Science Fitzgerald på bio och i bokform

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Science Fitzgerald på bio och i bokform

Inläggav Sheriffen » mån 26 jan 2009, 00:03

En av årets Oscarsnominerade filmer är "The Curious Case of Benjamin Button", byggd på en av F. Scott Fitzgeralds fåtaliga men dock science fiction-noveller (med samma titel). Om detta skriver man minsann i Svenska Dagbladet:

http://www.svd.se/kulturnoje/understrec ... 369671.svd

De gamla vanliga missuppfattningarna finns där. Jazzeran pågick inte, som påstås, under tjugo- och trettiotalen, utan tog tvärt slut i och med börskraschen 1929. Läs vidare F. Scott Fitzgeralds egen essay "Echoes of the Jazz Age", på svenska som "Ekon av jazzeran". Vidare är karaktäristiken av Fitzgeralds tematik oförlåtligt ensidig och typisk för någon som läst bara de allra mest kända verken - det är inte svårt att få intrycket att den enda av Fitztgeralds romaner som artikelförfattaren Alan Asaid läst är "The Great Gatsby", Fitzgeralds utan tvivel mest kända men enligt mitt förmenande inte främsta verk. "Tender is the Night" är i mitt tycke ett fullödigare verk, men man vågar misstänka att Asaid liksom så många andra läst varken den eller de båda andra fullbordade romanerna, "This Side of Paradise" och "The Beautiful and Damned" (eller för den delen den ofullbordade "The Last Tycoon"). Därmed inte sagt att Asaids karaktäristik av tematiken inte i och för sig i stora drag stämmer in på romanerna, men inte på hela författarskapet - den stämmer avgjort inte på väldigt många av novellerna, som var högst betydande i Fitzgeralds författarskap.

Det stämmer däremot, som Asaid säger, att det råder stor brist på kvalificerade översättningar till svenska av F. Scott och framför allt Zelda Fitzgeralds verk. Fast i själva verket är det brist på översättningar över huvud taget som råder, inte bara på kvalificerade. Skandlöst nog är bara de båda romanerna "The Great Gatsby" och "Tender is the Night" översatta, båda lika katastrofalt. Och så gott som inga av novellerna.

Själv gjorde jag mitt bästa för att råda bot på det här genom att översätta och utge två egenhändigt sammanställda novellsamlingar, "En skymt av paradiset" och "Den charmiska flappern", av F. Scott Fitzgerald (plus specialutgåvan "Den sista skönheten", som innehåller två av novellerna ur den senare samlingen plus ett annat förord) och Zelda Fitzgeralds roman "Charleston" (originaltitel: "Save Me the Waltz"). För det kulturstipendierades jag av kulturrådet för betydande insats för till svenska översatt, klassisk litteratur. Stor summa pengar, plus att de köpte en massa böcker som de gratis distribuerade till bibliotek och boklådor.

När Alan Asaid säger att det i princip saknas kvalificerade översättningar skiljer sig hans bedömning rätt dramatiskt från många andras och man vågar därför, i sken av att han nu själv håller på att översätta "Tales of the Jazz Age", misstänka att han slår lite på egen trumma. Låt se om han liksom jag blir kulturstipendierad för kvaliteten på sitt arbete och till yttermera visso får sin översättning hyllad på snart sagt landets alla kultursidor (min klippärm är mycket tjock).

Ska bli spännande.

Jo, jag vet, det här är säkert skrytsamt och allt det där, men jag kan bli lite sur när någon som uppenbarligen gillar Fitzgerald och tvärtom borde glädjas åt visserligen liten men i alla fall förekommande utgivning i stället väljer att vara njugg och genomskinligt slå på trumman för egen, kommande översättning.

Själv önskar jag honom faktiskt uppriktigt lycka till med "Tales of the Jazz Age", för det är mycket hög tid att den samlingen utkommer på svenska!

Och resten av romanerna och de övriga novellerna också. Fitzgerald skrev ungefär 165 noveller - av dem utgav jag 10 och såvitt jag vet är de övriga 155 fortfarande oöversatta, med undantag av en olycklig översättning av en novell i DAST Magazine, där flera av meningarna kom att kvarstå på engelska.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Återgå till Författare och böcker