Sfilmnytt

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Sfilmnytt

Inläggav Sheriffen » mån 22 okt 2007, 02:08

I fredagens Dagens Nyheter (jag ligger som vanligt efter i bläddringen) står att läsa följande nyheter:

En Chris Pine ska ta över rollen som kapten Kirk i det kommande Star Trek-projektet. Den unge skådespelaren fick offra rollen som Junior Stemmons i filmatiseringen av James Ellroys "White Jazz" för att i stället bli rymdfarare. Fast det känns ju väldigt onödigt att återlansera kapten Kirk i ny skepnad, eftersom det vanliga - och smartare - förfarandet i Star Trek-universat är att i stället införa nya kaptener på nya skepp.

För övrigt har Ellen Ripley, spelad av Sigourney Weaver i Alien-filmerna, av DN:s läsare röstats fram till tidernas bästa kvinnliga filmfigur. Vad nu "bästa filmfigur" ska betyda - på vilket sätt? Med vilka kriterier? Bäst på vad då?

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Den manlige är Michael Corleone, spelad av Al Pacino i The Godfather-filmerna. D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » mån 22 okt 2007, 09:27

Tidernas bästa kvinnliga filmfigur hade väl ändå Marilyn Monroe?
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Re: Sfilmnytt

Inläggav Fantastix » mån 22 okt 2007, 11:14

Sheriffen skrev:För övrigt har Ellen Ripley, spelad av Sigourney Weaver i Alien-filmerna, av DN:s läsare röstats fram till tidernas bästa kvinnliga filmfigur. Vad nu "bästa filmfigur" ska betyda - på vilket sätt? Med vilka kriterier? Bäst på vad då?

Det är troligen en grupp män som röstat fram henne. För mera karl än Ellen Ripley hittar man inte ens i USA:s marinkår.

Marylin Monroe är väl inte en filmfigur. Har inte hon funnits på riktigt? Skulle jag få rösta fram en filmfigur på samma vis som de troliger röstat fram Sigourney Weaver så skulle jag nog sätta mina pengar på Laura Croft. Hon har ju ändå ett par vägande argument på framsidan.

Skämt åsido. Jag tycker såna här röstningar är på något vis rätt så korkade. De är helt onödiga. Troligen har någon haft behov av att få utfyllnad på någon websida så de har satt in en röstning.
=====================
Kenneth Lindholm
Fantastix
Fan

Inläggav jophan » mån 22 okt 2007, 11:20

Är en filmfigur? Ingen kan väl vara tidernas bästa kvinnliga filmfigur?

Däremot kan man ha tidernas bästa kvinnliga filmfigur, Typ 90-60-90, eller vad man nu föredrar för figur.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » mån 22 okt 2007, 12:32

jophan skrev:Tidernas bästa kvinnliga filmfigur hade väl ändå Marilyn Monroe?

Rita Hayworth!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » mån 22 okt 2007, 14:21

Om tycke och smak ska man inte diskutera, sägs det ju.

Men måste man så skulle jag rösta för Jodie Foster.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 22 okt 2007, 21:07

Ska jag rösta på en av mina andra favoriter ur just denna synvinkel så blir det Winona Ryder, eftersom mycket slanka brunetter är så nära mitt personliga ideal man kan komma.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Livgivare » mån 22 okt 2007, 22:06

Jag gillade Filmteamet som stod framför kamerorna i Star Trek Voyager så vilken som hellst av dem skulle passa tror jag. Ah, Star Trek Voyager är helt enkelt något av det bästa som fanns på SVT för några år sedan, så filosofiskt och bra.
Nu är den här PlanetOrigo internetbutiken för alla fantasy och Science-fiction älskare och elektronisk musik-nördar! www.planetorigo.com
Livgivare
Fan

Återgå till Film, tv och radio