Gregory Benford?

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Gregory Benford?

Inläggav Rymd-Olov » tis 28 apr 2009, 23:26

Jag har försökt att ta reda på om Gregory Benford är läsvärd genom att läsa recensioner på amazon och liknande. Tyvärr har alla så starka och framför allt skiftande åsikter om hans böcker att jag blir helt konfys. Vilken typ av författare är han? Vilken typ av människa bör jag vara för att gilla hans böcker? Har han skrivit några böcker som är bättre än andra?

Jag är tacksam för alla svar jag kan få.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Svensson » ons 29 apr 2009, 01:38

Det finns rätt mycket sf-recensioner, författarbiografier etc på engelskspråkiga Wikipedia också, pröva där.
Svensson
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » ons 29 apr 2009, 05:34

Tack för tipset. Ska kolla upp det!
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Sten » ons 29 apr 2009, 07:51

Hård sf. Jag minns att jag tyckte om "Timescape", men jag är barnsligt förtjust i tidsreseskildringar. Och jag minns ganska lite av varför jag tyckte om den. Det är antingen ett dåligt tecken eller så tyder det helt enkelt på att jag börjar bli gammal.

Håll dig borta från hans försök att leka Asimov (genom att skriva en bok om stiftelsen) och Niven (genom att skriva en novell om Kzinti.) Förmodligen har han gjort samma sak i andra författares universum. Sådana böcker brukar ha en varningstext, så de är lätta att undvika.

Hans noveller brukar dyka upp i antologier; du kan ju alltid börja med några av dem.
Sten Thaning
Sten
Letterhack

Inläggav Johan_L » ons 29 apr 2009, 09:57

Jag tyckte också at Timescape var okej när jag läste den -- "Scientist Fiction", har den kallats.
Johan Lundström

They who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
—Edgar Allan Poe, ”Eleanora”
Johan_L
Fan

Inläggav tompe » ons 29 apr 2009, 11:06

Johan_L skrev:Jag tyckte också at Timescape var okej när jag läste den -- "Scientist Fiction", har den kallats.

Och det var därför jag gillade den så mycket. Den skildrade vetenskaplig forskning på ett trovärdigt sätt.

Jag började läsa en av hans andra serier också. Hård sf och ganska bra.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » ons 29 apr 2009, 21:47

Timescape låter bra. En trovärdig skildring av forskning vore inte så dumt. Sådant är annars svårt att bedöma för mig, som är notorisk icke-forskare.

Tompe: Var det serien med Across the Sea of Night som du läste, den som ska handla om maskinintelligenser som är inställda på att utrota biologiskt liv i galaxen? Jag är lite sugen på att läsa den, men undrar om det är bra att läsa äldre, hård sf, eller om forskningen sprungit ifrån den? Kommer den att ge mig en bisarr sjuttiotalsuppfattning om världsrymden, om ni förstår vad jag menar?

Tack för svaren, allihop!
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav john-henri » ons 29 apr 2009, 22:45

Nej, det tror jag inte. Greg Benford är kanske inte den mest välskrivande av alla sf-författare, men han är på inget sätt någon av de sämre. Och han är definitivt en av de sf-författare som vet vad han pysslar med; till vardags är han professor i astrofysik vid Kalifornienuniversitetet i Irvine. Dessutom är han en trevlig karl och en gammal fan, på sin tid tillsammans med sin enäggstvilling Jim redaktör och utgivare för fanzinet Void som sedermera med Ted White som ny huvudredaktör blev amerikansk fannisk fandoms stora flaggskepp och focal point under åren i början av 1960-talet.

Romanserien om kriget mot maskinintelligenserna har han skrivit under nästan tjugo år, och vid det här laget omfattar den sex titlar: In the Ocean of Night, Across the Sea of Suns, Great Sky River, Tides of Light, Furious Gulf och Sailing Bright Eternity. Det är hans mest ambitiösa verk, och väl värt att läsa. Bland de fristående romanerna står förmodligen Timescape, som nämnts, i särklass, men också där finns flera andra titlar värda att uppmärksamma, kanske inte minst Eater, om människors möte med ett intelligent svart hål.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav tompe » tor 30 apr 2009, 11:15

Rymd-Olov skrev:Tompe: Var det serien med Across the Sea of Night som du läste, den som ska handla om maskinintelligenser som är inställda på att utrota biologiskt liv i galaxen? Jag är lite sugen på att läsa den, men undrar om det är bra att läsa äldre, hård sf, eller om forskningen sprungit ifrån den? Kommer den att ge mig en bisarr sjuttiotalsuppfattning om världsrymden, om ni förstår vad jag menar?

Ja, det var en sådan där serie där jag läste de tre första böckerna och tyckte de var bra men av någon anledning kom av mig i läsandet av serien.

Hum, har uppfattningen om rymden inom forskningsvärlden ändrats mycket sedan sjuuttiotalet?
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » tor 30 apr 2009, 12:19

tompe skrev:Hum, har uppfattningen om rymden inom forskningsvärlden ändrats mycket sedan sjuuttiotalet?

Nej, kanske inte... Det skulle vara om den utspelar sig på Mars, där det väl finns mer kunskap idag. Men Mars är ju strängt taget inte rymden.
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav john-henri » tor 30 apr 2009, 13:05

tompe skrev:
Hum, har uppfattningen om rymden inom forskningsvärlden ändrats mycket sedan sjuuttiotalet?

Det intressanta är väl att Greg Benford dessutom tagit hänsyn till de förskjutningar i synsätt som ägt rum, eftersom visserligen den första romanen i sviten kom 1976 men den hittills senaste inte förrän 1995.

Två av hans senaste romaner (The Martian Race och The Sunborn) utspelas för övrigt just på Mars, här uppdaterat till vad vi i dag vet och tror om planeten (1999 och 2005).

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Återgå till Författare och böcker