Radio- och TV-nytt

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Ska vi låta massmedia dumma sig om sf?

Javisst, all publicitet är bra publicitet!
1
20%
Nej, för fhan! Håll alltihop så hemligt som möjligt, så slipper vi att bli avhandlingsobjekt för framtidens sociologier.
4
80%

Antal röster : 5

Radio- och TV-nytt

Inläggav john-henri » tor 17 apr 2008, 22:16

Vi blir uppmärksammade, på skilda sätt.

De senaste veckorna har jag dels intervjuats för ett kommande radioprogram om "sci-fi" som hobby, dels för ett kommande TV-program om Stieg Larsson.

När de här programmen ska sändas vet jag inte, men intresserade kan ju hålla utkik i tablåerna. "Sci-fi"-programmet ingår i en P1-serie kring udda intressen; jag gjorde i alla fall tappra försök att förmedla synsättet att intresse för science fiction som idélitteratur och som konstform inte är liktydigt med att klä ut sig till besättningsmän på Enterprise eller kunna dialogen i Star Wars utantill. Tvärtom, kanske; min grunduppfattning förblir att sf-litteraturen handlar om oförutsägbarhet och förändring, medan TV-serier handlar om identifikation och trygghet.

Programmet om Stieg Larsson är väl mer begripligt i och med att han nu är 2000-talets mest läste svenske författare. Men är någon road av att se mig visa upp exemplar av Sfären och Fijagh! i TV kan det ju möjligen vara av intresse ändå. Nästa steg blir väl att något förlag publicerar Stiegs bästa fanzineskriverier.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Re: Radio- och TV-nytt

Inläggav Sheriffen » tor 17 apr 2008, 23:08

john-henri skrev:Programmet om Stieg Larsson är väl mer begripligt i och med att han nu är 2000-talets mest läste svenske författare.

Det här känns lika hjärtskärande varje gång. Jag önskar nästan att hans böcker aldrig blivit en framgång, eftersom han inte fick uppleva det själv. Det går liksom inte att glädja sig, eftersom Stieg - som ju faktiskt var en gammal kompis, om än vi inte hade någon större kontakt under de sista tio, femton åren av hans liv (vi sågs några gånger under den tiden, var och fikade och så) - aldrig fick tillfälle att göra det.

Jag glömde förresten att någonsin lämna tillbaka böckerna han lånade ut till mig. Fast han sa aldrig något - egentligen tror jag att han tyckte jag skulle ha dem. Nu är de väl mina hur som helst.

Men är någon road av att se mig visa upp exemplar av Sfären och Fijagh! i TV kan det ju möjligen vara av intresse ändå. Nästa steg blir väl att något förlag publicerar Stiegs bästa fanzineskriverier.

Spela in, någon, för det här är mycket roligare - jag vill gärna se John-Henri visa upp Sfären och Fijagh! i TV. Och är något förlag smart så publicerar de faktiskt en del av hans fanzineskriverier, för många av dem var mycket bra. Om än kanske väl interna, ibland, så då kan ju John-Henri få skriva ett förklarande förord.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tor 17 apr 2008, 23:56

Jo, hjärtskärande är väl ett bra ord. Fast kände jag Stieg rätt – och det inbillar jag mig i alla fall; vi höll kontakten kontinuerligt och de sista mail jag har från honom är daterade veckorna innan han dog; under det året sågs vi två eller tre gånger, senast när han, Eva och Britt var här, åt middag och drack och pratade till halv fyra på natten, tre månader innan Stieg försvann – så skulle han gapskrattat åt alltihop. Fast kanske inte åt den groteska situation som uppstått, när hans far och bror, som Stieg hade så gott som ingen kontakt alls med och såvitt jag vet så gott som ingenting alls gemensamt med heller – har stängt ute Eva fullständigt från att ha ens med hans litterära kvarlåtenskap att göra, frånsett att de lagt beslag på alla inkomsterna av hans böcker, som Stieg hade velat i första hand fick till hans Expo-stiftelse.

Men det hör väl varken hit eller dit. Mats Linder föreslog att vi skulle tillverka ett minnesfanzine över Torkel Franzén och trycka om det bästa av hans fanzineskriverier. Det hoppas jag fortfarande blir gjort. Och gentligen borde ju något liknande göras till Stieg. Seriöst sett räcker förmodligen inte hans "bästa" fanzinetexter till någon bok, men visst finns där pärlor som skulle förtjäna att bevaras. Problemet är väl mest att man förmodligen skulle bli stämd av det så kallade "dödsboet", Stiegs far och bror som vid det här laget förmodligen är på väg att ha tjänat i storleksordningen 100 miljoner på hans romaner, men förefaller omättliga.

TV-folket verkade inte heller särskilt imponerade av dem. Det sista de pratade om innan de gav sig iväg från Viken var att de skulle vilja lägga upp någonting av Stiegs fanzineskriverier på SVTs hemsidor i samband med programmet. "Jag skulle vilja se den där familjen stämma Sveriges Radio för att vi publicerar något Stieg Larsson skrev för 30 år sedan och skänkte bort till dem som delade hans intressen", sade producenten.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 18 apr 2008, 01:55

Ett minnesfanzine över Torkel Franzén tycker jag bör innehålla alla hans fanzinetexter, för de är ändå så pass få att fanzinet inte blir särskilt tjockt. Och allt jag läst av Torkel i fanzines - det vill säga allt han publicerade - är värt att tryckas om. Hans mycket underfundiga humor var även mycket egen, men i hans fall spelar inte ens interna, för dagens fans möjligen okända allusioner någon roll - texterna är njutbara och roliga i alla fall. Han skrev för bra.

Jag tänkte inte på den bisarra situationen med dödsboet i anslutning till fanzinetexterna, men applåderar Sveriges Radio-producenten. En hårding i min smak.

Några av Stiegs fanzinetexter skulle nog vara i behov av förklarande förord även i en fanzineutgåva, för en del av dem var väldigt interna. Som dem i Långfredagsnatt, till exempel (om man nu väljer att trycka om några av dem). Vi ärkegamla stötar till fans begriper dem, men jag tror inte detsamma gäller den väldiga majoriteten fans som tillstött efter säg 70-talet.

Att de här båda fanzinen ska tillverkas ser jag som en självklarhet. Varför är det inte redan gjort?!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tor 24 apr 2008, 18:34

Att de här båda fanzinen ska tillverkas ser jag som en självklarhet. Varför är det inte redan gjort?!

Håhåjaja, behöver du fråga?

Hallå, frivilliga att skriva in text i dator kan bilda kö till höger. De som vill skriva originaltexter med personliga minnen av Torkel och/eller Stieg tar den vänstra kön.

John-Henri
john-henri
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 24 apr 2008, 19:15

Jag springer just fram och tillbaka mellan den högra och den vänstra. Hoppas att jag håller min plats i båda två, men det kanske inte är så många som tränger sig före i just de här köerna - tyvärr?!

Kör hårt,
Sheriffen
(som kan skriva minnen om Stieg men inte om Torkel (som jag inte kände))
Sheriffen
BNF

Inläggav john-henri » tor 24 apr 2008, 21:00

Okej, men mer seriöst.

Om man tänker sig ett minnesfanzine om vardera, skulle de ändå med nödvändighet skilja sig åt en hel del.

1. Torkel. Här finns en mängd – inte väldig, men kanske i storleksordningen 100 A4-sidor – fanzineskriverier som högst definitivt vore värda att samla. Alltså skulle det behövas någon som kunde åta sig att scanna in texten och genomföra åtminstone en första rensning; därefter fick resultatet korrekturläsas. Till det skulle man kunna foga texter av några av dem som kände Torkel väl. De är väl inte alltför många – jag, Mats, Per Insulander, Ulf Westblom, John Ågren, Peder, kanske någon enstaka ytterligare. Illustrationerna kunde med fördel vara Torkels egna (jo, han publicerade sådana också). Men trots allt skulle det förmodligen bli ett ganska rejält fanzine; satt i någorlunda liten stil säkert ändå 60 eller 70 sidor.

2. Stieg. Här föreligger den bisarra situationen att det enligt min uppfattning inte går att trycka om något av det Stieg själv skrev i fanzines. Man får inte glömma att dödsboet, och därmed upphovsrätten till allt han skrev, ritade eller fotograferade, faktiskt ägs av personer vars synbarligen enda intresse av det är att så snabbt som möjligt få ut så mycket pengar som möjligt ur kvarlåtenskapen. Och jag skämtade inte när jag för några inlägg sedan skrev att en kommersiellt utgiven bok med Stiegs fanzinetexter på inget sätt är otänkbar. De tre böcker han skrev har sålt i genomsnitt nära 800.000 ex vardera i Sverige. Om var hundrade köpare skaffade sig också en postum samling "noveller, essäer och kåserier av Stieg Larsson" skulle det fortfarande bli 8.000 exemplar. En del av materialet skulle de förmodligen till och med uppskatta. Stieg skrev flera (inte särskilt bra, men i alla fall) noveller i Sfären. Han skrev en lång essä om kriminallitteratur i Fijagh! Han berättade historien om varför han började stava Stig med "E". Han skrev ett par verkligt roliga kåserande texter om livet på Stockholms kaféer. Men jag tror alltså inte att det här går att trycka om. Till skillnad från Sveriges Radio har väl ingen av oss råd att bli stämd av ett dödsbo som trots allt har tillgångar på vid det här laget bisarrt nog tiotals miljoner. Så här fick man antagligen nöja sig med att trycka texter om Stieg, av fans som kände honom. Det gjorde jag och Sheriffen, men förvisso också bäst av alla Eva Gabrielsson, Britt Gabrielsson, Rune Forsgren; dessutom Per Insulander och de flesta av dem som var aktiva i fandom, framför allt Stockholmsfandom, åren 1977-1980. Och sen är det ju tänkbart att man kan fuska lite… till exempel genom att skriva mer utförligt om Stiegs fanzines och som "illustrationer" ha scannade helsidor ur dem, med hans egna teckningar, foton och texter. Men man bör vara försiktig.

Hursomhelst, som jag bedömer läget: skulle det här göras väl, och annars vore det väl ingen idé att göra det alls, talar vi om ett cirka 70-sidigt fanzine till Torkel och ett kanske 30-sidigt till Stieg. Och när man talar om 100 sidor fanzines talar man om några veckors tid. Jag har den inte. Men liksom i fallet med ett 50-årsnummer av Forum skulle jag gärna donera en eller ett par dagar till projektet och ge det bistånd jag klarar av, inklusive skrivande.

John-Henri
john-henri
BNF

Återgå till Film, tv och radio