Hur lång är en långfilm idag?

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Hur lång är en långfilm idag?

Inläggav Svensson » sön 03 feb 2008, 15:04

Förr i tiden var långfilmer 90 minuter. Sedan, på 90-talet tror jag, blev längder på två timmar och mer vanligt.

Men hur är det idag? Har längden gått ner sedan dess?

Själv går jag så sällan på bio, det är därför jag frågar.
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » sön 03 feb 2008, 18:19

Cirka två timmar är fortfarande standard.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav john-henri » sön 03 feb 2008, 23:13

Men filmers längd har alltid varierat dramatiskt. Det gjordes fem, sex timmar långa filmer, och för den delen ännu längre, på 1910- och 1920-talen, och det görs filmer på knappt 80 minuter nu.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Svensson » ons 06 feb 2008, 12:04

Magne takk. Det var främst standarden jag var ute efter. Så det verkar som om elefantiasis-tendensen inte bara rör dagens böcker, nej filmen tycks också drabbad. Långt ska det vara...

Jag hade hört att 90-minutersfilmer åter hade blivit vanligare, men tydligen inte. Nåväl, något större problem är inte detta.

(Såg nånstans ett "klistermärke" man kunde sätta på sin hemsida typ "lobba för kortare böcker", engelsk slogan, var det inte på nån av dina sidor jophan...? I själ och hjärta stödjer jag sånt, men som antytts en lönlös grej att syssla med, en ropandes röst i öknen...)
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » ons 06 feb 2008, 12:20

Bild
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Sheriffen » ons 06 feb 2008, 13:04

I det här sammanhanget kan det kanske vara en poäng att påpeka att historiens största filmgeni, Orson Welles, vägrade se filmer som var mer än en och en halv timme långa. Han sa så här:

"If you can't tell your story in ninety minutes, you can't tell your story. And I won't bother."

Möjligen känns det här lite udda med tanke på bland annat "Citizen Kane", Welles egen debutfilm och utan tvivel hans mest kända, men möjligen blir det begripligare i sken av att det så småningom kröp fram att Welles' motvilja mot filmer som var längre än en och en halv timme berodde på att han fick så ont i sin dåliga rygg av att sitta i en biograffåtölj längre än så.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » ons 06 feb 2008, 13:21

Jag gillar citatet, oh I do... Precis vad jag hävdar.

Liksom med böcker: den optimala längden är 140 sidor... Visst gouterar jag även längre böcker, men "idealbok typ 1A", "boken Boken" i min värld är ca 140-150 sidor lång. Ner till 120 kan jag sträcka mig, under det börjar det bli lite för tunt.

Sedan kan man ju mackla med typsnitt för att dra ut manus, och det är helt rätt: hellre lite stor stil för att komma över, säg, 130 sidor, än normalliten stil och 80 sidor.
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » ons 06 feb 2008, 14:47

Jag håller med om ideallängd på både filmer och böcker. För det mesta.

Det finns förstås berättelser som kräver fler minuter eller fler sidor, men de är min själ inte tillnärmelsevis så många som förlänas minuterna och sidorna.

Ärligt talat, när såg någon senast en film (jo, de finns, men är få) från något nyligen avverkat decennium eller det innevarande som inte innehöll ett gäng överflödiga drösselscener, för att sedan dessutom bestås tortyrbehandlingen "director's cut" med *ytterligare* en timme onödiga drösselscener???!!! Obegripligt nog till allas förtjusning, dessutom.

Och vad gäller böcker, tänk att kunna berätta som en Virginia Woolf i slimma volymen "Mrs. Dalloway" eller som en Joseph Conrad i "Heart of Darkness". Koncentrerat och framförallt *intensivt* och därmed oförglömligt, till skillnad från i flertalet verk som pompöst brer ut sig över åttahundra sidor där sexhundrafemtio är alldeles förglömliga.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Ja, visst finns det undantag i båda kategorierna, men ni behöver inte ens nämna dem. Några av dem är mina favoriter inom respektive konstart. Jag pratar dock generellt här. D.S.
Sheriffen
BNF

Återgå till Film, tv och radio