"Antropolis", ny svensk sf-roman

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

"Antropolis", ny svensk sf-roman

Inläggav Svensson » ons 28 jan 2009, 10:25

Antropolis, städernas stad,
staden som är alla städer;
överallt och ingenstans,
alla städer och ingen -
Antropolis.

Detta är temat för "Antropolis", min i dagarna nya, egenutgivna roman. Den handlar om teknik och ande, kärlek och uppror, historia och konst och mycket annat.

Det hela utspelar sig år 2165. En viss Jenro Klao blir fokus idéer och makter som kämpar om herraväldet i staden, och på vägen avhandlas både det ena och det andra i reflekterande stil.

Boken kan ses som ett slags nutida motsvarighet till romaner som "Metropolis" (Harbou), "Vi" (Samjatin), "Tider skola komma" (Wells) och "Heliopolis" (Jünger). Inget dåligt sällskap, och jag är medveten om att det kan låta pretentiöst - men döm själv, beställ den för 140:- på min blogg:

http://lennart-svensson.blogspot.com/se ... Antropolis
Svensson
Trufan

Inläggav Mattie » mån 02 feb 2009, 00:10

Där ser man. Jag läste ju din novellsamling och den var inte helt pjåkig. Kul att du skrivit mer :)
Focköverröjelrå: den översta av rundhultarna på den främsta masten på ett segelfartyg med minst 4 master.
Mattie
WAHF

Inläggav Svensson » mån 02 feb 2009, 13:38

Mattie skrev:Där ser man. Jag läste ju din novellsamling och den var inte helt pjåkig. Kul att du skrivit mer :)

Tack för det Mattie.

Annars vad gäller denna roman kan man ju spekulera över titeln: Antropolis.

Låter det inte bekant på något sätt, emblematiskt och symboliskt? Som om man hört det förut?

Då kan jag bara säga att det är jag som myntat detta begrepp, eller - om man så vill - jag som upptäckt det; jag har sett Antropolis som en vision och kallat ned den till sinnevärlden.

På ett mer basalt plan är titeln så klart influerad av von Harbous "Metropolis" från 1926 och Jüngers "Heliopolis" från 1949: bägge böcker om framtida städer med teman som makt och ande, kärlek och teknik, historia och nutid.

Inte jämför jag mig rakt av med dessa storheter, men någonstans kan nog "Antropolis" hänföras till samma genre som dessa. Kolla själv om jag levererar och beställ boken här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/2009/01/fakta.html

(För mer allmän info om boken se länk ovan.)
Svensson
Trufan

Inläggav J-h:n » mån 02 feb 2009, 14:57

Fast hade inte Antropopolis varit mer korrekt? Nu kan jag inte grekiska, så rätta mig för all del om jag har fel.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Sheriffen » mån 02 feb 2009, 20:25

J-h:n skrev:Fast hade inte Antropopolis varit mer korrekt? Nu kan jag inte grekiska, så rätta mig för all del om jag har fel.

Du har rätt. Människa är ánthropos på grekiska och man bör alltså även skriva med th, eftersom tredje bokstaven är ett thíta (uttalas ungefär som engelskans th) och inte ett taff (uttalas som vårt t).

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » tis 03 feb 2009, 08:38

Intressanta synpunkter. Men kanske kunde "Antropolis" ses som en latinisering (och ellidering) av "Anthropopolis".

Men staden ligger för sin del inte i Grekland, den "är staden som är alla städer - överallt och ingenstans, alla städer och ingen". Så jag kallar den vad jag anser bäst.

(För övrigt heter mitt förlag "Etherion", medan "Eterion" vore korrektare. Det förlorade h:et från "antropos" har stoppats in här...)
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » tis 03 feb 2009, 09:47

Man får i och för sig många träffar på både Antropolis och Antropopolis om man googlar, och många har med litteratur att göra.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Svensson » ons 04 feb 2009, 09:25

"Antropolis" är en central sf-roman skulle jag vilja säga. Den har sin goda del av spekulation och extrapolation.

Den utspelas under ett avgörande år i staden Antropolis' historia, våren 2165 - våren 2165. Och under detta år får vi bland annat möta all den teknik som präglar staden - som bilar som hålls svävande av kristallmagneter, ett så kallat immanensfält skapat av kristall plus magnet. Att kristallteknik är ett spännande område ännu blott i sin linda, torde få gensäga (laser, kvartsur, vissa talar om kristallminnen för datorer), så att spekulera om kristallers använding i framtiden torde vara på sin plats.

Det finns en rad nya material i staden, som smiss, ferrofiber och canormatyg. Stadens chefsingenjör, Gotsis Fripp, bär en sömlös overall i sistnämnda tyg. Som Antropolis' uppfinnarjocke och tekniske trollkarl bygger han svävarbilar av gamla fordon (pga plåtbristen, man lever i efterdyningarna av en världskris) och han hjälper jordbruket med kristallsolfångare och annat. Han presiderar i ett torn av svart smiss, Centralverket kallat, i en enklav vid namn Teknoron som symboliserar maskinteknik och västerländsk vetenskap.

På andra sidan floden huserar new age-folket i enklaven Elysia i sitt Nya tempel. En kamp bryter ut mellan de två och när den är över har en ny syntes uppnåtts. Fripp har då förlorat den hegemoni han tidigare utövade, men han reser sig ur förbittringen och inser att det ännu finns arbete att göra, än finns det kristalltekniska applikationer att göra - i Antropolis as such och i världen som helhet, vår framtida värld.

För att sammanfatta sina känslor citerar han Robert Heinlein:

"Det må vara onda eller goda tider som kommer; jag vill vara med på scenen så länge som möjligt."

Det finns som ni ser en hel del sf-anknutet i boken. Så nog kan man säga att "Antropolis" är en sf-roman värd namnet.

Läs mer här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/se ... Antropolis
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » tor 05 feb 2009, 13:19

jophan skrev:Man får i och för sig många träffar på både Antropolis och Antropopolis om man googlar, och många har med litteratur att göra.

När jag googlar "Antropolis" får jag främst dessa tre träffar:

1. en popgrupp

2. en bokhandel

3. slang för "ansamling av flera myrstackar, där de många topparna kommer att likna en samling skyskrapor som i en storstad" (Urban Dictionary)

Men vad gäller "Antropolis" som roman torde jag vara att anse som dess upphovsman. "Antropolis" i bemärkelsen "ISBN 978-91-633-3887-8" är min ideella egendom.

Egentligen är mitt Antropolis tre saker: en roman, en dikt (se överst i denna tråd, början av en längre dikt) och ett begrepp för "stad i framtiden, Svenssons stad, Jenro Klao" osv, och ett i allt och allt i ett.
Senast redigerad av Svensson ons 11 feb 2009, 15:24, redigerad totalt 1 gång.
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » ons 11 feb 2009, 15:20

Denna bok som jag gett ut har rätt snygg design skulle jag vilja säga. Som art director hade jag en vision om helheten och den har blivit infriad; jag bugar för mina medarbetare kph, J.A. och R.S.!

Den sistnämndes omslag kan nu ses på bloggen; det är stram elegans, klassisk design, antikva och beige skyddsomslag med typografi som är "ett mellanting mellan textning och teckning", för att citera konstnären. Fem timmar tog det honom att teckna allt, från fram- och baksida till ryggtext.

Så visas även det gröna klotbandet samt - surprise! - en skymt av skyddsomslagets insida som har en karta över staden där det hela utspelas, Antropolis. Idén till detta fick jag från originalutgåvan av Jüngers "Heliopolis" från 1949, där en viss Werner Höll hade tecknat den staden.

Se alltsammans här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... r-sak.html
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » lör 07 mar 2009, 08:33

Nu har de första recensionerna börjat komma.

Först har vi bloggaren Perra J. som läst denna min "Antropolis" från början till slut. Han förtrollas av stilen, gillar matskildringarna samt belysningen av konflikten ande vs teknik:

http://perraj.wordpress.com/2009/03/01/

Sedan har vi "Drömmarnas berg" och Olov Livendahl ("Rymd-Olov" här på forumet) som är mer kluven inför boken, men ändå utreder sina känslor i en halv spaltmeter; det säger rätt mycket anser jag :) Här kan ni läsa hans räka:

http://drommarnasberg.wordpress.com/200 ... -svensson/
Svensson
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » lör 07 mar 2009, 17:26

Svensson skrev:Sedan har vi "Drömmarnas berg" och Olov Livendahl ("Rymd-Olov" här på forumet) som är mer kluven inför boken, men ändå utreder sina känslor i en halv spaltmeter; det säger rätt mycket anser jag :) Här kan ni läsa hans räka:

Jag hade tänkt nämna det i denna tråd, men nu hann du före. Istället skriver jag detta relativt meningsfattiga inlägg. Jag hoppas iaf att "räka" är slang för recension och inte detsamma som "kalkon"...
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sheriffen » lör 07 mar 2009, 17:27

Rymd-Olov skrev:
Svensson skrev:Sedan har vi "Drömmarnas berg" och Olov Livendahl ("Rymd-Olov" här på forumet) som är mer kluven inför boken, men ändå utreder sina känslor i en halv spaltmeter; det säger rätt mycket anser jag :) Här kan ni läsa hans räka:

Jag hade tänkt nämna det i denna tråd, men nu hann du före. Istället skriver jag detta relativt meningsfattiga inlägg. Jag hoppas iaf att "räka" är slang för recension och inte detsamma som "kalkon"...

Räka är mycket riktigt sällsynt fånig gammal fannisk slang för recension och det är ett av de fanslangbegrepp jag tycker att man helt borde lägga av med. Om sci fi är vämjeligt, så är räka helt störtfånigt. Och recension är inte så svårt att stava till, egentligen.

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » sön 08 mar 2009, 10:37

Sheriffen skrev:
Rymd-Olov skrev:

Räka är mycket riktigt sällsynt fånig gammal fannisk slang för recension och det är ett av de fanslangbegrepp jag tycker att man helt borde lägga av med. Om sci fi är vämjeligt, så är räka helt störtfånigt. Och recension är inte så svårt att stava till, egentligen.

OK, "räka" är inte helt hundra - men jag tänker fortsätta använda det tills en bättre synonym till recension uppfinns.

Sedan Olov L - jag tyckte recensionen var bra, det skrev jag även i bloggkommentaren på ert Drömberg. Dvs: jag kan ha annan uppfattning om vissa åsikter i den, men polemiserar mot recensenter gör jag inte.

Nej för tusan, raka och ärliga genomgångar är vad man vill ha. Så vad blir det härnäst, kanske en svidande vidräkning med "Eld och rörelse"?

Ja, du antyder ju det i bloggkommentaren, jag har sett det nu. För vad denna bok beträffar så innehåller den många centrala sf-texter, från "Galaxens herre" och "Mordet på Palme sedd som recension av kriminalroman" till "Nattsidan, dagsidan och mellanzonen" och Aniara-parodin (kort text i början). För att inte nämna den ballardianska "Norrlandsproblematiken"; här finns mycket.
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » fre 29 maj 2009, 11:55

Det slår mig plötsligt: det finns ett kapitel upplagt på nätet av denna roman, det har jag inte nämnt här på forumet förr.

Gå i alla fall hit om ni vill läsa kapitel 10, plus innehållsförteckning och förord, allt till den fenomenala "Antropolis":

http://www.fandom.se/svensson/antro_smakprov.pdf

Sedan kan förstås den som så önskar få sig hela romanen nerladdad som pdf: specialerbjudande för er fandom.se:are! Slå till nu! Gratis roman för skärmläsning, kan det bli bättre?

Låter detta skoj, gå till min blogg och se mitt mail i sidans överkant och maila mig (blogglänk nedan).
Svensson
Trufan

Nästa

Återgå till Författare och böcker