Elizabeth Bear

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Elizabeth Bear

Inläggav Rymd-Olov » mån 02 nov 2009, 10:54

Denna författare är hedersgäst på EuroCon i Stockholm 2011. Men vad har hon skrivit? Wikipedia är ganska fåordig vad gällde det mesta, inklusive vad hennes olika bokserier handlar om. Men bättre än wikipedia är förstås fandom.se! Så vad rekommenderar ni? Även sådant ni läst men inte gillat är jag intresserad av att höra om. Kanske har jag annan smak?
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav john-henri » ons 04 nov 2009, 15:37

Läs de fristående sf-romanerna Carnival och Undertow.

I andra hand Jenny Casey-trilogin.

Och noveller, förstås; en bra början är novellsamlingen The Chains That You Refuse.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Rymd-Olov » ons 04 nov 2009, 19:11

Tack för svaret!
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Re: Elizabeth Bear

Inläggav jophan » tis 17 maj 2011, 12:30

Jag roade mig med att se vad folk har satt för betyg på hennes mest säljande böcker på Librarything. Måste så klart tas med en rejäl skopa salt, läsarbetyg är trubbiga och folk har ofta en annan smak än man själv. Men ändå:

Ink and Steel - 4,4
Hell and Earth - 4,4
New Amsterdam - 4,1
Worldwired - 4,0
Scardown - 3,9
Carnival - 3,9
Chill - 3,9
Blood and iron - 3,8
Hammered - 3,8
Dust - 3,8
Whiskey and Water - 3,8
All the Windwracked Stars - 3,8
The Chains That You Refuse - 3,8
Undertow - 3,5
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav tompe » tis 17 maj 2011, 20:21

Jag fann Carnival bristfällig. Jenny Case-trilogin har jag läst de två första böckerna i men tyckte något saknades så läste aldrig den tredje. Jag tror hon misslyckades med att få mig engagerad i personerna.
/Tommy Persson
tompe
Trufan

Inläggav Merry » tis 17 maj 2011, 22:26

tompe skrev:Jag fann Carnival bristfällig. Jenny Case-trilogin har jag läst de två första böckerna i men tyckte något saknades så läste aldrig den tredje. Jag tror hon misslyckades med att få mig engagerad i personerna.

Jag har samma problem med de böcker av Bear jag läst (vilket inkluderar Carnival). Det är egentligen inget lättbeskrivet fel på dem; jag bara misslyckas med att bry mig. Jag tänker "intressant idé!" eller "vacker beskrivning!" då och då, men jag orkar inte engagera mig i varken personer eller övergripande plot.
Merry
Fan

Inläggav J-h:n » tis 17 maj 2011, 22:40

Jag har läst Dust och Chill och får tråkigt nog instämma. Riktigt välskrivna, fascinerande upplägg, bra på alla sätt och vis - förutom att jag inte förmådde engagera mig det minsta i personernas relationer och ibland hade svårt att hålla isär dem. Kommer nog inte att läsa sista boken i trilogin. Ledsamt om det är ett genomgående problem i alla hennes böcker.
J-h:n
J-h:n
Letterhack

Inläggav Rymd-Olov » tis 17 maj 2011, 22:56

Jag håller till viss del med, gällande personerna i de böcker av henne jag har läst (Carnival och Undertow), men tyckte tillräckligt mycket om annat i dem för att ändå kunna rekommendera dem utan att skämmas. Flera av novellerna i The Chains That You Refuse var däremot riktigt engagerande (och även "Shoggoths in bloom", när jag tänker efter), så nog kan hon. Åtminstone enligt mig.
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jophan » ons 18 maj 2011, 08:22

Jag har bara precis börjat på Blood and iron, så det enda andra jag har läst av henne är novellen i programboken, men den tyckte jag var riktigt bra -- framför allt väldigt välskriven.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Inläggav pinkunicorn » ons 18 maj 2011, 08:27

Jag har hittills bara läst romanen Carnival samt novellerna Tideline och Shoggoths in Bloom. När det gäller Carnival håller jag med Tommy; den lyckades inte engagera mig. Novellerna tyckte jag mycket bättre om - speciellt Tideline. Jag råkar ha Chill stående så jag ska väl prova den också, men kanske borde jag se mig om efter en novellsamling istället? Eller är det bara en slump att jag gillar dem bättre? Mitt statistiska underlag är ju inte direkt överväldigande stort.
Hans Persson

Bokblogg: http://www.duarvaddulaser.se/
pinkunicorn
Site Admin

Inläggav Rymd-Olov » ons 18 maj 2011, 10:35

jophan skrev:Jag har bara precis börjat på Blood and iron, så det enda andra jag har läst av henne är novellen i programboken, men den tyckte jag var riktigt bra -- framför allt väldigt välskriven.

Får man fråga vilken novell som är med i programboken, eller är det en överraskning?

pinkunicorn skrev:Jag har hittills bara läst romanen Carnival samt novellerna Tideline och Shoggoths in Bloom. När det gäller Carnival håller jag med Tommy; den lyckades inte engagera mig. Novellerna tyckte jag mycket bättre om - speciellt Tideline. Jag råkar ha Chill stående så jag ska väl prova den också, men kanske borde jag se mig om efter en novellsamling istället? Eller är det bara en slump att jag gillar dem bättre? Mitt statistiska underlag är ju inte direkt överväldigande stort.

Ja, "Tideline" gillade jag ju också! Jag upplevde The Chains That You Refuse som ojämn (reklam: se min recension av den), men med flera bra noveller. Det är iofs möjligt att jag överskattar sf-novellerna och underskattar de mer fantasyaktiga inslagen.
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav jophan » ons 18 maj 2011, 11:08

Rymd-Olov skrev:
jophan skrev:Jag har bara precis börjat på Blood and iron, så det enda andra jag har läst av henne är novellen i programboken, men den tyckte jag var riktigt bra -- framför allt väldigt välskriven.

Får man fråga vilken novell som är med i programboken, eller är det en överraskning?

"Sounding", tidigare publicerad på "Strange Horizons", 2006.
Johan Anglemark
jophan
Site Admin

Återgå till Författare och böcker