Narnia

Om sf och fantasy i ljud och rörliga bilder

Narnia

Inläggav centerwall » ons 02 jul 2008, 09:24

Idag har ju nästa Narniafilm premiär. Jag gillade den första filmen, tycker att den fångade andan i Lewis bok.

Ändå har jag inte svårt för att hålla med Lotta Olsson i vad hon skriver i DN: "Nästan allt som är fantastiskt i böckerna försvinner när man gör film." (www.dn.se/narnia)

Nåja, filmatiseringar kan man prata länge om. Ikväll vet jag vad jag tycker om Caspian, prins av Narnia.
centerwall
Letterhack

Inläggav Sheriffen » ons 02 jul 2008, 09:32

Och jag vet vad jag tycker redan nu och kommer inte att se filmen. Det här är en av årets tivoliparader av specialeffekter, och eftersom det blivit på modet att ge tivoliparaderna ett löjets skimmer av respektabilitet väljer man numera att ge dem titlar som starkt påminner om mer eller mindre klassiska, litterära verk. Lord of the Rings, War of the Worlds, Narnia... listan kommer att bli längre.

Vilket inte hindrar att det är samma film allihop.

Kör hårt,
Sheriffen

P.S. Och det här är den andra? Finns det redan en Narniafilm? Eller hette den Lord of the Rings? D.S.
Sheriffen
BNF

Inläggav jophan » ons 02 jul 2008, 09:42

Mårten Markne i dagens Upsala Nya var nästan upprörd och gav den andra filmen betyget 1. Han menade att av Lewis bok som är lite förnumstigt farbroderligt skriven, med gammaldags engelska värderingar och fantasi, har det blivit en orgie i rent, utdraget, enformigt, explicit underhållningsvåld och specialeffekter som antingen är genomusla eller annars rena kopior på Lord of the Rings. Det lät på recensionen som om han lämnade salongen fly förbannad. Allt som andas fantasi i böckerna är ersatt av stridscener mot svartmuskiga fiender. Mycket köttande och blod.

Kan inte påstå att jag känner mig det minsta nyfiken på filmen.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav centerwall » ons 02 jul 2008, 10:14

jophan skrev:Mårten Markne i dagens Upsala Nya var nästan upprörd och gav den andra filmen betyget 1.
/.../
Kan inte påstå att jag känner mig det minsta nyfiken på filmen.

Jag å min sida är efter att ha läst detta glad att jag inte lagt ut några pengar på min biljett.

Jag återkommer med mina synpunkter!
centerwall
Letterhack

Inläggav jophan » ons 02 jul 2008, 10:25

centerwall skrev:Jag återkommer med mina synpunkter!

Jag utgår från att Markne i sin ilska överdrev en smula, så din kanske mer nyanserade åsikt ska bli intressant att få ta del av!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav jophan » ons 02 jul 2008, 12:13

Helena Lindblad i DN är snällare:

Vi vuxna kan tröttas av de numera väl uttjatade stridsscenerna där enorma data-animerade härar marscherar över slätter, floder flammar upp i hotfullt skum och vildsinta träd går till attack. Lite Harry Potter-feeling här och lite "Sagan om ringen"-lånegods där. Det blir alltmer tydligt hur fantasygenrens begränsningar ser ut, i synnerhet som de litterära förlagorna ligger så nära varandra när det gäller rekvisita och sagoväsen.

Men barnpubliken kommer knappast att klaga.

Och ger den en hel 3:a!
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav centerwall » tor 03 jul 2008, 08:31

Jag är inte besviken, och definitivt inte upprörd. Men jag är å andra sidan inte särskilt nöjd heller. Caspian, Prins av Narnia är en ganska bagatellartad fantasyfilm som vare sig engagerar eller tråkar ut.

Visuellt är filmen i mångt och mycket tillfredställande. Miljöerna är underbara och det är ganska kul att se den brokiga fauna av sagovarelser som befolkar Narnia. Specialeffekterna är bra, och jag tycker inte att de stör. De flesta effekterna finns med för att de faktiskt har en viktig roll i handlingen, och man tänker inte på dem som datoranimeringar. Jag menar - vill du ha med en talande och fäktande mus så finns det inte så många andra lösningar… Tyvärr finns det några sekvenser där man som publik känner att nu vill gänget på WETA vill imponera på publiken. Och då bryts ju magin.

Filmen är alldeles för våldsam - det är ju trots allt en saga för barn i grunden - men jag måste å andra sidan erkänna att jag tycker att flera av stridsscenerna var väldigt bra. De var snygga, de var medryckande. De var inte på det minsta sätt fåniga och löjliga (som slaget på Pelennors slätt i filmatiseringen av Sagan om Konungens återkomst). Och Narnias armé är cool.

Men samtidigt är det mesta innan striderna bara transportsträckor. De lite mer långsamma partierna som ju faktiskt ska berätta historien engagerar liksom inte riktigt. Vi får inte någon tid att tycka att det är spännande eller medryckande. Vi får ingen vidare fördjupning i karaktärerna. Vi får egentligen bara följa olika gäng som ska samla ihop sig för att göra det man tydligen ska göra i en fantasyfilm: slåss! Och det är inte särskilt spännande i längden.

Filmatiseringen av Häxan och Lejonet (den senaste filmatiseringen alltså) lyckades på något sätt fånga magin från CS Lewis böcker. Jag mös när jag såg den och barnet som letade efter garderoben vaknade på nytt. Caspian, prins av Narnia är inte alls lika magisk. Det är en knappt godkänd fantasyfilm som jag hade kunnat vara utan. Men jag tycker inte heller att det var en bortkastad biokväll. Jag kan vare sig rekommendera eller varna för filmen. Och det är egentligen ett ganska dåligt betyg - ett stort ”jaha”.

Fast Eddie Izzards Reepicheep får mig ändå att se fram emot Caspian och Skeppet Gryningen.
centerwall
Letterhack

Inläggav margl » tor 03 jul 2008, 09:32

Jag såg mest filmatiseringen av Häxan och Lejonet för att kunna säga att jag sett den, inte för att jag anser att den lyckats fånga något. Kommer förmodligen se Prins Caspian också eftersom jag tycker att det är en av de intressantare romanerna i sviten och kan med tyngd efteråt anmärka på allt de gjort fel. För mig kommer Narnia alltid vara liktydligt med den brittiska tv-serie, producerad mellan åren 1988-1990, som innefattar Häxan och Lejonet, Prins Caspian, Kung Caspian och skeppet Gryningen och Silvertronen. Jag såg den när jag var i 5-6 års åldern och det starka intrycket har inte velat släppa. Specialeffekterna är förvisso till ganska stor del ett skämt jämfört med vad som kan åstadkommas idag, men serien känns charmig och gedigen för mig (och häxan ser ut som hon ska se ut).
Martin Glännhag

"Hell is the only place where hypocrisy has no market-value. There must be a premium on it in Heaven" Clark Ashton Smith
margl
Trufan

Inläggav Martin Andersson » sön 13 jul 2008, 03:32

Den tecknade "Häxan och lejonet" som brukade gå på TV när jag var runt 4-5 skrämde skiten ur mig. De senare TV-serierna var mest småmysiga, men då var jag å andra sidan äldre.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

Återgå till Film, tv och radio