Gattaca

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Gattaca

Inläggav Rymd-Olov » lör 01 sep 2007, 11:43

Tänkte bara tipsa om Gattaca, eftersom jag inte sett den nämnas någonstans här. Den är ett exempel på att det går att göra bra sf utan en enorm budget för specialeffekter. Visserligen fokuserar den inte särskilt mycket på tekniken utan nästan helt på karaktärerna, samhället och deras förhållande till tekniken (genteknik). Dessutom lyckas den förmedla ganska mycket av den romantiska längtan efter rymden som nog ligger bakom ganska många människors sf-intresse.

Den handlar om ett Brave new world-liknande samhälle där en genetiskt "undermålig" person (Ethan Hawk) föröker bluffa sig till en plats på en forskningsresa till en av Saturnus månar (om jag minns rätt?). För att lyckas med detta har han kontakt med en "fullvärdig" fd simmare (Jude Law) som lånar ut hudflagor, hårstrån och liknande för att huvudpersonen ska kunna passera genom de otaliga kontroller han utsätts för varje dag.

Jag vet inte mycket om skådespeleri, men jag tycker att huvudpersonerna Ethan Hawk, Uma Thurman och Jude Law alla gör bra ifrån sig. Deras karaktärers inbördes relationer lyckas iaf beröra mig (kanske blir det väl snyftigt ibland).

Den är från 1997, förresten.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Återgå till Film, tv och radio