Michael Moorcock

Om enskilda sf-/fantasyförfattare och -verk

Inläggav Svensson » mån 23 jun 2008, 10:24

Ja, denne Moorcock: han utmålar sig som hackwriter och genremurvel, men egentligen har han rätt stor spännvidd. Han är ungefär som Quentin Tarrantino: på ytan en generisk fan, men som konstnär försedd med viss lyhördhet och djup. När man inte förfaller till underhållningsvåld såklart: både Tarrantino och Moorcock kan göra slut på en scen med lite schysst blodutgjutelse, det kan de alltid göra, de är ju bara grabbar som har kul...

Mer om Moorcock i stort, om fantasyn och Cornelius och allt det där ici:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... boler.html

Och om hans "Wizardry And Wild Romance" (nämnd ovan) och Elric och gänget här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... tolog.html
Svensson
Trufan

Re: Michael Moorcock

Inläggav Bbeccarii » tor 04 sep 2008, 17:49

"Illur" postade:
> Jag har precis läst ut "Dancers at the end of time" av Moorcock
> och det var absolut det roligaste jag läst av honom. [klipp]
>
> Blev i alla fall sugen på mer i den stilen och undrar vad man ska
> läsa då? Moorcock har ju gett ut så mycket. [klipp]

Tanith Lee, _Bit inte solen_ och (om jag minns rätt) _Drinking Sapphire Wine_.

Kvinna och amerikan, till skillnad från M. som är man och britt, men båda har i mitt tycke samma humor, och samma allvarliga ådra därunder i de här titlarna. Jag garvade häcken av mig när jag läste dem.

med hanlig väsning/B
Bbeccarii
Fan

Inläggav Merry » tor 04 sep 2008, 19:57

Bbeccarii skrev:Tanith Lee, _Bit inte solen_ och (om jag minns rätt) _Drinking Sapphire Wine_.

Relativt nyligen utgivna i en volym som Biting the Sun. Jag håller med om rekommendationen; Lee är en fantastisk författare med vacker stilistik och bitande (ibland mycket svart) humor. Översättningarna, Bit inte solen och Safirvin, finns på de flesta bibliotek (om du föredrar svenska).

Bbeccarii skrev:Kvinna och amerikan, till skillnad från M. som är man och britt,

Lee är precis lika mycket britt som Moorcock.
Merry
Fan

Inläggav Peak » fre 13 nov 2009, 17:47

Att peta in bland "Saker man aldrig trodde skulle hända innan världen gick under":

http://www.multiverse.org/fora/showthread.php?t=12620

Looks like it's official. I'll be doing a new Dr Who novel (not a tie-in) for appearance, I understand, by next Christmas. Still have to have talks etc. with producers and publishers but we should be signing shortly. Should be fun.

Å andra sidan, filmen 2012 har ju premär den här veckan.. *hum*
Peak
Fan

Inläggav john-henri » fre 13 nov 2009, 19:33

Fast för att vara petig kan jag ju ändå nämna att Tanith Lee inte alls är amerikanska, utan född i London och fortfarande kvar i Storbritannien.

Flitig har hon varit. Nåt alldeles kolossalt. Så här ser bibliografin ut, om någon är road:
http://www.daughterofthenight.com/

Och mycket av det är dessutom oerhört bra.

John-Henri
Prenumerera på Nova science fiction. 4 nr för 275 kr. Postgiro 52 80 97-9, Gafiac. Om du tycker att det ska finnas sf på svenska också!
john-henri
BNF

Inläggav Peak » mån 12 jul 2010, 19:51

Lite mer info om Moorcocks Doctor Who-bok har dykt upp. Inte helt oväntat så heter en av personerna Cornelius.. ;)

http://gallifreynewsbase.blogspot.com/2 ... utumn.html (en bit ner på sidan)
Peak
Fan

Inläggav Rymd-Olov » tor 09 sep 2010, 14:06

Själv har jag nyligen skaffat en samlingsvolym med Oswald Bastable-böckerna. Omslaget visar en sammanbiten engelsman och ett luftskepp med Union Jack på sidan. Den måste mao vara bra!

Annars är det svårt att ta sig fram i den djungel som är Moorcocks bibliografi, tycker jag. Nu var det ett tag sedan de flesta av hans böcker kom i nytryck också, så vitt jag vet. Jag läste någonstans att han sitter och tjyvhåler på rättigheterna för att kunna sälja dem dyrt när filmen om Elric kommer. När nu det blir.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Svensson » tor 09 sep 2010, 14:23

Rymd-Olov skrev:Annars är det svårt att ta sig fram i den djungel som är Moorcocks bibliografi, tycker jag.

Javisst, ett kärt besvär. Vad räknas som "Eternal Champion"? t ex? är det bara Erekose-böckerna (första boken hette "The Eternal Champion"), eller är "Eternal Champion" namnet på hela sviten med Elric, hawkmoon, Corum, Erekose m fl?
Svensson
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » tor 09 sep 2010, 19:41

Svensson skrev:Javisst, ett kärt besvär. Vad räknas som "Eternal Champion"? t ex? är det bara Erekose-böckerna (första boken hette "The Eternal Champion"), eller är "Eternal Champion" namnet på hela sviten med Elric, hawkmoon, Corum, Erekose m fl?

Båda delarna, enligt min erfarenhet, men det folk oftast menar är hela den enorma sviten. Det kan vara lite krångligt, men inte värre än att man t ex måste förklara om man menar låten eller albumet när man säger att man gillar Let it be. Värre, tycker jag, är Moorcocks tendens att skriva om och publicera sina böcker under nya titlar. Jag tänker mig att en text som beskriver hela Moorcocks bibliografi med alla kopplingar hit och dit skulle ta upp nästan lika många hyllmeter som själva romanerna...

Annars finns det ett bra försök till en guide här.
/Olov L

Blogg av det bredare slaget där temat är sf, fantasy och skräck: http://drommarnasberg.wordpress.com
Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Peak » tor 09 sep 2010, 22:36

Jag köpte den där "Eternal Champion"-omnibus-serien från Orion när det begav sig.

Givetvis så gavs de ut i USA också, och med material som inte gavs ut i England.. :\

Nå, man gör nog bäst i att inse att allt Moorcock skriver (inklusive Doctor Who-boken) ingår i hans Multiversum.
Peak
Fan

Inläggav Svensson » fre 10 sep 2010, 06:30

Rymd-Olov skrev:Värre, tycker jag, är Moorcocks tendens att skriva om och publicera sina böcker under nya titlar. Jag tänker mig att en text som beskriver hela Moorcocks bibliografi med alla kopplingar hit och dit skulle ta upp nästan lika många hyllmeter som själva romanerna...

Jaha, I see. Men det är inte allt. Han låter ju avsnitt från gamla böcker ingå i nya också. Typ som att första avsnittet i Hawkmoonromanen "The Quest For Tanelorn" är samma som mittenavsnittet i Elricromanen "The Sailor On The Seas Of Fate". Det är iofs bara Moorcock som klarar en sådan dragning eftersom Hawkmoon och Elric är aspekter av samma Gestalt; scenen beskrivs i respektive roman från respektive figurs synpunkt. En scen där alla fyra Eternal Champions - Hawkmoon, Elric, Corum, Erekose - möts och uppgår i EN skepnad för att besegra ett numinosum.
Svensson
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » sön 12 sep 2010, 10:12

Svensson skrev: Typ som att första avsnittet i Hawkmoonromanen "The Quest For Tanelorn" är samma som mittenavsnittet i Elricromanen "The Sailor On The Seas Of Fate". Det är iofs bara Moorcock som klarar en sådan dragning eftersom Hawkmoon och Elric är aspekter av samma Gestalt; scenen beskrivs i respektive roman från respektive figurs synpunkt. En scen där alla fyra Eternal Champions - Hawkmoon, Elric, Corum, Erekose - möts och uppgår i EN skepnad för att besegra ett numinosum.

Aha, det är där Hawkmoons version av den händelsen beskrivs. Jag satt och bjöd på en samlingsvolym där TQfT ingick, men det svåra med eBay är att det är svårt att bjuda över folk som bor i samma land som släljaren och får någon hundring mindre i frakt.

Det skulle iaf vara roligt att läsa om den från ett annat perspektiv. Jag har bara läst Elricdelen och det var väl i tonåren, tror jag.
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Svensson » sön 12 sep 2010, 13:14

Rymd-Olov skrev:
Svensson skrev: Typ som att första avsnittet i Hawkmoonromanen "The Quest For Tanelorn" är samma som mittenavsnittet i Elricromanen "The Sailor On The Seas Of Fate". Det är iofs bara Moorcock som klarar en sådan dragning eftersom Hawkmoon och Elric är aspekter av samma Gestalt; scenen beskrivs i respektive roman från respektive figurs synpunkt. En scen där alla fyra Eternal Champions - Hawkmoon, Elric, Corum, Erekose - möts och uppgår i EN skepnad för att besegra ett numinosum.

Det skulle iaf vara roligt att läsa om den från ett annat perspektiv. Jag har bara läst Elricdelen och det var väl i tonåren, tror jag.

Men texten är exakt densamma, det är bara figurernas namn (Elric/Hawkmoon) som ändrats för att det ska stämma. Fascinerande idé, att med bevarad kongruens för intrigen stoppa in ett kapitel från en annan bok, men läsupplevelsen blir ju densamma. Fast å andra sidan, kontexten är ju annorlunda så... Som sagt: bara Moorcock kommer undan med sådant här.
Svensson
Trufan

Inläggav Rymd-Olov » sön 12 sep 2010, 19:13

Svensson skrev:
Rymd-Olov skrev:

Men texten är exakt densamma, det är bara figurernas namn (Elric/Hawkmoon) som ändrats för att det ska stämma. Fascinerande idé, att med bevarad kongruens för intrigen stoppa in ett kapitel från en annan bok, men läsupplevelsen blir ju densamma. Fast å andra sidan, kontexten är ju annorlunda så... Som sagt: bara Moorcock kommer undan med sådant här.

Om ens Moorcock. Det låter lite suspekt, tycker jag. Men det återstår att se, sedan jag läst boken.
/Olov L

Rymd-Olov
Letterhack

Inläggav Martin Andersson » mån 13 sep 2010, 21:31

Svensson skrev:Men texten är exakt densamma, det är bara figurernas namn (Elric/Hawkmoon) som ändrats för att det ska stämma. Fascinerande idé, att med bevarad kongruens för intrigen stoppa in ett kapitel från en annan bok, men läsupplevelsen blir ju densamma. Fast å andra sidan, kontexten är ju annorlunda så... Som sagt: bara Moorcock kommer undan med sådant här.

Är du säker på det? Jag har inte böckerna till hands här, men jag vill minnas att det var olika perspektiv i båda böckerna.
Han ändrade i alla fall perspektivet den andra gången han gjorde samma sak -- när Elric, Corum och Erekosë kommer till Voilodion Ghagnasdiaks torn. Den episoden finns berättad ur både Elrics och Corums perspektiv, i respektive bok.
"No matter how subtle the wizard, a knife in the back will seriously cramp his style." -- Vlad Taltos
Martin Andersson
Letterhack

FöregåendeNästa

Återgå till Författare och böcker