Berättelser från Orsonien

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Berättelser från Orsonien

Inläggav Sheriffen » sön 14 jan 2007, 07:59

Om man går hit:

http://www.sr.se/mall/tabla.asp?programid=1602

kan man i dag - söndagen den 14 januari - lyssna på

15:48
Orson Welles som radiomakare.
ur serien Eterns riddare. Från 1994.

Om man vidare går hit:

http://www.mercurytheatre.info/

kan man ladda ned inte bara Orson Welles' och Howard Kochs radioteaterdramatisering av H. G. Wells' "The War of the Worlds", utan även det samtal mellan Orson Welles och H. G. Wells som spelades in den enda gång de båda giganterna träffades! Missa inte H. G. Wells' odödliga kommentar om Orson Welles' film "Citizen Kane"!

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Jag hade en gång i tiden planer på att skriva en världshistorik över 1900-talet, som skulle omfatta en så fullständig redogörelse som möjligt för Orson Welles' liv och gärning och sedan avslutas med den lakoniska raden: "Enstaka andra händelser ägde rum under 1900-talet, men ingen av dem har befunnits väsentlig nog för att tas upp i detta verk." D.S.
Senast redigerad av Sheriffen sön 14 jan 2007, 22:15, redigerad totalt 1 gång.
Sheriffen
BNF

Inläggav Martin Andersson » sön 14 jan 2007, 22:05

Orson Welles -- var inte det killen som var berättarrösten på Manowars låtar "Dark Avenger" och "Defender"? :wink:
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Sheriffen » mån 15 jan 2007, 11:30

Martin Andersson skrev:Orson Welles -- var inte det killen som var berättarrösten på Manowars låtar "Dark Avenger" och "Defender"? :wink:

Jag kopplar skämtet, men mer seriöst - har Manowar använt sig av Orson Welles som berättare på de där låtarna? Och vad av Orson Welles har de använt? Mycket intressant, för det betyder att jag måste köpa plattan/plattorna där låtarna finns. Och det kan ju bli intressant vad gäller Manowar också, för det är ett heavy metal-band jag är kasst inlyssnad på... vem vet, jag kanske skulle gilla dem om jag fick höra mer. Särskilt som de förefaller ha god smak själva, om de gillar Orson.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Martin Andersson » mån 15 jan 2007, 14:16

Sheriffen skrev:
Martin Andersson skrev:Orson Welles -- var inte det killen som var berättarrösten på Manowars låtar "Dark Avenger" och "Defender"? :wink:

Jag kopplar skämtet, men mer seriöst - har Manowar använt sig av Orson Welles som berättare på de där låtarna? Och vad av Orson Welles har de använt? Mycket intressant, för det betyder att jag måste köpa plattan/plattorna där låtarna finns. Och det kan ju bli intressant vad gäller Manowar också, för det är ett heavy metal-band jag är kasst inlyssnad på... vem vet, jag kanske skulle gilla dem om jag fick höra mer. Särskilt som de förefaller ha god smak själva, om de gillar Orson.

Kör hårt,
Sheriffen

Enligt ryktet (=Wikipedia) var Welles' brorsdotter/systerdotter ett stort fan av Manowar, och Welles gjorde därför specialinläsningar för två av bandets låtar som en tjänst åt henne -- jag vill minnas att den senare låten är postumt utgiven, och den sägs vara Welles' sista skapelse. Det är alltså inte så att de bara plockat något av honom, utan han gjorde verkligen egna inläsningar för dem. Låtarna finns med på (IIRC) albumen Battle Hymns och Fighting the World, och jag kan nog lugnt påstå att båda utgör bästa låten på respektive album.

Manowar är ett lite småroligt band som spelar något slags episk tok-metal, med många fantasyreferenser (och de flesta albumen har omslag av Ken Kelly). Musikaliskt är de kanske inte enastående, men de är som sagt rätt roliga. Mitt favoritalbum är Kings of Metal, med den underbara lilla godnattsagan "The Warrior's Prayer", där de fyra metallkungarna givetvis är Manowar själva (självförtroendet har de i alla fall inga problem med).
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Återgå till Film, tv och radio