Jerome Bixby’s The Man from Earth (2007)

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Jerome Bixby’s The Man from Earth (2007)

Inläggav OsloPC » fre 28 dec 2007, 01:00

En veldig trivelig independent-produksjon, lavmælt (i realiteten filmet teater).

Så dette hos en venn i kveld, uten å ha hørt om prosjektet før, og jeg ble meget gledelig overrasket!

Per
OsloPC
Letterhack

Inläggav Beorn » fre 14 mar 2008, 20:25

Jag håller med dig Per! Det här är sci-fi som den inte gjorts på många år, en mycket trevlig bekantskap.
Beorn
WAHF

Inläggav LonesomeJim » lör 14 mar 2009, 14:29

Instämmer helt.
Den var mycket intressant trots total avsaknad av effekter. Mycket skarpt manus.

Den påminner om "bug" som produktion måste tilläggas.
There will be blog!
min blogg om skräpkultur
http://ninjansblog.blogspot.com/
LonesomeJim

Inläggav john-henri » sön 15 mar 2009, 01:47

Ja, faktiskt en intelligent, tänkvärd och autentisk sf-film. Häpnadsväckande att skåda. Recension kommer i Nova science fiction endera numret; äntligen ska vi börja skriva lite om film, men i första hand utifrån dvd-utgåvor vilket gör recenserandet klart mer tidlöst än om man i en kroniskt försenad kvartalstidskrift skulle få för sig att recensera biografrepertoaren.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jophan » sön 15 mar 2009, 11:19

john-henri skrev:i första hand utifrån dvd-utgåvor vilket gör recenserandet klart mer tidlöst

Jag tror att vi som ser filmerna när de kommer på dvd och inte när de går upp på bio dessutom är ganska många.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » sön 15 mar 2009, 17:25

Min gissning också. Liksom att vi blir fler. Råkar man bo i trakten kring Höganäs finns egentligen inget annat alternativ om man inte vill köra miltals för att gå på en popcornstinkande biograf, oftast med miniduk om man inte råkar vara där för att se Mama Mia eller Arn. Men till det kommer att allt fler utländska filmer över huvud taget inte går upp på svenska biografier, att återutgivningen av äldre filmer och TV-serier på dvd nu nått den punkt där det allra mesta någorlunda sevärda (för att inte tala om otroligt mycket som aldrig varit sevärt) är lätt åtkomligt… samt förstås att det är kul att skriva om film, åtminstone enligt min uppfattning. Och Sheriffens, vågar jag i det här fallet påstå utan att ens ha frågat om han går med på att jag uttalar mig å hans vägnar. Ett särskilt tack ska dessutom i sammanhanget riktas till Wolf von Witting, som på en kongress i fjol faktiskt inspirerade mig till denna dramatiska nydaning genom att rekommendera ett par sf-filmer jag aldrig ens hört talas om, men som visat sig tillhöra de klart sevärda.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav jPeMelin » sön 15 mar 2009, 21:50

john-henri skrev:Ett särskilt tack ska dessutom i sammanhanget riktas till Wolf von Witting, som på en kongress i fjol faktiskt inspirerade mig till denna dramatiska nydaning genom att rekommendera ett par sf-filmer jag aldrig ens hört talas om, men som visat sig tillhöra de klart sevärda.

John-Henri

Får man fråga vilka filmer han rekommenderat, eller är det hemligheter tillsdu publicerar några recensioner i Nova?
....................................................................
hemsida: http://web.comhem.se/~u31634993/
musiksida: http://www.last.fm/user/jPeMelin/
Alcocon3 - 24-26 april 2009: http://clubcosmos.net/alcocon3
jPeMelin
Fan

Inläggav john-henri » mån 16 mar 2009, 19:53

Nejdå, oss vänner emellan. Wolf hade dels sett den just här diskuterade The Man from Earth, dels Hilary Broughers väl förvisso inte lika imponerande men i jämförelse med alltför många "sci-fi"-filmer klart sevärda The Sticky Fingers of Time.

John-Henri
john-henri
BNF

Återgå till Film, tv och radio