I, Robot av Jack Williamson

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

I, Robot av Jack Williamson

Inläggav Sheriffen » sön 09 dec 2007, 23:23

I mitt pågående självstudium av det senaste dryga decenniets sf-filmer med anledning av Stocon 08 och sf-filmpanel därstädes har jag nu sett Alex Proyas "I, Robot". Vad som fascinerar är att detta är en filmatisering av Jack Williamsons "With Folded Hands". (Och tematiskt är den därför inte alls oäven science fiction.)

Eftersom jag faktiskt aldrig läst Isaac Asimovs novellsamling "I, Robot" (jag gillade Asimov i de allra tidigaste tonåren, men så fort jag hittat sf-författare som kunde skriva gick det över och jag kom aldrig så långt som till "I, Robot" eller för den delen "Foundation"-trilogin) vill jag här ställa en fråga till det Allvetande Forumet: finns det någon av Asimovs robotnoveller som har samma tema och intrig som denna film och därmed som Jack Williamsons långnovell "With Folded Hands"?

Och om inte, finns det någon som vet om man medvetet har filmatiserat Williamsons berättelse (men ändå använt Asimovs titel) eller om det helt enkelt är ett rent sammanträffande?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF
 
Inlägg: 4395
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 02:50
Ort: Athen/Stockholm

Inläggav john-henri » mån 10 dec 2007, 00:40

Ånej, inte är det mycket Jack Williamson i filmen. Eller Asimov.

Manuset av Jeff Vintar var ursprungligen ett spekulationsskrivet "originalmanus" utan kopplingar till Asimov från 1995 under titeln "Hardwired". Det köptes så småningom av Fox och det var enligt vad som hävdas när Proyas kontrakterades till projektet som han ville få med Asimov och döpa om filmen till "I, Robot". Alltså inhandlades rättigheterna till Asimovs novellsamling och Akiva Goldsman fick skriva om manuset och lägga in referenser till robotlagar och Asimovnoveller.

Men originalmanuset, om en robot som anklagas för mord, är snarare "inspirerat" av Eando Binders novell "I, Robot" från 1939 än av vare sig Asimov eller Williamson. Jag har lite svårt att fatta hur du ser filmen som inspirerad av Williamson. "With Folded Hands" är som jag läser den en uppenbar kritik av såväl Asimovs alltför långtgående robotlagar som av, inte minst, den välfärdsstatsdiskussion som svallade i USA när Williamson skrev sin novell. I hans berättelse följer robotarna till punkt och pricka den första lagen och spärrar följaktligen bokstavligen in människorna i madrasserade celler där de för att inte kunna komma till skada tvingas leva "nyttiga" liv med av robotarna bestämd kost, underhållning, motion osv. Några robotar som begår våldsdåd förekommer definitivt inte; vad Williamson tecknar är en mardrömsvision av ett samhälle som från vaggan till graven sköter om och skyddar individerna långt bortom gränsen för utslätning eller förmyndarskap.

Jag tyckte rätt bra om Proyas första sf-film, Dark City, men den här framstod för mig som poänglös och fånig. Jag sällar mig till de många som djupt beklagar att Warner lät sin option på "I, Robot" gå ut och att Harlan Ellisons manus följaktligen aldrig blev filmat. Förvisso skulle man också kunna göra en intressant film efter Williamson. Men än kan jag inte se att man gjort det. Proyas röriga deckarhistoria framstår för mig som bara ännu en tämligen slätstrukten actionrulle i mängden.

Lite dystert verkar det fortfarande som om de enda regissörer med någon nämnvärd känsla för sf – med vilket jag bland annat menar att de gjort mer än en sevärd sf-film – under senare decennier varit Cronenberg, Cameron och Ridley Scott. Sedan finns förstås enstaka nedslag i formen som blivit väl så bra; Contact, Pi, 2046, Abre los ojos, Children of Men. Den här filmen tycker jag knappast hör dit.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 13:42
Ort: Viken

Inläggav Sheriffen » mån 10 dec 2007, 10:45

john-henri skrev:Men originalmanuset, om en robot som anklagas för mord, är snarare "inspirerat" av Eando Binders novell "I, Robot" från 1939 än av vare sig Asimov eller Williamson. Jag har lite svårt att fatta hur du ser filmen som inspirerad av Williamson. "With Folded Hands" är som jag läser den en uppenbar kritik av såväl Asimovs alltför långtgående robotlagar som av, inte minst, den välfärdsstatsdiskussion som svallade i USA när Williamson skrev sin novell. I hans berättelse följer robotarna till punkt och pricka den första lagen och spärrar följaktligen bokstavligen in människorna i madrasserade celler där de för att inte kunna komma till skada tvingas leva "nyttiga" liv med av robotarna bestämd kost, underhållning, motion osv. Några robotar som begår våldsdåd förekommer definitivt inte; vad Williamson tecknar är en mardrömsvision av ett samhälle som från vaggan till graven sköter om och skyddar individerna långt bortom gränsen för utslätning eller förmyndarskap.


Möjligen är det ett tag sedan du såg filmen. Det här är nämligen vad den handlar om. Robotar som till punkt och pricka följer robotlagarna i syfte att skydda människorna från sig själva. Det finns en liten twist på det hela och det är att VIKI, det system som styr robotarna, fått för sig att vissa människor för det goda syftets skull måste dödas, men det ser jag faktiskt som en detalj - det är i det närmaste ofrånkomligt för att man ska få till lite action, vilket är nödvändigt i filmer av det här slaget från Hollywood numera. Hur som helst, tematiskt - och delvis intrigmässigt, men i sedvanligt och med rätta förändrad form (film och text är inte samma sak) - stämmer den här berättelsen avgjort med Williamsons.

Sedan har jag i och för sig inte sagt att jag tycker att det är en bra film. Bara att den just tematiskt av ovan angivet skäl är rätt ok som science fiction jämförd med väldigt mycket annan sf-film.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF
 
Inlägg: 4395
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 02:50
Ort: Athen/Stockholm

Inläggav centerwall » mån 10 dec 2007, 10:59

Har för mig att filmen har lite lösa kopplingar till novellen "Little Lost Robot" och även några av tankarna som dyker upp kring zeroth law of robotics i "Robots and Empire".
centerwall
Letterhack
 
Inlägg: 448
Blev medlem: tis 12 dec 2006, 23:34
Ort: Göteborg

Inläggav john-henri » mån 10 dec 2007, 11:57

Ja, okej, för all del, jag begriper hur du menar. Men --

Möjligen är det ett tag sedan du såg filmen. Det här är nämligen vad den handlar om. Robotar som till punkt och pricka följer robotlagarna i syfte att skydda människorna från sig själva. Det finns en liten twist på det hela och det är att VIKI, det system som styr robotarna, fått för sig att vissa människor för det goda syftets skull måste dödas, men det ser jag faktiskt som en detalj


-- någon "detalj" tyckte/tycker jag väl ändå inte att detta är; om något innebär det ju faktiskt att man slängt ut första robotlagen med badvattnet, och därmed egentligen som jag ser saken också Williamsons rätt snillrika skräckvision, vars poäng ju faktiskt är att mänskligheten lika väl kan kvävas av gränslös omtanke som utrotas av totalitarism.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 13:42
Ort: Viken

Inläggav Sheriffen » mån 10 dec 2007, 12:12

john-henri skrev:Ja, okej, för all del, jag begriper hur du menar. Men --

Möjligen är det ett tag sedan du såg filmen. Det här är nämligen vad den handlar om. Robotar som till punkt och pricka följer robotlagarna i syfte att skydda människorna från sig själva. Det finns en liten twist på det hela och det är att VIKI, det system som styr robotarna, fått för sig att vissa människor för det goda syftets skull måste dödas, men det ser jag faktiskt som en detalj


-- någon "detalj" tyckte/tycker jag väl ändå inte att detta är; om något innebär det ju faktiskt att man slängt ut första robotlagen med badvattnet, och därmed egentligen som jag ser saken också Williamsons rätt snillrika skräckvision, vars poäng ju faktiskt är att mänskligheten lika väl kan kvävas av gränslös omtanke som utrotas av totalitarism.


Eftersom jag la ut frågan även på Fanaclistan förs en diskussion även där och P. C. Jörgensen talade just om att det även i Asimovs senare noveller finns en lag som är så att säga överställd de tre vanliga, nämligen att roboten under alla omständigheter ska tjäna *mänskligheten*. Så är det faktiskt även i filmen och så motiveras att de nya robotarna och deras styrande datorsystem VIKI tycker det är ok att döda somliga människor.

Men jag tycker nog ändå att det är en detalj i samhanget, för *temat* - det urgamla i science fiction, människan mot maskinen; här gestaltat som att människan kvävs för att maskinen skyddar henne från henne själv - är Jack Williamsons, på samma sätt som temat i exempelvis "Forbidden planet" strängt taget är detsamma som i den Shakespearepjäs ("The Tempest", väl, eller minns jag fel på titel nu igen?) filmen bygger på.

Och sett ur den synvinkeln ligger ju till och med intrigen i "I, Robot" närmare Williamson än vad somliga andra filmatiseringar intrigmässigt ligger sina (eventuella) förlagor.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF
 
Inlägg: 4395
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 02:50
Ort: Athen/Stockholm

Inläggav john-henri » mån 10 dec 2007, 12:28

Jag såg PCs inlägg, och medger förstås att jag inte heller direkt läst in mig på alla Asimovs senare verk. Men visst; givet den ändringen av grundsynen på robotlagarna finns väl inte mycket kvar att protestera mot i filmen vad beträffar tillämpningen av lagarna.

Däremot menar jag som sagt att det du säger om "With Folded Hands" --

*temat* - det urgamla i science fiction, människan mot maskinen; här gestaltat som att människan kvävs för att maskinen skyddar henne från henne själv - är Jack Williamsons


-- är att läsa novellen alldeles för snävt. Det är inte människan mot maskinen, utan människan mot den blinda lydnaden eller, om man så vill, mot den ogenomtänkta mänskliga beskyddande välviljan utan hänsyn till individens önskemål som skildras och satiriseras. Robotarna i "With Folded Hands" agerar ju inte självständigt utan bara i enlighet med de direktiv de givits av människor; de är fortfarande automater som utför människans befallningar. Men nu ska jag åka till gymnastikträning.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 13:42
Ort: Viken

Inläggav Sheriffen » mån 10 dec 2007, 12:59

john-henri skrev:-- är att läsa novellen alldeles för snävt. Det är inte människan mot maskinen, utan människan mot den blinda lydnaden eller, om man så vill, mot den ogenomtänkta mänskliga beskyddande välviljan utan hänsyn till individens önskemål som skildras och satiriseras.


Hm. Med den läsarten tycker jag novellen blir nästan ointressant, i alla fall som science fiction betraktad. Då skulle den ju inte ens ha behövt vara en science fiction-novell.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF
 
Inlägg: 4395
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 02:50
Ort: Athen/Stockholm

Inläggav john-henri » mån 10 dec 2007, 16:54

Behövt och behövt. Hade 1984 behövt vara sf? Eller Earth Abides? Eller A Case of Conscience? Eller Världarnas krig?

Obs att det finns nivåer i sånt här. På en grundläggande tematisk nivå tror jag att ett visst tema kan formuleras i nästan vilka litterära termer som helst, och gör det; därmed menar jag ju inte att det inte är meningsfullt att uttrycka det i skilda former. Tvärtom, faktiskt; de centrala teman som är basen för västerländsk litteratur är det ju just därför att vi inte kommer ifrån dem så länge vi är människor.

Och en av poängerna med sf, tycker jag, är väl just möjligheten att belysa och försöka förstå vår mänsklighet (och alla de där eviga frågorna som är förknippade med den), liksom hoten mot den, också under andra villkor än de vi just för tillfället råkar leva under.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 13:42
Ort: Viken

Inläggav Sheriffen » mån 10 dec 2007, 17:43

john-henri skrev:Och en av poängerna med sf, tycker jag, är väl just möjligheten att belysa och försöka förstå vår mänsklighet (och alla de där eviga frågorna som är förknippade med den), liksom hoten mot den, också under andra villkor än de vi just för tillfället råkar leva under.


Precis. Och det är vad jag tycker att Jack Williamson gör om man läser hans novell som en extrapolation in i framtiden, som en studie av vad som kan hända om vi tillverkar ett maskinsamhälle avsett att låta oss göra allt mindre och skydda oss från allt fler faror etc. Det vill säga, han skriver då relevant science fiction och en sådan berättelse måste närmast definitionsmässigt bli science fiction.

Fast jag kan inte se att detsamma gäller den läsart du beskriver, som i stället rör ett tema som kan gestaltas genom att beskriva exempelvis de människor i ett historiskt socialistiskt samhälle som inte råkade ut för statens våld men däremot dess omsorg för att "skydda dem mot dem själva". Eller för all del en roman som "One Flew Over the Cuckoo's Nest", som på ett plan likaledes handlar om den diktatoriska omsorgen om av övermakten allt mer passiviserade individer.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF
 
Inlägg: 4395
Blev medlem: tor 09 nov 2006, 02:50
Ort: Athen/Stockholm

Inläggav john-henri » tis 11 dec 2007, 00:12

Men man kan i texter skilja mellan intrig, motiv och tema, eftersom de tre begreppen rör skilda abstraktionsplan.

Allting som över huvud taget kallas sf har alldeles självklart en intrig som måste beskrivas i sf-termer. "I en framtid när världen är delad i tre stormakter behärskas en av dem av diktatorn Storebror, som genom konstant övervakning och terror tvingar befolkningen att underkasta sig alla dekret." "I en framtid omhändertas alla människor av robotar som ser till att de vare sig genom egna handlingar eller yttre inverkan kan komma till någon skada, vilket leder till total individuell stagnation." "En tonårig pojke vinner en rymddräkt i en slagordstävling och har den lyckligtvis på sig när han kidnappas av utomjordiska varelser, först till deras invasionsbas på Pluto, lyckas fly och inför en intergalaktisk domstol i Magellanska molnet måste försvara mänsklighetens existens." "Ranchägaren Aton 123 på Mars upplever att hans flurger stjäls av beväpnade banditer som också kidnappar hans vackra dotter Dolores 456. Han tar upp jakten på sin trogna flirk, segrar i en strålpistolduell med banditledaren och räddar Dolores 456."

Den autentiska sf-berättelsen visar sig vara sf även på motivnivån. "Också i en annorlunda och drastiskt geopolitiskt förändrad verklighet måste vi vara vaksamma mot risken för totalitarism." "Västånd och hög teknologi innebär inga garantier mot att tekniken missbrukas för att kväva individen." "Människan är inte ensam i universum och kan tvingas att visa sig värdig att leva bland andra intelligenta släkten." Den "falska" sf-berättelsen avslöjas ofta här. "En karl har rätt att försvara sin egendom och familj mot övergrepp."

Men temat i nästan alla berättelser är skilt från det enskilda verkets specifika händelser, miljöer, tidsperiod och gestalter. "Individens rätt att besluta över sitt liv måste värnas." "Det är fel att ens av omsorg för deras eget fysiska välbefinnande begränsa människors frihet." "Ansvar och omständigheter tvingar en ung människa att växa." Men, när abstraktionsnivån i en berättelse är alltför påklistrad, "Människor har rätt att försvara sig mot övergrepp."

Att det funkar så här säger inget negativt om någon berättelseform eller genre eller litteraturart. Det är nog bara, vilket man nu föredrar, en effekt av att all litteratur faktiskt ytterst handlar om människans villkor, eller en effekt av att litteraturvetare vill abstrahera ner berättelser till få och enkla grundberättelser.

Jag håller förvisso med dig. 1984 handlar om samma sak som "With Folded Hands" som handlar om samma sak som Gökboet som handlar om samma sak som Spartacus som handlar om samma sak som En dag i Ivan Denisovitjs liv som handlar om samma sak som en hel massa andra verk. Det gör inget av dem sämre än det är. Genom att uttrycka ett allmänmänskligt tema genom skilda motiv och i dramatiskt olika intriger talar de på olika sätt till olika läsare, betonar olika delar av sitt tema och påverkar på olika sätt olika läsare.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 13:42
Ort: Viken


Återgå till Film, tv och radio

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare

cron