Strange Days

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Strange Days

Inläggav åka » lör 30 dec 2006, 12:06

Jag roade mig med att se om filmen Strange Days från 1995. Det är ju en riktigt bra sf-film, och den lider inte heller av något överdrivet fokus på specialeffekter. Bra sf-premiss: man har en teknologi för att spela in sinnesintryck som de uppfattas av en människas hjärna, som egentligen är hemlig/olaglig men som finns på svarta marknaden.

En hel del action blir det, och man utvecklar idén om vad man kan göra med denna teknik (SQUID) och hur den kan missbrukas. Dessutom handlar det om polisvåld och rasism, så det finns samhällskritiska undertoner. Och så utspelar sig det hela mot bakgrund av nyårspartyt 1999/2000, ett enormt festande med tusentals människor påpassade av stridsvagnar och kravallpoliser överallt. Effektfullt.

Juliette Lewis som Faith ser mest trulig ut, men visar att hon kan sjunga vilket är rätt intressant. Det är riktigt bra soundtrack överlag.

Jag vill minnas att jag har mött protester när jag framhävt den här filmen som bra sf, fast jag kan inte förstå varför. Det kanske inte är den bästa film jag sett, men det är nog en av de sf-filmer jag gillat mest.
åka
Fan

Inläggav Henke » lör 30 dec 2006, 18:10

men visar att hon kan sjunga vilket är rätt intressant.

Hon sjunger i ett rockband (vilket i sig inte behöver betyda att hon kan sjunga) - dom uppträdde i Göteborg för ett tag sedan - jag var inte själv där men hörde av några vänner att hon och bandet var riktigt bra. Minns nu inte vad hennes band heter.

men det är nog en av de sf-filmer jag gillat mest.

Håller med. Jag tyckte själv mycket om den - nu var det ett tag sedan jag såg den, men minns den som en bra sf-film.
Henrick Pålsson

Det som är nyttigt för andra är inte nyttigt för mig och det som är nyttigt för mig är inte nyttigt för andra..

Jag ska skänka min kropp till Science Fiction (Lemmy Motörhead)
Henke
Fan

Inläggav tompe » lör 30 dec 2006, 19:27

Jag tyckte också det var en bra sf-film. Nu blev jag lite sugen på att se om den...
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Ben » sön 07 jan 2007, 19:55

Definitivt en av mina favorit-sf-filmer. Jag recenserade den på Enhörningswebben för ett antal år sedan och skrev bl.a:
En verkligen lyckad och tankeväckande sf-film som är i dag minst lika aktuell som då den hade sin premiär 1995. En brutal och dyster film som dock innerst inne bär upp ett hopp. Rekommenderas!
Ben
LoC-skribent

Inläggav Rymd-Olov » lör 01 sep 2007, 11:31

Henke skrev:Hon sjunger i ett rockband (vilket i sig inte behöver betyda att hon kan sjunga) - dom uppträdde i Göteborg för ett tag sedan - jag var inte själv där men hörde av några vänner att hon och bandet var riktigt bra. Minns nu inte vad hennes band heter.

Juliette Lewis and the Licks, heter de. Hon brukar omnämnas (av recensenter) som undantaget som bekräftar regeln att skådisar inte ska ge sig på en musikkarriär.

Jag var mkt ung när jag såg filmen, och minns mest att hip-hoparens musik var som en dålig parodi på hip-hop. Och att jag tyckte att den var ganska bra sf. men jag var ung. Kanske borde jag också se om den.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Återgå till Film, tv och radio