Var finns de?

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Var finns de?

Inläggav Reuter » ons 05 dec 2007, 20:41

Hörni, alla filmexperter! Jag har länge funderat på en sak. I alla filmer och tv-serier med självaktning håller skurkarna till i en övergiven fabrik av något slag (ibland kan det vara ett övergivet fartyg, eller någon sorts lagerbyggnad) och det är också ofta där slutstriden äger rum.

Detta gäller både utländska och svenska filmer och serier. Och nu undrar jag: Var finns alla dessa övergivna fabriker? Existerar de i verkligheten? Själv har jag aldrig sett någon.

- Anders
Reuter
LoC-skribent

Inläggav Sheriffen » ons 05 dec 2007, 21:10

De är vanligare än man kan tro. Övergivna, öde fabriksbyggnader och andra öde, övergivna byggnader finns till och med i mitt närområde. Ända till helt nyligen bestod hela Norra Stationsområdet, till exempel, av väldiga, tomma lagerbyggnader, som stod där i flera år innan man i år började riva dem för att dra Norra länken. Och nere vid Roslagstull fanns länge en väldig tegelbyggnad som var öde och övergiven och som jag tror att de har rivit nu, men bättre än så - det vidsträckta området med gamla verkstäder och garage som bredde ut sig nedanför Roslagstulls sjukhus låg helt övergivet och mycket förfallet under lång tid innan de slutligen rev det under hösten 2003.

Fast möjligen viktigare är att om man tycker om att ta långa promenader finner man ibland i områdena mellan innerstaden och förorterna, eller mellan förorterna, hela fabrikskomplex som sedan länge lämnats åt sitt öde.

Det finns en smärre rörelse kring detta som kallas Industrial Cool, bestående av människor som älskar just väldiga fabrikskomplex.

Vidare kan man titta på de hemsidor som så kallade urban explorers lägger upp på nätet.

Fast mest fascinerande är att helt enkelt ge sig ut och titta själv.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Övergivna fabriksbyggnader och ödehus finns i och runt alla stora städer som jag besökt. I Athen finns det ganska många, men av delvis andra skäl än i exempelvis Sverige - där är det krångliga lagar som ibland leder till att övergivna hus mitt i staden bara står och förfaller och inte får rivas. Ett stort, öde patricierhus från slutet av 1800-talet står och förfaller bara ett stenkast från min lägenhet i Athen. D.S.
Sheriffen
BNF

Re: Var finns de?

Inläggav pinkunicorn » tor 06 dec 2007, 15:46

Reuter skrev:ar finns alla dessa övergivna fabriker? Existerar de i verkligheten? Själv har jag aldrig sett någon.

Ett bra ställe att leta på kan vara bloggen Rostsverige: http://rostsverige.blogs.se/
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Svensson » mån 10 dec 2007, 11:41

Fina grejer! Det är rena mammas gata för mig det här, med övergivna fabrikslokaler där metallen gnekar i gamla traverser, vatten droppar i inomhuspölar och vinden viner in genom trasiga fönster. Se för övrigt min "Eld och rörelse" där novellen "Synkrongeneratorn" och titelstoryn (slutet) undersöker den öde fabriken som psykologiskt landskap.

Se även min blogg där jag behandlar samma novellsamling ur temat "öde städer", angränsande till detta med övergivna industrier: externaliseringar av psykiska tillstånd, nu på urban nivå. ("Öde städer i 'Eld och rörelse'" i "Svenssongalaxen", http://lennart-svensson.blogspot.com/ )
Svensson
Trufan

Återgå till Film, tv och radio