"Antropolis", ny svensk sf-roman

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Inläggav Svensson » ons 21 okt 2009, 06:21

Nu finns boken på bibliotek också. Jag skänkte ett ex till Uppsala stadsbibliotek. Denna länk går till en sida där man kan knappa in boktiteln - "Antropolis" - och sedan kolla om den är inne för närvarande. Står på sf-hyllan:

http://bookit.uppsala.se/pls/bookit/pkg ... =opac-u-e1

Förresten var det inte så enkelt som att bara skänka ett ex och sedan förvänta sig att de ville ta emot det. Nej, först måste de LÄSA BOKEN, sedan SAMMANTRÄDA, sedan BESLUTA om de skulle ta emot gåvan.

Men det gick alltså vägen, de ville ha min bok.
Svensson
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » ons 21 okt 2009, 15:38

Svensson skrev:Förresten var det inte så enkelt som att bara skänka ett ex och sedan förvänta sig att de ville ta emot det. Nej, först måste de LÄSA BOKEN, sedan SAMMANTRÄDA, sedan BESLUTA om de skulle ta emot gåvan.

Förmodligen har de som rutin att inte direkt lova att ta emot en bok som författaren kommer fram med till disken. Det kan ju hända att det är en illa tryckt och skriven reportagebok om den sio.nisti.ska värl.dskon.spirationen. Eller så.

Jag har iofs skänkt böcker till mitt lokala bibliotek som de glatt tagit emot, men då rörde det sig om delar i en serie som de redan hade. Serien alltså, men andra delar än de jag skänkte.

Kul att Antropolis fins på biblioteket iaf. Har du skickat ett ex till något depåbibliotek? Så att den finns kvar om civilisationen kollapsar?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Svensson » tor 22 okt 2009, 05:50

Rymd-Olov skrev:Har du skickat ett ex till något depåbibliotek? Så att den finns kvar om civilisationen kollapsar?

Nej det har jag inte gjort. Men när den trycktes sändes pliktex till universitetsbiblioteken, det tar hand om den biten så att säga.

Och apropå att det inte bara är att skänka till bibblan, de måste kolla det först, så visst förstår man dem - generellt. Men när det är Svensson som kommer, då tycker man...

Och det heter ju: man ska inte skåda given häst i munnen. Dvs en gåva är en gåva, den bråkar och kannstöper man inte om.
Svensson
Trufan

Inläggav Sheriffen » tor 22 okt 2009, 11:21

Fast du har ju självklart skickat ett läsex. till BTJ och blivit recenserad i sambindningslistan?! Hur många beställningar fick du?

Kör hårt,
Sheriffen
Sheriffen
BNF

Inläggav Svensson » tor 22 okt 2009, 11:24

Sheriffen skrev:Fast du har ju självklart skickat ett läsex. till BTJ och blivit recenserad i sambindningslistan?! Hur många beställningar fick du?

Har ej gjort. Ska göra.

Men jag gjorde't förra året med förra boken, "Eld och rörelse", och då fick jag sex beställningar. Recensionen återges här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... relse.html
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » fre 13 nov 2009, 01:44

Nu har bloggen Spektakulärt recenserat "Antropolis". Peter Öberg skriver bland annat:

Språket är skönt, präglat av ett behagligt om än kanske för jämnt tempo, och fyllt med allehanda funderingar samt referenser och fina ord som undertecknad inte är bekant med men som vittnar om författarens bildning.

Hela recensionen finner ni här:

http://spektakel.blogsome.com/2009/11/1 ... ntropolis/
Svensson
Trufan

Inläggav Bbeccarii » mån 07 dec 2009, 23:05

Nu har jag äntligen läst Antropolis.

Jag tror att det för den här boken handlar mer om vad man gillar att läsa, än om den är "bra eller dålig". Precis som recensionerna har nämnt tidigare så finns det en del filosofiska funderingar i den.

Mitt intryck är nog att rätt person kommer att gilla den här boken.

Om jag sedan sätter på mig redaktörshatten så finns det naturligtvis en del saker som kunde putsas på. De kan vi ta någon annan gång, men en detalj - som gärna får stå kvar - vill jag inte undanhålla er:

_Jag stod vid norra spetsen av min ö, stenskodd och med järnräcken_

Det härligaste syftningsfel jag någonsin läst. :-)

halsning/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Svensson » tis 08 dec 2009, 09:44

Tack för kommentaren bbeccarii.

Men du behöver inte vara så gentlemannamässig, jag lyssnar gärna till vad du tycker är dåligt med boken. All respons är intressant.
Svensson
Trufan

Inläggav Bbeccarii » tis 08 dec 2009, 12:19

Svensson skrev:Tack för kommentaren bbeccarii.

Men du behöver inte vara så gentlemannamässig, jag lyssnar gärna till vad du tycker är dåligt med boken. All respons är intressant.

Åkej. *gentlemannamässig off* :-)

Några detaljer ska jag väl kunna kommentera.

I kapitel 18ff så ger sig hjälten ut på tipsrunda för att söka den omöjliga friheten. Lite questroman över det hela. Jag kanske har missat något, men jag hittar inte någon personlig utveckling eller insikter i den resan, även om hjälten ibland ställer sig upp och säger sig uppleva den immanenta, antropolitanska kvaliteten. Det händer egentligen inget riktigt. (Har du förresten lyssnat till Kjell Höglund? Hans texter kanske skulle kunna vara intressanta. http://www.kjellhoglund.com/osterrikiskakoket.html , http://www.kjellhoglund.com/framesetsanger.html )

Det känns lite som en transportsträcka; han har letts ett varv runt stan medan man riggar klart sceneriet för nästa scen. Här skulle Goa Redaktörn vilja se en bearbetning, eller en strykning av de kapitlen. :-)

Kapitel 4: Både huvudpersonen och Boktornet verkar för bra för att vara sant. Fast det kanske jag inte ska klaga på. :-)

Kapitel 6: nollplatser. Jag skulle nog vilja säga att dessa platser har innebörd, är symboler. De är bara inte kontrollerade och styrda av etablissemanget, byråkratin, överhögheten. De skulle vara mycket fascinerande för småbarn att uppleva.

Kapitel 17: show, don't tell.

"—Det finns en skillnad i skrivsätt som kallas ”showing” respektive ”telling”. Det förra bara visar scener, personer och handling,
medan det senare går in och förklarar och resonerar. Det
förra sättet är sobrare, elegantare och mer konstnärligt, mer elitistiskt.
Det senare är folkligare och enklare att ta till sig, även om
det samtidigt generar mer text, blir lite omständligt. Det blir
”bred epik” kontra smalare. Tegelstenar mot ädelstenar, så att
säga."

Humhumhum... Nu ger jag mig in på vad som är min lilla käpphäst. Man kan använda både show och tell i en text. Show gör att läsaren får vara med i handlingen, där det händer, när det händer. Tell är ett referat i andra hand. Tell gör sin nytta ibland, men det är förvånansvärt ofta man får se en författare använda tell i stället för att verkligen berätta berättelsen. En katederföreläsning om vad som hände på den gamla goda tiden, eller en nisse som sitter på krogen och berättar för sin kompis om det spännande han fick vara med om på den gamla et c. Det är svårt att göra det bra och engagerande utan att gå över i show. Förklara och resonera kan man göra även i "show", bara det att man "utövar" det, i stället för att föreläsa det.

Min kommentar om tipsrundan är nog den huvudsakliga kommentaren ovan. Om jag skulle säga mera så skulle jag nog behöva läsa igenom texten igen.

Jag utbringar rödpennans skål!

/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Svensson » tis 08 dec 2009, 13:12

Tack för svar...

"Questrundan" kanske var lite gåtfull men den var stilmässigt att betrakta som SHOWING, jag VISAR UPP olika miljöer som blir psykiska gestaltningar av Jenro Klaos inre. Så var tanken i alla fall, jag respekterar dock din åsikt att questrundan kanske borde styrkas, jag tänker inte polemisera.

För övrigt kanske romanen har sina brister men jag skulle vilja föra upp diskussionen på ett annat plan och fråga retoriskt: kan ni komma på någon annan roman som avlägset påminner om den här, främst bland samtida svenska...?

Kjell Höglund älskar jag högt och rent. "Det blåser på Gennesarets sjö"...

Sist apropå SHOWING vs TELLING som diskuteras i boken när Klao möter författaren Varian Molys (deras andra möte, det i kapitel 27), och Molys säger att han i sin ungdom skrev svårbegriplig prosa i SHOWING-traditionen men att han nu ska övergå till sedvanligare TELLING. Detsamma gäller antagligen mig; en sådan story som "Eld och rörelse" (2007) var synnerligen konkret och tajt, bara gestaltning och föga tolkning och ledsagning av trygg författarröst, men ju mer prosan flödar kommer jag kanske att landa i en konventionell berättarroll, luta åt TELLING och kåserande och, tja, ha lite kul medan man skriver...

Förresten du bbeccarii som läste boken som pdf (väl?), har du sett att jag har fler pdf:er till romaner utlagda på min hemsida? Överst till höger står de listade:

http://lennart-svensson.blogspot.com/

Det är bland annat sf-romanen "Stridsmiljö 2500", en konventionell episk berättelse i laserskimrande miljö.
Svensson
Trufan

Inläggav Bbeccarii » tis 08 dec 2009, 16:04

Svensson skrev:Kjell Höglund älskar jag högt och rent. "Det blåser på Gennesarets sjö"...

Tibetanskt te... :-)

Svensson skrev:"Questrundan" [klipp] var stilmässigt att betrakta som SHOWING, jag VISAR UPP olika miljöer som blir psykiska gestaltningar av Jenro Klaos inre. [klipp]

[klipp] svårbegriplig prosa i SHOWING-traditionen men att han nu ska övergå till sedvanligare TELLING. Detsamma gäller antagligen mig; en sådan story som "Eld och rörelse" (2007) var synnerligen konkret och tajt, bara gestaltning och föga tolkning och ledsagning av trygg författarröst, men ju mer prosan flödar kommer jag kanske att landa i en konventionell berättarroll, luta åt TELLING och kåserande och, tja, ha lite kul medan man skriver... [klipp]

Jag har en känsla av att vi inte menar riktigt hundraprocentigt samma sak med show/tell. Att visa upp miljöer passar inte riktigt in i min bild av vad show är. Man kan ledsaga läsaren även enbart med handling också - huvudpersonen gör något, och får på nöten, uppenbarligen gjorde han fel, eller... Och roligt kan man ha även om man skriver show, det är jag övertygad om.

Nåja, så länge det du skriver blir bra för dig så ska jag inte klaga. Du gör under alla omständigheter rätt i att fortsätta skriva.

halsning/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Svensson » lör 12 dec 2009, 14:49

Mitrania 3/2009 har just kommit ut. Den innehåller visst en recension av "Antropolis".

Skulle någon kunna skicka kopia på aktuella sidor till mig? Något slags pdf som går att göra, det fick jag nämligen av en vänlig själ när Nova recenserade samma bok. Mitt mail står i medlemslistan eller på min blogg.

Tack på förhand!
Svensson
Trufan

Inläggav Svensson » tor 17 dec 2009, 14:43

Svensson skrev:Mitrania 3/2009 har just kommit ut. Den innehåller visst en recension av "Antropolis".

Skulle någon kunna skicka kopia på aktuella sidor till mig? Något slags pdf som går att göra, det fick jag nämligen av en vänlig själ när Nova recenserade samma bok. Mitt mail står i medlemslistan eller på min blogg.

Inte så att jag dör om jag inte får se denna recension - men är det ingen som har något? Har inte tidningen nått prenumeranterna nu?
Svensson
Trufan

Inläggav jophan » tor 17 dec 2009, 14:46

Varför skriver du inte till Lilian och frågar? Eller köper numret här: http://www.tidskriftsbutiken.nu/issue_info.php?mag=492 . Det är inte dyrt.

Hade jag haft ett hade du fått låna det, men det har jag inte.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav Svensson » lör 06 feb 2010, 08:46

Sheriffen skrev:Fast du har ju självklart skickat ett läsex. till BTJ och blivit recenserad i sambindningslistan?! Hur många beställningar fick du?

Nu har de köpt in den. Hur många ex får förbli en förlagshemlighet, men nu finns boken i alla fall att (fjärr)låna på ett kommunbibliotek nära dig.

Recensionen som det hela baseras på finns refererad här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... polis.html
Svensson
Trufan

Föregående

Återgå till Författare och böcker