Mago

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Mago

Inläggav Sheriffen » sön 06 apr 2008, 01:09

Mago gick bort i fredags. Jag fick veta det av min mor när jag åt middag hos henne i går.

Nu har ytterligare en av de verkligt stora inom svensk film och teater försvunnit och jag kan bara skriva om honom i den här avdelningen av forumet, som heter "Film, tv och radio" - för även om Mago inte sysslade med fantastik i någon större utsträckning, så är detta den enda passande avdelningen.

Mago var en god vän. På nittiotalet inrättade min mor ett slags tradition, som gick ut på att hon bjöd hem Mago, Harriet och mig på te en gång om året. Att sitta där med Mago och Harriet och lyssna till vidunderliga anekdoter ur ett halvsekels film- och teaterhistoria, som de båda varit med om att i allra högsta grad skapa, var en upplevelse som fick det att svindla.

Och Mago var så oerhört färgstark, en sådan explosivt fascinerande personlighet. Det är inga överord att säga att han saknade sin like, för han var inte bara så begåvad inom sitt fack - han var kostymör och konstnär, som jag förutsätter att ni alla vet - utan en sådan utpräglad sällskapsmänniska. Om det var en filmfest eller en premiär eller man firade någons födelsedag, så var Mago där. Alltid på plats, alltid full av energi och flödande konversation.

Ni kan alla fortfarande se hans magnifika kostymer i en lång rad filmer, bland annat många av Ingmars. Ni som får chansen att se en uställning med hans skisser och målningar och illustrationer ska bara rusa dit, genast när ni får höra talas om den.

I synnerhet två omständigheter känns nu extra hjärtskärande.

Den första var att han 2000 erbjöd sig att gratis illustrera Fantasia Bokförlags nya bok, som skulle ha blivit "Te på Biltmore" - en volym där jag tänkt samla alla Zelda Fitzgeralds noveller och flertalet av hennes essayer. Mago var eld och lågor. Redan när den första volymen på Fantasia utkom, F. Scott Fitzgeralds "En skymt av paradiset", skickade Mago mig sin omslagsillustration till en svensk femtiotalsutgåva av "Natten är ljuv". Nu ville han göra inlageillustrationer i Fantasias nya bok, som så beklämmande aldrig kom att bli utgiven.

Den andra omständigheten är att han sommaren 2006, när han fortfarande bodde i sitt hem i Gamla stan, en dag ringde mig. Han var väldigt förgrymmad på en person från hemtjänsten som var där och hjälpte honom och ville be mig att komma dit och kasta ut hemhjälpen och hjälpa honom själv i stället. När jag inte svarade ringde han upprörd min mor och frågade varför jag inte svarade när han ringde (jo, Mago var sådan - en urkraft) och hon talade om att jag var i Grekland. Det här är ett av de få tillfällen när jag verkligen önskar att jag hade varit i Sverige i stället, för självklart hade jag kastat mig i en taxi och åkt hem till Mago.

Den sista tiden av sitt liv tillbringade Mago på ett sjukhem. I förra veckan åkte han in på sjukhus med svår andnöd. Återkommen från sjukhuset i fredags gick han in på sitt rum på sjukhemmet, la sig stilla i sängen och somnade in för att aldrig mer vakna.

Vi som kände Mago är överens om att hans avslut i alla fall var fint. Han fick somna in i stillhet och det är inte för mycket sagt att hans liv redan varit över under en längre tid.

En vital sällskapsmänniska som Mago fann sig rimligen aldrig tillrätta med tillvaron som patient på ett sjukhem. Det var en sorts liv som inte passade honom, på något sätt.

Men tårarna finns där ändå när jag tänker på min fine vän.

Kör hårt, Mago.

Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Film, tv och radio