Science fiction på tv

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Re: Science fiction på tv

Inläggav Rymd-Olov » tor 14 okt 2010, 20:41

Äsch, jag missade den. Det var synd, för den verkade intressant. Bra sf-filmer är man ju inte bortskämd med.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » tor 21 okt 2010, 07:50

I dagens Gomorron Sverige (101021) i SVT 1 pratar Göran Everdahl om klassiska science fiction-filmer, som Alien och Back to the Future. I skrivande stund (08.50) har inslaget inte sänts ännu, så ni som ser det här kan ju knäppa på TV:n. Annars går det förstås att efterhandstitta på nätet:

http://svtplay.se/

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » mån 08 nov 2010, 19:19

I dag - 101108 - skriver Carolina Gomez Lagerlöf så här på Fanaclistan:

"Hej!
Morgontidiga personer kan titta på SVT Morgon i morgon kl. 07.52 (tror jag eller så var det 07.57). Då sänder de ett inslag från mitt vardagsrum. Vi ska prata böcker, SFSF och science fiction i ca 5 min och så får Sverige beundra min fina bokhylla.De gör ett SF inslag med anledning av att Aniara nu går på Stadsteatern.
Carolina"

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tis 09 nov 2010, 06:29

Sheriffen skrev:I dag - 101108 - skriver Carolina Gomez Lagerlöf så här på Fanaclistan:

"Hej!
Morgontidiga personer kan titta på SVT Morgon i morgon kl. 07.52 (tror jag eller så var det 07.57). Då sänder de ett inslag från mitt vardagsrum. Vi ska prata böcker, SFSF och science fiction i ca 5 min och så får Sverige beundra min fina bokhylla.De gör ett SF inslag med anledning av att Aniara nu går på Stadsteatern.
Carolina"

Ähem.

Det där stämde inte riktigt.

Det är i TV4:s Nyhetsmorgon, inte i SVT, man pratar science fiction i dag och programmet ser ut så här:

07.52 - Reportage hemma hos Carolina Gomez Lagerlöf. Är science fiction på väg in i finrummet?
09.19 - Gruppdiskussion: John-Henri Holmberg, Maths Claesson, Anna Davour. Sf-litteratur och subkultur.
09.44 - Fenomenet Stieg Larsson. Programledarna pratar med John-Henri Holmberg.

Och den som fortfarande ligger och snusar tidigt på morgonen kan förstås efterhandstitta här:

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyhetsmorgon

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » tis 09 nov 2010, 08:57

Carolina skrev så här för tjugo minuter sedan på Facebook:

"fick besök av TV4 i morse och visst filmades bokhyllan och jag rekommenderade böcker. Däremot fick de ingen kontakt med någon satellit, så de bandade det istället. Om och när det inslaget ska sändas, får vi se."
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » tis 09 nov 2010, 16:23

/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » fre 31 dec 2010, 15:22

Ah, i Sverige kan ni få en trevlig tidig nyårsafton 2010/11, för 16:25 visar SVT2 Charlie Chaplins sista stumfilm, gjord 1936 (alltså långt efter det att ljudfilmen blivit totalt dominerande): Moderna tider. Med tanke på hur filmen rent produktionsmässigt syftade bakåt är det rätt förbluffande att den tematiskt är en science fiction-film. Dess tema är direkt ursprungligt inom science fiction-genren: människans kamp mot maskinen.

Liksom många andra filmer som tematiskt men inte i marknadsföringen är science fiction - Desk Set av Walter Lang, Min onkel av Jacques Tati, The Man in the White Suit av Alexander Mackendrick, Duel av Steven Spielberg, för att nämna några - står Moderna tider som filmkonst betraktad skyhögt över 99% av alla uttalade science fiction-filmer.

Får jag någonsin göra min gala med science fiction-filmer som inte är science fiction-filmer på en kongress är Moderna tider självskriven. Fast till dess kan ni se den nu i eftermiddag.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 24 mar 2011, 11:38

Jean M. Auel deltar i programmet Babel 20.00 på SVT2 i kväll (110324).

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » tor 30 jun 2011, 18:22

I morgon - fredag 1 juli - blir det sfrossa i TV-kanalerna.

23.10 visar SVT1 klassikern Skräcken i svarta lagunen från 1954. Måhända inte stor filmkonst, men charmig.

Fast TV4 ger oss strängt taget för mycket av det goda.

00.40 visar man Blade Runner: The final cut, det vill säga den version av den här våldsamt överskattade filmen som är ungefär 45 minuter längre än den version som släpptes på biograferna.

Som om det inte vore nog följs filmen 03.00 av Dangerous days: Making of Blade Runner där vi utlovas *ännu* fler bortklippta scener (!) men för all del också intervjuer med skådespelare och andra ur filmteamet.

Fram med tekannan, jordnötterna och geléhallonen och bänka er i TV-soffan för en helkväll, sf-fans!

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 29 jul 2011, 19:04

I skrivande stund (110729) är det bara en timme kvar innan filmen börjar, men TV4 visar i kväll den på många sätt lyckade science fiction-filmen The Truman Show av Peter Weir.

För den läsande sf-fanen märks drag av både Pohl/Kornbluth och Philip K. Dick, men huruvida dessa är medvetna eller inte låter jag vara osagt.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » ons 28 dec 2011, 09:08

På TV 2012:

"Äkta människor", SVT 1.

I ett dystopiskt Sverige har robotar tagit plats i människornas hem och ersatt älskare, betjänter och vänner. I thrillerserien "Äkta människor" gör Andreas Wilson ("Ondskan") och Lisette Pagler ("Jakten på Julia") sina första stora tv-roller. Andra namn i rollbesättningen är Eva Röse, Leif Andrée och Marie Robertsson. Premiär: 22 januari.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » lör 21 jan 2012, 19:36

K-Special om William S. Burroughs:

http://svtplay.se/t/102869/k_special

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Martin Andersson » mån 23 jan 2012, 23:26

Sheriffen skrev:00.40 visar man Blade Runner: The final cut, det vill säga den version av den här våldsamt överskattade filmen som är ungefär 45 minuter längre än den version som släpptes på biograferna.

Ummm... Den internationella versionen av Blade Runner (1982) och Blade Runner: Final Cut är lika långa.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 25 jan 2012, 00:33

Martin Andersson skrev:
Sheriffen skrev:00.40 visar man Blade Runner: The final cut, det vill säga den version av den här våldsamt överskattade filmen som är ungefär 45 minuter längre än den version som släpptes på biograferna.

Ummm... Den internationella versionen av Blade Runner (1982) och Blade Runner: Final Cut är lika långa.

Ja jävlar, det är de. Men det där var nog något jag läste i tidningen, sirru. Själv brydde jag mig förstås inte om att titta, ens, för jag tillhör inte dem som gillar Blade Runner. Det finns en asbra scen i början, där man i framtidslandskapet ser en japansk kvinna på en sådan där Times Square-neonskylt.

Därifrån går det sedan stadigt utför tills botten är nådd i och med sista scenen.

Därefter blir det bättre igen, för eftertexterna är faktiskt ganska bra.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Sheriffen » fre 03 feb 2012, 17:17

Lise Andreasen skriver på Facebook:

"Niels Dalgaard, TV2, Weekend Weekend, sådan tidligt i programmet, altså 9.15, 9.30-agtigt. Yeah!"

Detta i Danmark, förstås. Men ni som bor i Skåne kan ju rimligen titta och andra kanske kan titta via nätet.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

FöregåendeNästa

Återgå till Film, tv och radio