Giacomo Leopardi: Dialogue Between Fashion and Death

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Inläggav Sheriffen » tor 02 jul 2020, 15:02

GÅRDAGENS SCIENCE FICTION I DAG IGEN

Förenklat uttryckt finns det två huvudsakliga skolor och jag tillhör den skola som anser att historiens första science fiction-roman var Mary Shelleys Frankenstein och att science fiction som litteraturform inte blev möjlig förrän i och med 1700-talets upplysning (i framförallt Frankrike, men den spreds över västvärlden).
Skälet är enkelt.

Science fiction som litteraturform förutsätter vårt universum, vår verklighet, så som den faktiskt ser ut, med de av naturvetenskapen formulerade naturlagarna. Tvärtemot vad belackarna säger är science fiction en realistisk litteraturform, som spekulerar i idéer och synsätt och vetenskapliga och tekniska framsteg och extrapolerar in i en framtid där idéerna och synsätten blivit implementerade och/eller de vetenskapliga och tekniska framstegen ägt rum.

Så var det inte alltid i den allra tidigaste science fiction-litteraturen, den som skrevs något drygt hundratal år innan genren ens sågs som en sådan och fick ett eget namn (det vill säga just under den tid då den unga Mary Shelley skrev sin roman).
Jag hade faktiskt aldrig hört talas om Giacomo Leopardi (1798 - 1837). Det var titeln på den tunna volymen (blott 90 sidor) som fascinerade mig.

Det var därför med förvåning jag konstaterade att Giacomo Leopardi är en av historiens första science fiction-författare, men ur ett alldeles särskilt perspektiv.

Giacomo Leopardi var alldeles uppenbart en man av upplysningstiden och lika uppenbart starkt influerad av Arouet de Voltaire. Och på samma sätt som Arouet de Voltaires novell Mikromegas är science fiction (den handlar som förhoppningsvis bekant om en utomjording som besöker jorden) trots att dess skeenden inte fullt ut stämmer överens med naturvetenskapen ens på Voltaires tid, är Giacomo Leopardis dialoger och noveller det också, om man ser till temata om än inte inramning. De saknar den naturvetenskapliga inramning jag nämner ovan, men Giacomo Leopardi - som även var filosof - diskuterar genom extrapolation och idéspekulation spörsmål som är typiska för science fiction. Så till exempel låter han i Dialogue Between the Earth and the Moon de båda bland annat prata om invånarna på månen, och det märks tydligt hur irriterad Leopardi är på sin samtids uppfattning att om månen var bebodd, så var det av människor. Leopardi framhåller med viss emfas och uppenbar frustration över sin samtids föreställningar att utomjordingar inte kan vara vare sig människor eller djur av jordisk typ, utan måste vara ett annat slags varelser.

I sin berättelse om en tävling som utlyses år 833275 i staden Hypernephelus, The Wager of Prometheus, rör tävlingen den bästa uppfinning som någon invånare i staden någonsin gjort, och när Prometheus inte vinner blir han väldigt sur, eftersom det ju var han som (enligt grekisk mytologi) uppfann människan. Novellen övergår sedan i en svidande uppgörelse med mänskligheten och vår civilisation, i ironisk och för upplysningen ovanligt pessimistisk anda.

Flertalet av dialogerna och novellerna i volymen Dialogue Between Fashion and Death är vad som med dagens språkbruk kallas fantastik, även om jag hellre skulle kalla dem science fantasy eller kanske fantasyfabler med science fiction-inslag. Oavsett terminologin är den här volymen dock av uppenbart intresse för både sf- och fantasyfans, och för den delen även skräckfans, vilket titeln Dialogue Between Frederick Ryusch and His Mummies kanske antyder (en berättelse som är en burlesk uppgörelse med vidskepliga föreställningar om döden).

Och jag kan förstås inte förbigå att nämna novellen The Copernicus, där solen kallar till sig den numera världsberömde astronomen för att han ska göra universum ... just det, heliocentriskt!

Bland de fåtaliga texter som inte är fantastik, återfinns en lyriskt vacker essay, In Praise of Birds, som med högst oväntad infallsvinkel lovsjunger fåglar.

Den här lilla volymen är i sig, på egna villkor, en samling ofta insiktsfulla texter med filosofiskt anslag som betraktar och spekulerar kring och kritiserar företeelser i tillvaron, i verkligheten, och som ur tematisk synvinkel ibland gör det, om än utan den strikt naturvetenskapliga inramningen, med den litterära metod som upplysningstiden gjorde möjlig - science fiction.

Lysande översättning från italienskan: Giovanni Cecchetti
Penguin Books - Great Ideas, 2010
Sheriffen
BNF

Återgå till Författare och böcker