Roger Corman och Poe

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Roger Corman och Poe

Inläggav margl » ons 24 jan 2007, 20:35

Säga vad man vill om Roger Cormans Poefilmatiseringar (och man kan säga en hel del om bla Cormans ständiga vilja att skriva om de litterära förlagorna, återanvändandet av specialeffektsklipp och rekvisita osv) men med The Masque of the Red Death (som på svenska fått den urlöjliga titeln De blodtörstiga) lyckades han. Trots en viss tendens att ta till billiga effekter, är det en härlig film som lyckas förmedla stämningen av dekadens och oundvikligt ödesdrama i Poes ursprungliga novell. Vincent Price är fantastisk som den depraverade och Satansdyrkande fursten Prospero som stänger sig in sig och sitt perverterade hov i en dyster borg för att komma undan en härjande farsot. En serie illdåd leder vägen fram till maskeradbalen där Prospero, övertygad om att att Gud är död och att hans avtal med Satan skyddar honom, välkomnar den förklädde Döden i tron att han är ett sändebud från helvetet. Men både Gud och Satan är maktlösa inför Döden, som slår ner hög som låg.
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Re: Roger Corman och Poe

Inläggav Sheriffen » tor 25 jan 2007, 05:48

margl skrev:Säga vad man vill om Roger Cormans Poefilmatiseringar (och man kan säga en hel del om bla Cormans ständiga vilja att skriva om de litterära förlagorna, återanvändandet av specialeffektsklipp och rekvisita osv) men med The Masque of the Red Death (som på svenska fått den urlöjliga titeln De blodtörstiga) lyckades han. Trots en viss tendens att ta till billiga effekter, är det en härlig film som lyckas förmedla stämningen av dekadens och oundvikligt ödesdrama i Poes ursprungliga novell. Vincent Price är fantastisk som den depraverade och Satansdyrkande fursten Prospero som stänger sig in sig och sitt perverterade hov i en dyster borg för att komma undan en härjande farsot. En serie illdåd leder vägen fram till maskeradbalen där Prospero, övertygad om att att Gud är död och att hans avtal med Satan skyddar honom, välkomnar den förklädde Döden i tron att han är ett sändebud från helvetet. Men både Gud och Satan är maktlösa inför Döden, som slår ner hög som låg.

Skriv gärna "spoiler" i parentes efter ämnesrubriken när du avslöjar vad filmer med mera handlar om och till och med avslöjar slutet. Det kan ju finnas dem som hellre ser filmerna än upplever dem genom dina beskrivningar, typ.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Fantastix » tor 25 jan 2007, 08:38

Skriv gärna "spoiler" i parentes efter ämnesrubriken när du avslöjar vad filmer med mera handlar om och till och med avslöjar slutet. Det kan ju finnas dem som hellre ser filmerna än upplever dem genom dina beskrivningar, typ.

Finns väl knappast någon här som inte sett filmen eller läst berättelsen. :wink:

Men jag håller med margl. Detta är nog en mycket bra film. Underhållande och skrämmande och får en varje gång att börja läsa Chock tidningen på nytt.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Re: Roger Corman och Poe

Inläggav margl » tor 25 jan 2007, 08:41

Skriv gärna "spoiler" i parentes efter ämnesrubriken när du avslöjar vad filmer med mera handlar om och till och med avslöjar slutet.

Okej, jag tänkte inte på det (jag är van att skriva filmresencioner för folk som vill veta vad filmen handlar om). Men jag har egentligen bara avslöjat den allmäna intrigen och inte gett några riktiga detaljer om slutet. Dessutom har nog de flesta som vill se Poefilmatiseringar redan läst den litterära förlagan och känner därmed till hela handlingen (även om Corman lagt till en del).
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav john-henri » tor 25 jan 2007, 08:50

Jag tjatar på om min lilla bok, eftersom jag är rätt stolt över den och tycker att någon kunde läsa den. Så: "Under 1960-talet regisserade och producerade Roger Corman en rad filmer baserade på Edgar Allan Poes noveller som inte bara är bland hans bästa, utan som i ett par fall höjer sig till stiliserad, känslomättad filmpoesi. Några traditionella skräckfilmer är knappast Cormans Poefilmer; snarare manar de fram en tidlös värld präglad av undergång och hopplöshet.
Filmsviten – som på svenska bestods i de flesta fall förskräckliga titlar – inleddes med Gäst i skräckens hus (1960, House of Usher), fortsatte med Dödspendeln (1961, The Pit and the Pendulum), The Premature Burial (1962), En studie i skräck (1962, Tales of Terror), Korpen (1963, The Raven) och avslutades med Mannen i vaxkabinettet (1965, The Tomb of Ligeia). Dessförinnan kom den av filmerna som vid sidan av den första är den starkaste, De blodtörstiga (1964, The Masque of the Red Death).
Med ett enstaka undantag spelas huvudrollerna i sviten av Vincent Price; i De blodtörstiga spelar han den amoraliske fursten Prospero, som under en härjande pest bjudit till fest på sitt ruvande slott. Medan apokalypsens ryttare spränger fram tror sig Prospero och hans följe skyddade tack vare sin tro på en ond allmakt. Nicolas Roegs atmosfäriska, surrealistiska foto, förnämliga skådespelarinsatser och Cormans praktfulla iscensättning samverkar till ett magnifikt ödesdrama." Ur min omhuldade bok Filmtema, 2005.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav margl » tor 25 jan 2007, 09:23

den av filmerna som vid sidan av den första är den starkaste, De blodtörstiga (1964, The Masque of the Red Death).
Med ett enstaka undantag spelas huvudrollerna i sviten av Vincent Price; i De blodtörstiga spelar han den amoraliske fursten Prospero, som under en härjande pest bjudit till fest på sitt ruvande slott. Medan apokalypsens ryttare spränger fram tror sig Prospero och hans följe skyddade tack vare sin tro på en ond allmakt. Nicolas Roegs atmosfäriska, surrealistiska foto, förnämliga skådespelarinsatser och Cormans praktfulla iscensättning samverkar till ett magnifikt ödesdrama." Ur min omhuldade bok Filmtema, 2005.

John-Henri

Precis min åsikt! Om din bok innehåller fler omdömen som i så hög grad överensstämmer med mina egna läser jag den mer än gärna.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav jophan » tor 25 jan 2007, 09:31

Den är lite halvdyr, som BTJ:s böcker brukar vara. Å andra sidan är det BTJ, så den finns förmodligen på ditt bibliotek.

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9170185409&s=1
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » tor 25 jan 2007, 13:40

Här borde det stå att diskussionen om spoilers och Edgar Allan Poe fortsätter i baren, under rubriken "I största allmänhet...". Den har för övrigt muterats vidare och dryftar nu även konsonantförskjutningar i fornsvenska, apokopen, etc.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav margl » tor 25 jan 2007, 13:42

Finns väl knappast någon här som inte sett filmen eller läst berättelsen. :wink:

Men jag håller med margl. Detta är nog en mycket bra film. Underhållande och skrämmande och får en varje gång att börja läsa Chock tidningen på nytt.

Vad tycker du om Cormans övriga Poefilmatiseringar?
Martin Glännhag

margl
Trufan

Inläggav Fantastix » tor 25 jan 2007, 17:10

Jag är väl fel person att svara på den saken för jag är en stor Corman fan. Har alltid gillat den sortens filmer han producerade /regisserade. För att inte tala om andra b-filmer. LoL

Jag gillar dem. T.ex. The Raven är i mitt tycke en helt fantastisk film. Richard Matheson har nog hjälpt till att överföra boken till manus och även han har lyckats. Det som gör filmen kanske litet annorlunda är en del av skämten och det att den på samma gång är komisk. Där finns en del roliga "inside" skämt i filmen. T.ex. den klassiska dialogen mellan Price och Peter Lorre där Price säger ungefär såhär; "My wifes body is buried in a crypt beneath the house" och Lorre svarar; "Where else".

Även The Fall of the House Usher, Pit and the Pendlum osv osv. Kanske en av de bidragande orsakerna är Vincent Price. Slår man ihop Price/Corman/Poe kan det inte gå fel.

På samma vis som att kombinera Dinosaurier, Amazonkvinnor och Nazi-Zombien. Kan inte misslyckas.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav margl » tor 25 jan 2007, 17:41

Fantastix skrev:Jag är väl fel person att svara på den saken för jag är en stor Corman fan. Har alltid gillat den sortens filmer han producerade /regisserade. För att inte tala om andra b-filmer. LoL
Jag gillar dem. T.ex. The Raven är i mitt tycke en helt fantastisk film. Richard Matheson har nog hjälpt till att överföra boken till manus och även han har lyckats. Det som gör filmen kanske litet annorlunda är en del av skämten och det att den på samma gång är komisk. Där finns en del roliga "inside" skämt i filmen. T.ex. den klassiska dialogen mellan Price och Peter Lorre där Price säger ungefär såhär; "My wifes body is buried in a crypt beneath the house" och Lorre svarar; "Where else".
Även The Fall of the House Usher, Pit and the Pendlum osv osv. Kanske en av de bidragande orsakerna är Vincent Price. Slår man ihop Price/Corman/Poe kan det inte gå fel.
På samma vis som att kombinera Dinosaurier, Amazonkvinnor och Nazi-Zombien. Kan inte misslyckas.

Jag är kanske inte världens största Cormanfan (jag är mest intresserad av Prices medverkan) men jag har samlat ihop alla filmer i hans Poesvvit och jag gillar dem. Fast jag gillar nog The Masque of the Red Dearh, The Fall of the House of Usher och The Raven mer än The Tomb of Ligeia, Tales of Terror och The Pit and the Pendulum. Med dyster säkerhet vandrar aristokraten Price runt i en skenvärld av uråldriga slott, dammiga korridorer, spindelvävstäckta lönngångar och fuktiga kryptor. Och så parodieras allt underbart i The Raven med den komiska trollkarlsduellen som höjdpunkt. Kombinationen av den gotiska rekvisitan, Cormans träffsäkra fingertoppskänsla och Price förmåga att gestalta allt från diabolisk ondska till nervös osäkerhet är otroligt njutbar.
Martin Glännhag

margl
Trufan

Återgå till Film, tv och radio