svenska biografer, men tyvärr har jag inte sett till den. Det får väl bli DVD vad det lider.

Chronicle var en glad överraskning. Jag tyckte att den var mycket kreativ i hur den använde sig av found footage, där den nästan hela tiden lyckades komma med kluriga förklaringar till varför det fanns filmrester. Den tog också god tid på sig att borra lite i psykologin hos killarna med superkrafter (vilket förstås också har fördelen att det är mindre dyrt och besvärligt än stora actionscener. Sånt fanns också, men inte mer än man stod ut med.)

Får jag klaga på nåt var det väl att det blev lite i smörigaste laget. Men tack vare charmen kunde jag överse med detta. Jag är normalt ingen jättefan av filmer om folk med superkrafter, men den här var verkligen över förväntan, en debut som lovar gott inför framtiden.
Jessica
WAHF

Inläggav Rymd-Olov » tor 27 sep 2012, 07:42

Yay, tips om sf-filmer som faktiskt verkar bra! Tackar allra mjukost!
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Återgå till Film, tv och radio