Skräck i radio

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Skräck i radio

Inläggav Sheriffen » sön 19 aug 2007, 06:31

I SR Minnen i dag, söndag den 19 augusti:

12.00 Fredagsrysaren, från 1976. "Den svarta katten" av Edgar Allan Poe.
(I mitt tycke hans och en av världens bästa noveller.)

13.20 Skräckletaren och hans vardag, från 1976. Om Mannen i svart och Klubb Varulven.
(Uppenbarligen faktaprogram om Torsten Jungstedts klassiska skräck-radio-serier, som i fallet Mannen i svart även gav upphov till novellantologier. Hoppas att man får höra om när Torsten hoade som en uggla med huvudet instucket i Sveriges Radios kassaskåp.)

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 20 aug 2007, 00:57

Skulle fler nattugglor vara medlemmar på forumet kan jag rekommendera följande nu i natt (måndag den 20 augusti):

04.33 Klubb Varulven: "Pojken som ville lära sig bli rädd." Från 1967
SR Minnen (går att lyssna på via nätet - gå till www.sr.se och klicka dig fram)

Av perifert intresse för sf-fans eftersom flygande tefat inte är sf, men i alla fall - med tanke på att termen vid tiden för programmets tillkomst var ganska ny och det just börjat svepa en tefats-craze över världen då:

05.12 "Flygande tefat - fantasi eller verklighet?" Från 1952.
Även det programmet på SR Minnen.

Man kör under dygnet även "Aniara" av Harry Martinson, men det är del 11 av 13 och känns därför inte lika angeläget att ange tider för. Fast tablå finns förstås hos SR Minnen och programmet sänds två gånger.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 16 sep 2007, 05:22

På måndag den 17 september återfinns en del skojsigt i SR Minnens tablå:

03.21 Harold Lloyd intervjuas av Torsten Jungstedt (den här har jag
hört och Torsten Jungstedt är oförliknelig som vanligt)

06.02 Tillbaka till naturen av Göran Hägg. Skräckberättelse i
radioserien Kalla kårar.

13.54 De obeskrivbara, författare ej angiven. Ytterligare ett avsnitt
i Kalla kårar-serien.

Som vanligt kan alla med Internet-uppkoppling lyssna om de vill, men
nu upprepar jag inte återigen hur det går till. Den som inte vet kan
eposta mig och fråga.

Själv kör jag med läckert, ankronistisk-futuristiskt formgiven,
digital radioapparat som jag köpte för några år sedan. Går förstås att
lyssna på vilken radiokanal som helst med, men exempelvis SR Minnen
går inte att få in på en analog däremot.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 28 sep 2007, 20:41

Klockan 10.30 lördag morgon - förmodligen i dag när du läser detta - sänds en ny illasinnad historia på sängkanten i SR Minnen, i programserien Klubb Varulven. Den här från 1961.

Den som inte hinner se det här i tid kan trösta sig med att programmet repriseras 22.30.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 02 okt 2007, 22:07

Kanske inte skräck, men Crona. Dock inte Börje, utan dottern Görel. Klockan 08.56 den 3 oktober, dvs. onsdag, gör hon något som heter Höst Röst i SR Minnen. Antagligen en sång.

Fast det blir skräck också: 13.54 kan man lyssna till Ove Magnussons "De obeskrivbara", som är ytterligare ett avsnitt i skräckserien Kalla Kårar. Detta från 1985.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 19 okt 2007, 00:02

Hur många av er minns Claes Samson? Han fick ut science fiction-novellsamlingen "Grodan" på Delta 1976. Dessutom var han en väldigt sympatisk människa, tyckte i alla fall jag (jag träffade honom några gånger på SFSF och pratade mycket med honom).

Hur som helst, i dag fredag sänds hans novell "Barnen från Ria-Ra" i SR Minnen -

http://www.sr.se/cgi-bin/Mall/index.asp?programID=1602 -

både klockan 10.38 och 22.38, detta i programserien Kalla kårar. Inläsningen är från 1985.

Det här är värt att lyssna på, kan jag säga.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 19 okt 2007, 00:06

Jaha ja, SR Minnen sänder ett Kalla kårar-avsnitt till i dag:

13.54 sänds Ove Magnussons "De obeskrivbara", även den en inläsning från 1985.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » fre 19 okt 2007, 07:26

Sheriffen skrev:Hur många av er minns Claes Samson? Han fick ut science fiction-novellsamlingen "Grodan" på Delta 1976.

Minns honom gör jag ju inte eftersom jag vid den tiden gick i årskurs tre i en förort till Linköping, men jag har boken stående i hyllan (oläst). Jag hade fått för mig att det var något som Delta gett ut "vid sidan av" utan att det var science fiction för jag har för mig att den inte verkar ingå i någon av de normala serierna och att det inte framgår av utsidan att det skulle vara sf. Det kan å andra sidan vara jag som minns fel.

Däremot vill jag minnas att boken, till skillnad från de flesta andra Delta-böcker, är grön.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » fre 19 okt 2007, 07:41

pinkunicorn skrev:
Sheriffen skrev:Hur många av er minns Claes Samson? Han fick ut science fiction-novellsamlingen "Grodan" på Delta 1976.

Minns honom gör jag ju inte eftersom jag vid den tiden gick i årskurs tre i en förort till Linköping, men jag har boken stående i hyllan (oläst). Jag hade fått för mig att det var något som Delta gett ut "vid sidan av" utan att det var science fiction för jag har för mig att den inte verkar ingå i någon av de normala serierna och att det inte framgår av utsidan att det skulle vara sf. Det kan å andra sidan vara jag som minns fel.

Däremot vill jag minnas att boken, till skillnad från de flesta andra Delta-böcker, är grön.

Grön är den, men det beror nog på titeln.

Sedan hade ju Delta förvisso en del serier, som Skräckens klassiker och så, men den allmänna science fiction-utgivningen, som Clarke och Simak och Asimov och så där, utgjorde väl inte någon specifik serie, egentligen? Eller?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav pinkunicorn » fre 19 okt 2007, 09:24

Jodå, den generella sf-utgivningen är numrerad. Serien slutade någonstans strax över 200. Däremot är jag osäker på om numreringen fanns från början eftersom den inte fanns på själva böckerna i början (åtminstone inte konsistent). Numreringen av de tidiga titlarna kan vara en efterkonstruktion.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Sheriffen » lör 27 okt 2007, 00:47

I morgon, söndag, sänder SR Minnen på nytt "De obeskrivbara" av Ove Magnusson i radio-skräckserien Kalla kårar. Inläsning från 1985.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 17 dec 2007, 22:53

Jag har tipsat om den här novellen förut, men själv missat den varje gång. Om nu någon annan intresserad skulle ha råkat ut för samma sak så går "Barnen från Ria-Ra" av Claes Samson i SR Minnen - http://www.sr.se/mall/index.asp?ProgramID=1602 - klockan 18.47 i morgon, tisdagen den 18 december. På SR Minnen kan man lyssna med datorn, till och med om man har vanligt modem. Inga problem.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 02 maj 2008, 09:34

Idag, alltså 080502:

"Tortyr, mord och galna seriemördare

Skräckfilmskonsumenterna älskar att låta sig skrämmas av våld, tortyr och levande döda. Vetskapen om att man själv lever i en trygg tillvaro gör att man kan njuta av ångesten och skräcken. Flera skräckfilmsentusiaster ser sig själva som lite udda, som en del i en subkultur som inte är riktigt accepterad.

Vetandets värld kl 12.10, 23.07"

Den som saknar radioapparat kan lyssna via nätet, även med vanlig modemuppkoppling. Det gör man då lämpligen här:

http://www.sr.se/

Går även att lyssna i efterhand:

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/ind ... &nyheter=1

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » sön 18 maj 2008, 18:09

I morgon måndag - 080519 - ser det på nytt ut så här i SR Minnens tablå:

"10:41 Kalla kårar

'Barnen från Ria-Ra'. Av Claes Samson. Från 1985.

Repris 22. 41"

Det här är och förblir lite roligt, för den sympatiske Claes Samson, som debuterade med sf-novellsamlingen "Grodan" på Delta på 70-talet, mer eller mindre försvann utom synhåll någon gång mot slutet av decenniet. Här alltså ett slags återkomst, dock snart ett kvarts sekel gammal den också!

Vad gör Samson numera...?!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 09 sep 2008, 21:46

Mycket tidigt på natten söndagen den 14 september, klockan 00.10 - 01.30, sänds i P1 en radioteaterpjäs som faller inom skräckgenren, Andeskådaren i katakomberna. Programbeskrivning: "Åke Hodell föreställer sig att han hittar de ockulta fonografinspelningar som August Strindberg gjorde under sin infernotid i Paris på 1890-talet".

Låter ganska suggestivt, tycker jag.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Nästa

Återgå till Film, tv och radio